شناسهٔ خبر: 34949 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین:

شناسایی ۱۳۴۹ هکتار بافت ناکارآمد در شهرهای قزوین/ اجرای طرح ساماندهی مجموعه حرم امامزاده حسین(ع)/ احیای معابر خیابان شهدا در راستای بازآفرینی شهر قزوین

مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به اینکه مساحت شهرهای قزوین در مجموع ۱۱ هزار و ۱۰ هکتار است از برنامه‌ریزی برای احیا و بهسازی ۱۳۴۹ هکتار بافت ناکارآمد موجود در این استان خبر داد.

مسعود حق‌لطفی، مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین، درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: استان قزوین با مساحت ۱۵ هزار و ۶۵۶ کیلومتر مربع ۰.۹ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده و یک میلیون و ۲۰۱ هزار  و ۵۶۵ نفر جمعیت دارد که ۷۳ درصد آنها شهرنشین‌اند.

حق‌لطفی با اشاره به وضعیت بافت ناکارآمد استان قزوین گفت: ۱۳۴۹ هکتار از مساحت ۱۱ هزار و ۱۰ هکتاری مجموع شهرهای قزوین شامل بافت ناکارآمد است که ۵۰۴ هکتار آن به مرکز استان اختصاص دارد که ۴۰۵ هکتار آن شامل بافت تاریخی، ۷۹ هکتار شامل مناطق حاشیه‌ای و ۲۰ هکتار نیز شامل هسته روستایی است.

سکونت ۷۴۷ خانوار مرکز استان در مناطق حاشیه‌ای

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین با بیان اینکه ۲۹۳۰ نفر شامل ۷۴۷ خانوار مرکز استان ساکن سکونتگاه‌های غیررسمی هستند، عنوان کرد: سکونتگاه‌های غیررسمی درمحله‌های باغ نشاط، لالوها و کوی بهار متمرکز هستند.

وی به برگزاری چهار جلسه ستاد بازآفرینی استان و دو جلسه کمیته راهبری شامل ۴۱ مصوبه، ۱۰ جلسه ستاد بازآفرینی در شهرستان‌های قزوین، الوند، آبیک، تاکستان، آوج و بویین زهرا و چهار جلسه کارگروه امور اجتماعی اشاره کرد و افزود: از جمله اقدامات انجام شده برای بازآفرینی شهرهای استان می‌توان به برگزاری دوره آموزشی تشریح دستورالعمل ماده ۴ قانون حمایت از احیا و نوسازی بافت فرسوده، ارائه دستور کار ۲۱ محله قزوین، برگزاری ۱۴ جلسه هیئت عامل مشتمل بر ۳۰ مصوبه، پروژه دستور کار ۲۱ محلی شهر قزوین و انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف با نهادهای اجرایی و دانشگاهی اشاره کرد. همچنین در راستای معرفی متقاضیان تسهیلات بانکی ۵۸۶ واحد به بانک معرفی شده و ۴۰۸ واحد به انعقاد قرارداد رسیده‌اند.

حق لطفی به اقدامات شهرداری قزوین برای بازآفرینی شهری اشاره کرد و توضیح داد: در این راستا می‌توان به مرمت مجتمع تجاری بازار سعادت و عمارت‌ طوطی، ساختمان راه و شهرداری و همچنین راسته‌های وزیر، قیصریه و چهارسوق و احیای حیاط نگارالسلطنه، سعدیه و بهشتیان و احیای حمام‌های بلور، حاج میرحسن و حاج قجر همچنین مرمت و احیای معابر خیابان شهدا و تالار ایران و خانه امام جمعه شهیدی و نیز احداث بوستان ولایت درمرکز شهر اشاره کرد.

مدیر کل راه و شهرسازی قزوین افزود: سایر دستگاه‌ها چون نیروی انتظامی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی، معاونت حمل و نقل و ترافیک، سازمان فنی و حرفه‌ای، میراث فرهنگی و گردشگری، اداره کل ورزش و جوانان، کانون پرورش فکری و اداره برق پروژه‌هایی را به ارزش ۱۸۵.۶ میلیارد ریال عملیاتی کرده‌اند.

وی در معرفی برنامه‌های در دست اقدام اداره کل راه و شهرسازی قزوین برای بازآفرینی شهری عنوان کرد: در این راستا می‌توان به پروژه‌هایی در مرکز استان شامل مشارکت در طرح ساماندهی مجموعه حرم امامزاده حسین(ع)، طراحی خیابان شهید انصاری شرقی به عنوان دسترسی محلی، ساخت خانه فرهنگ، احداث کتابخانه و طرح گذربندی محدوده‌های هادی‌آباد اشاره کرد و از جمله پروژه‌های در دست اقدام در الوند مواردی چون طرح بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهر، احداث بازار ایرانی اسلامی، طراحی منظر پایدار شهری در حاشیه مسیل یالیان و مرمت خانه اربابی قابل ذکر است.

نظر شما