شناسهٔ خبر: 34971 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

حمایت بزرگان و فعالان صنعت حمل و نقل از عملکرد وزیر راه و شهرسازی

استیضاح وزیر راه سیاسی است/ استیضاح باید دلیل منطقی داشته باشد

مجلس شورای اسلامی «استیضاح آخوندی سیاسی است.» این جمله عبارت مشترک تمام بزرگان و فعالان صنعت حمل و نقل کشور و صاحب نظران بخش خصوصی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی روز آینده قرار است در مجلس یازدهم استیضاح شود و البته دلایل منطقی و قانع‌کننده‌ای برای این کار وجود ندارد. آخوندی، از مهره‌های اقتصادی تیم روحانی به حساب می‌آید که بیشترین و سریع‌ترین بهره گیری‌ها از فضای بعد از برجام، در وزارتخانه او صورت گرفت. آب‌ها و آسمان و همه راه‌های ایران، نخستین حوزه‌هایی بودند که بعد از سال‌ها تحریم، جان تازه‌ای گرفتند و امکان فعالیت‌های اقتصادی را، تسهیل کردند. 

«ایران» در گفت‌و‌گو با صاحب منصبان بخش خصوصی، استیضاح آخوندی را بررسی کرده است.

جلیل شاهی، استاد مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت

استیضاح باید دلایل منطقی داشته باشد. وزارت راه و شهرسازی دارای سیستم است و به صورت مستقل نمی‌توان یک شخص را مقصر دانست. مسائل مختلف سیستمی مؤثر هستند. اگر مسائل خاصی از وزارت راه را در نظر بگیریم، مسائل بودجه‌ای در به توفیق نرسیدن تمام طرح‌ها بی‌تأثیر نبوده است. ولی به طور کلی، به نظر می‌رسد این وزارتخانه در مسأله حمل و نقل برنامه نداشته و توصیه‌های ما اعمال نشده است. البته تأکید می‌کنم همه چیز مربوط به وزارتخانه نیست و نمی شود گفت اگر کس دیگری جای آخوندی بود، وضعیت بهتر می‌شد. وزارت راه و شهرسازی باید از هم جدا باشد و وزارت حمل و نقل داشته باشیم. مجلس باید برنامه مدونی از وزارتخانه می خواست، دست روی برنامه‌های وزارت می‌گذاشت و اگر توضیحات و دلایل برای این برنامه‌ها کافی نبود، بعد وزیر را استیضاح می‌کرد. ولی با توجه به اینکه این کارهای کارشناسی صورت نگرفته و مدت کوتاهی به پایان عمر دولت یازدهم باقی مانده است، می‌توان گفت به احتمال بسیار زیاد این استیضاح سیاسی است.

امید ملک، رئیس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران

این استیضاح سیاسی است. من بعید می‌دانم تا آخر عمر ما وزارت راه و شهرسازی دیگر چنین وزیر فرهیخته‌ای را ببیند. کارهای بسیار بزرگی انجام شده است. در زمانی که آخوندی وزارت را در دست گرفت، سیر واگن‌های باری حداکثر ۸۰ کیلومتر در روز بود و الان به ۲۰۰ کیلومتر رسیده است. ریل گذاری‌های بسیار خوبی انجام شده و سرمایه‌گذاری در ریل بهتر شده است. به خاطر همین کارهای زیربنایی این صنعت در چند سال آینده بسیار بیشتر شکوفا خواهد شد. در حوزه هوایی هم دیدیم که بالاخره بعد از ۳۷ سال، یکی از پرنده‌های مدرن وارد کشور شد و این بسیار مهم است. در حوزه دریا هم شرکت‌های کشتیرانی بزرگ به ایران برگشتند، حتی پیش از اینکه برجام نهایی شود در وزارت آخوندی این اتفاق افتاد. بنابراین ما در بخش خصوصی از عملکرد ایشان در حوزه راه و ترابری بسیار خرسند هستیم. در ساختار وزارتخانه که از قبل تعیین شده بود، هیچ پایگاهی برای رصد ترابری کشور در هیچ حوزه‌ای وجود نداشت. اما آخوندی با همکاری سازمان برنامه و بودجه این ساختار را اصلاح کردند. معاونت حمل و نقل ایجاد شد که در مهر سال‌جاری ابلاغ شد ونیروهایی را برای رصد ترابری به کار گماشتند. همه این اقدامات، از وزارت راه و شهرسازی یک وزارتخانه موفق ساخته است.

سید حسن موسوی‌نژاد، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی

الان نزدیک به ۲۰ سال است که در حوزه حمل و نقل ریلی کار می‌کنم. در تمام این سال‌ها، یکی از بهترین وزرایی که دید استراتژیک دارد، دکتر آخوندی است. ایشان برنامه‌های کلان خوبی برای وزارت داشت و با توجه به سابقه‌شان در برنامه‌ریزی‌های کلان و سابقه در بخش خصوصی، دیدگاه و برنامه‌های خوبی داشت. دکتر آخوندی توانست شرایط خوبی برای استفاده از سرمایه‌های بیرونی در شرایطی که دولت منابع کمی دارد، فراهم کند. در این زمان و این شرایط، تغییر شخص وزیر، آسیب جدی به وزارتخانه‌ای می‌زند که بدهی کلان دارد.

در کل بحث استیضاح وزیر راه و شهرسازی، عملکردی نیست، کاملاً سیاسی است. هدف این کار سیاسی نیز تضعیف دولت در ایام نزدیک به انتخابات است. آقای آخوندی از وزرایی است که از نظر اندیشه و فکر خیلی به دولت کمک می‌کند و از مهره‌های کلیدی دولت به حساب می‌آید، برای همین هم عده‌ای دست روی او گذاشته‌اند.

یونس جاوید، رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران

در حوزه وزارت راه و شهرسازی مشکلات کلانی وجود دارد. به اعتقاد ما در بخش خصوصی مشکل ساختاری اصلی و مبرم، ادغام وزارت راه و ترابری با وزارت‌ مسکن و شهرسازی و تشکیل وزارت راه و شهرسازی است که از همان ابتدا مباحث و انتقادات تندی را در پی داشته است.

اما این مشکلات، ارتباطی به وزیر راه وشهرسازی و عملکرد ایشان ندارد. ما با اعتقاد بر زحمات علمی ودانش پژوه وزیر محترم راه و شهرسازی، طرح استیضاح را در این برهه از زمان، که هر روز شاهد پیشرفت و برنامه‌های کشورها و رقبای سنتی و جدید مسیرهای رقیب ترانزیت از کشور هستیم، به صرفه و صلاح بخش حمل و نقل بین‌المللی کشور نمی‌دانیم و پیشنهاد اکید می‌کنیم که برای رهایی از معضلات موجود حوزه حمل و نقل و راه و ترابری، نمایندگان محترم، طرح تفکیک دو وزارتخانه و اعاده وضعیت سابق و حتی اندکی فنی‌تر و بین‌المللی‌تر، ایجاد «وزارت حمل و نقل» را وجهه همت خود قرار دهند. ما اعتراض به استیضاح وزیر راه و شهرسازی را در قالب بیانیه‌ای خطاب به آقای لاریجانی رئیس مجلس نیز ارسال کرده‌ایم.

نظر شما