شناسهٔ خبر: 34892 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار جاده‌ای یک هفته اخیر

دریافت اطلاعات و اخبار راه‌های کشور از حقوق شهروندی است/ طراحی پایانه‌ مرزی رازی با تمرکز بر انجام عملیات پایش گمرکی/ فعاليت ۴۰هزار کامیون با ۴۰ سال عمر و مصرف سوخت ۲ برابر استاندارد

گزارش ریلی  آخرین اقدامات کریدور خلیج فارس-دریای سیاه، تلاش برای بازگشایی لاین جنوبی آزادراه قزوین- زنجان، اسکان ۳۱۵۳ مسافر گرفتار برف در جاده‌ها در ۷۷۰ راهدارخانه، توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای ایران و سوئد بر محور محیط زیست، شماری از مهمترین عناوین حوزه جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بارش شدید نزولات آسمانی در هفته گذشته موجب بسته شدن برخی از محورهای مواصلاتی شد که در کوتاه‌ترین زمان توسط نیروهای راهداری بازگشایی شد و اقدامات انجام شده مورد تقدیر وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت. همچنین امضا سند همکاری میان ایران و سوئد نیز از دیگر اتفاقات مهم در حوزه جاده ای به شمار می‌رود.

در زیر مهمترین عناوین حوزه جاده ای در هفته گذشته را ملاحظه می‌کنید:

دریافت اطلاعات و اخبار راه‌های کشور از حقوق شهروندی است

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: دریافت اطلاعات بهنگام در تمام بخش‌ها به‌ویژه از وضعیت راه‌های کشور حق مسلم شهروندان و در راستای حقوق شهروندی است.

آخوندی با تقدیر از تمام تلاشگران حاضر در جاده‌های کشور به‌ویژه راهداران تلاشگر که در زمستان سال جاری به‌طور شبانه‌روزی مشغول خدمات‌رسانی هستند افزود: چنانچه هم‌وطنان در شرایط خاص بارندگی و مه و کولاک از سفرهای غیرضروری پرهیز نموده و همکاری لازم را با نیروهای امدادی پلیس‌راه و راهداران داشته باشند یقیناً هم ارائه خدمات برای همکاران راحت‌تر خواهد بود و هم ایمني مسافران و استفاده‌کنندگان از راه‌ها تأمین و تضمین خواهد بود. 

طراحی پایانه‌ مرزی رازی با تمرکز بر انجام عملیات پایش گمرکی

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه «پایانه‌ها با تفکر انجام تمام رویه‌های گمرکی در نقاط صفر مرزی ساخته شده‌اند» گفت: طراحی پایانه مرزی رازی با این دید شکل گرفته که محلی فقط برای پایش گمرکی باشد و این اقدام باعث می‌شود پایانه‌های مرزی خلوت‌تر شوند.

کشاورزیان افزود: نیازی به انجام تمام‌ رویه‌های گمرکی در پایانه‌ها و نقاط صفر مرزی نیست، بلکه این رویه‌ها می‌توانند در سایر مناطق تحت پوشش گمرک انجام شوند و فقط پایش در نقاط صفر مرزی صورت گیرد.

فعاليت ۴۰هزار کامیون با ۴۰ سال عمر و مصرف سوخت ۲ برابر استاندارد

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر ضرورت ارتقاء کیفیت ناوگان حمل و نقل کشور، گفت که در این ناوگان ۴۰ هزار دستگاه کامیون و تریلر با ۴۰ سال عمر و مصرف سوخت ۲ برابر استاندارد فعالیت دارند.

کشاورزیان تامین اعتبار نگهداری راه های شریانی ازمحل اعتبارات ملی و غیرشریانی را از محل منابع استانی عنوان و اضافه کرد: بدلیل کمبود اعتبارات، دشواری هایی در این مسیر وجود دارد که باید به صورت جدی، به آنها توجه شود.

 آخرین اقدامات کریدور خلیج فارس-دریای سیاه

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آخرین اقدامات انجام‌شده در خصوص کریدور بین‌المللی خلیج فارس-دریای سیاه گفت: در سفر حدود ۲ ماه پیش به کشور اوکراین یک تفاهم‌نامه MOU امضا رسید و خوشبختانه محور مذاکرات دو طرف قرار گرفت.

تقی زاده با اشاره به اینکه بخشی از تردد در این کریدور باید به‌صورت رو-رو انجام شود گفت: قبل از سفر اطلاعات و آمار دقیق اعم از تعداد ناوگان نیازمند تعمیر و سالم تهیه شد و ضمن ارائه آن در حین مذاکرات آن‌ها متعهد به تأمین ناوگان سالم شدند.

تلاش برای بازگشایی لاین جنوبی آزادراه قزوین- زنجان

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از باز بودن تمامی محورهای شریانی به ویژه جاده‌های هراز و کندوان خبر داد و گفت: تلاش داریم لاین جنوبی آزادراه قزوین-زنجان که زیر بارش شدید برف و کولاک قرار داشت تا ساعت ۱۴ امروز بازگشایی شود.

حسن نیا با اشاره به تلاش بی وقفه نیروهای راهداری برای بازنگه داشتن راه‌های روستایی سراسر کشور یادآور: بیشترین حجم عملیات راهداری زمستانی در حوزه راه‌های روستایی در استان‌های خراسان شمالی و رضوی در حال انجام است و راه‌های روستایی این دو استان تحت عملیات راهداری قرار دارند.

داده‌کاوی‌های سامانه‌های هوشمند به مشکلات رانندگان پایان می‌دهد

 معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «به دلیل سرمایه‌گذاری‌های غلط، تعادلی میان عرضه و تقاضا در حمل‌ونقل جاده‌ای وجود ندارد» تصریح کرد: داده‌کاوی‌های انجام‌شده از طریق دستگاه‌های هوشمند می‌تواند با ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا به مشکلات و نارضایتی رانندگان و فعالان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای پایان دهد.

وی افزود: طبق بررسی‌ها مشخص شد، نیازمند هماهنگی و هم‌اندیشی با معیارهای استاندارد در شبکه سیر هستیم و باید برای کاربران، مسئولان و متولیان ایجاد شود.

اسکان ۳۱۵۳ مسافر گرفتار برف در جاده‌ها در ۷۷۰ راهدارخانه

حسن نیا با اشاره به حجم عملیات گسترده در زمستان سال جاری توسط راهداران گفت: در چندین نوبت بارش، نزولات جوی و نعمات الهی  بیش از ۳۳ هزار دستگاه / روز، بالغ‌بر ۲۰ هزار نفر/ روز مشغول فعالیت بودند و در این ایام حدود ۳۴۷ هزار تُن شن و نمك در محورهایی كه دارای یخ‌زدگی بوده پخش‌شده و افزون بر ۳ هزار مورد ریزش برداری نیز صورت گرفته است. 

وی از اسكان ۳۱۵۳ نفر از مسافران در ۷۷۰ راهدارخانه و مناطق امن همچنین  ۳۰ هزار دستگاه خودروی گرفتارشده در شرایط مه، كولاك و عدم دید در جاده‌ها خبر داد و افزود: در ماه‌های اخیر علیرغم تأکیدات فراوان از سوی پلیس راه و نیروهای راهدار و سایر عوامل امدادی به هم‌وطنان برای انجام سفرهای زمستانی با الزامات خاص خود متأسفانه بعضاً به علت شرایط ناپایدار جوی و عدم آمادگی مسافران و مشكلات فنی خودروهای آنان، مشكلاتی را برای همكاران فراهم آمد كه در كمترین زمان ممكن با تلاش و همت راهدار و عوامل خدمت رسان در جاده‌ها، مسافران به‌سلامت به سفر خود ادامه دادند و متأسفانه در راهِ این خدمت ارزشمند در دو ماه گذشته یك نفر از راهداران در حین خدمت‌رسانی به مردم، دعوت حق را لبیك و سه نفر دیگر مصدوم و مجروح شدند.   

حمل‌ونقل جاده‌ای ایران و سوئد بر محور محیط زیست توسعه می‌یابد

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به امضا سند همکاری میان ایران و سوئد در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: از مهم‌ترین دستاوردهای این یادداشت تفاهم، امکان تردد با رعایت کامل شرایط محیط‌زیست محقق شد.

وی افزود: در این تفاهم‌نامه مقرر شده است بهمنظور توسعه روابط فی‌مابین در زمینهٔ حمل‌ونقل جاده‌ای موافقت‌نامه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای كالا و مسافر و پس از برگزاری نشست‌های كارشناسی، توسط طرفین برای اولین بار منعقد گردد.

نظر شما