شناسهٔ خبر: 34832 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در همدان صورت گرفت:

افتتاح فرهنگسرا و نگارخانه پرواز شهر همدان

افتتاح فرهنگسرا رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان همدان از راه‌اندازی و افتتاح بنای تاریخی و باارزش فرهنگسرا و نگارخانه پرواز شهر همدان با حضور اعضاء شورای اسلامی شهر همدان، شهردار همدان و مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان و سایر مدیران کل استان همدان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، محمدرضا قرائی بیان کرد: فرهنگسرای پرواز در زمینی به مساحت ۶۹۳ مترمربع با سازه آجری و تیر و خرپای چوبی و دارای چهار کلاس آموزشی و سایت اداری و نگارخانه از سال ۱۳۸۸ مرمت و باززنده‌سازی آن آغاز و با برآورد حدود ششصد میلیون تومان برای مرمت و حدود یکصد میلیون تومان برای تجهیز و راه‌اندازی آن توسط شهرداری همدان هزینه شده است.

وی ادامه داد: محوطه باغ اعتمادیه (پرواز) از آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی شهر همدان است که در موقعیت زیبای شهری قرار دارد.

وی یادآور شد: با توجه به تاریخی بودن منطقه همدان وجود آثار بسیار و مشاهیر بزرگ، این باغ و کوشک آن می‌تواند یکی از بهترین فضاهای گردشگری و معرفی همدان باشد.

قرائی عنوان کرد: با توجه به این که این مجموعه به ثبت آثار ملی رسیده و نمونه‌ای از خانه باغ‌های همدان است در نتیجه مرمت و احیاء آن بر طبق ضوابط مرمتی و منشورهای حفاظتی به بهترین نحو انجام پذیرفت.

وی اضافه کرد: بنای باغ اعتمادیه مربوط به اواخر قاجار، اوایل پهلوی است که دارای یک کوشک دو طبقه به مساحت تقریبی ۳۲۵ مترمربع و همچنین دارای یک استخر در سمت جنوبی باغ است.

وی ادامه داد: این بنا قبل از انقلاب به عنوان پایگاه تفریحی آمریکایی‌ها قرار داشت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بلااستفاده مانده بوده است.

گفتنی است در راستای اهداف و سیاست‌های سند ملی راهبردی و ستاد بازآفرینی شهری و این که شهرداری با هدف پیش‌نگری جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی؛ کالبدی محدوده‌ها و محله‌های نابسامان شهری و پیشگیری از تخریب بناهای باارزش و تاریخی و ارتقای فرهنگ شهروندی، مشارکت و همکاری نهادهای محلی و ارتقای کیفیت، ایمنی و پایداری و برخورداری آنان از زیرساخت‌ها و خدمات شهری و همچنین بهبود وضعیت اجتماعی ساکنان با توجه به توسعه‌ای محدوده‌ها و محله‌های هدف و حفاظت و پایداری و احیای میراث فرهنگی، تاریخی و هویت فرهنگی شهر اقدام به مرمت و احیای این بنای باارزش نموده است.

نظر شما