شناسهٔ خبر: 34824 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نگاهی به موفقیت‌های یگان حفاظت اراضی دولتی

تعامل با دادستانی برای رفع معضل زمین‌خواری/ کمبود محسوس نیروی انسانی و امکانات فنی در حوزه حفاظت اراضی/ ضرورت تفکیک انواع اراضی ملی در زمان تحویل به یگان حفاظت

گزارش آخر هفته آنجا که دلالان و سودجویان چشم طمع به اراضی دولتی می‌دوزند مردانی شجاع که حامیان منابع ملی کشور هستند قدعلم می‌کنند و شجاعانه در برابر آنان می‌ایستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، یک سالی است یگان حفاظت اراضی دولتی شکل گرفته و حراست از زمین‌ها و املاک حقوقی و ملی را در برابر طمع دلالان و سودجویان و غاصبان منابع ملی کشور بر عهده گرفته است. گردهمایی فرماندهان یگان حفاظت اراضی در دوره آموزشی سامانه املاک و مستغلات در سازمان ملی زمین و مسکن فرصتی مغتنم شد تا با پنج فرمانده‌ای که از جمله چهره‌هایی بودند که کارنامه یکساله درخشان‌تری در رفع تصرف اراضی داشته‌اند به گفتگو بنشینیم.

شکل‌گیری اولین یگان حفاظت در استان خراسان رضوی

سرهنگ کیومرث بدیعی مقدم، فرمانده یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه اولین یگان حفاظت از اراضی در استان خراسان رضوی شکل گرفته، می گوید: این یگان که پایلوت یگان های حفاظت اراضی در سطح استانی بوده بیستم بهمن ماه سال گذشته شکل گرفته و توانسته اقدامات خوبی را به انجام برساند.

بدیعی مقدم می‌افزاید: دراین مدت توانسته‌‌ایم ۳۲۰ هکتار از اراضی ملی به ارزش کلی ۱۲۵۰میلیارد تومان را در استان خراسان رضوی رفع تصرف و با همکاری اداره املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان سند ۱۰۰ هکتار از این اراضی را دریافت کنیم.

فرمانده یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی به برگزاری دوره‌های «ضابطیت» برای اعضای یگان اشاره می‌کند و می‌گوید: پس از تشکیل یگان حفاظت با هماهنگی مراجع قضایی دوره ضابطیت را برای نیروهای یگان برگزار و به شرکت‌کنندگان گواهینامه ویژه ضابطین را اعطا کردیم.

وی تاکید می‌کند: برای مقابله با زمین‌خواری تعامل خوبی با پلیس و دادستانی داریم و توانسته‌ایم با همکاری آنها آبان و دی ماه امسال مقام یگان برتر کشوری را به دست آوریم و می‌توان گفت از زمان شکل‌گیری یگان در استان خراسان رضوی حتی یک متر زمین تصرف نشده است.

بدیعی مقدم در عین حال می‌گوید: بهتر است اراضی ملی قابل حفاظت به تفکیک مشخص تصرف‌شده‌ها، واگذار شده و مستثنی‌ها تحویل یگان ویژه شوند چراکه با توجه به کمبود نیروی انسانی و تجهیزات قادر به پوشش دادن تمام اراضی نیستیم.

رفع تصرف ۱۰۲ قواره زمین در کرمانشاه

سرهنگ عبدالکریم احسانی، فرمانده یگان حفاظت از اراضی استان کرمانشاه به شکل‌گیری این یگان در ۲۴ اسفند سال گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: در این مدت توانسته‌ایم تمامی زمین‌های تصرف شده طی سال‌های گذشته را شناسایی کنیم و سال ۹۵ هیچ تصرفی صورت نگرفته است.

احسانی با بیان اینکه در کارنامه دوره کوتاه فعالیت این یگان رفع تصرف ۱۷۰ هزار متر اراضی شهری با ارزش ده‌ها میلیارد تومان وجود دارد، می‌افزاید: در این مدت ۱۲۰ مورد رفع تصرف داشته‌ایم که اقدام به تصرف قبل از سال ۹۵ بوده است.

رفع تصرف فوری ۶۰۰ هزار متر مربع زمین در هرمزگان

سرهنگ ابراهیم نیکبخت، فرمانده یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان به شکل‌گیری این یگان در چهار ماه پیش اشاره می‌کند و می‌گوید: دراین مدت ۶۰۰ هزار متر مربع از اراضی دولتی را بدون رسیدن به مرحله پرونده‌سازی رفع تصرف فوری کرده‌ایم که می‌توانست شامل ۱۵۰ مورد پرونده قضایی شود.

تعامل مستمر یگان حفاظت از اراضی چهارمحال و بختیاری با دادگستری

سرهنگ یزدانبخش رئیسیان، فرمانده یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه فعالیت این یگان فروردین امسال آغاز شده، گفت: فعالیت خود را با ۱۸ نیروی شرکتی آغاز کردیم و در این مدت توانسته‌ایم ۱۵ هزار هکتار زمین را رفع تصرف فوری کرده و درمرحله اجرای احکام قطعیت یافته هشت هکتار زمین را آزادسازی کنیم.

رئیسیان تاکید می‌کند: توانسته‌ایم از طریق تعامل خوب با مدیر کل دادگستری و هشدار به زمین‌خواران برخوردی قاطعانه با سودجویان و متعرضان داشته باشیم.

رفع تصرف ۱۶ هکتار زمین تصرف شده در کرمان جنوبی

سرهنگ مصطفی ابرهام، فرمانده یگان حفاظت اراضی اداره کل راه و شهرسازی کرمان جنوبی به اجرای احکام کیفری و حقوقی تصرف اراضی از طریق تعامل با فرماندهان انتظامی هفت شهرستان کرمان جنوبی اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از مشکلات اصلی ما کمبود امکانات فنی خصوصا لودر است که متاسفانه از زمان تفکیک راهداری از اداره کل راه وشهرسازی با عدم همکاری در اختصاص امکانات مورد نیاز مواجه شده‌ایم. از سوی دیگر به دلیل احتمال تهدید، بخش‌ها و اشخاص غیردولتی لودر خود را در اختیار ما قرار نمی‌دهند.

ابرهام می‌افزاید: با همه این موارد توانسته‌ایم در هشت ماه ۱۶ هکتار زمین را رفع تصرف کنیم و یکی از مشکلات اصلی ما عدم لحاظ شرایط منطقه عملیاتی بودن جنوب کرمان است که امیدواریم رفع شود.

 

نظر شما