شناسهٔ خبر: 34975 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

نظر شماری از نمایندگان مجلس درباره عملکرد وزیر راه و شهرسازی:

وقتی آخوندی غیر ممکن‌ها را ممکن کرد/ ساخت آزادراه تهران- شمال در اذهان عمومی شبیه یک رویا بود

مجلس شورای اسلامی تکمیل و تحویل‌ واحدهای مسکن مهر در استان‌های مختلف، تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای خانه اولی‌ها و باز کردن گره کور ساخت و تکمیل آزادراه تهران-شمال، نوسازی ناوگان هوایی کشور بعد از ۴۱ سال و توسعه حمل‌ونقل ریلی اقداماتی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان کنند؛ آخوندی غیرممکن‌ها را ممکن کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با نگاهی به تاریخچه دولت‌ها می‌توان دریافت که دو حوزه راه و مسکن همواره از مطالبات عمومی هستند و نمایندگان نیز در این راستا مطالبات مردمی را از دولتها پیگیری می‌کنند.  در این میان برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم را متفاوت با سایر دولت ها دانسته و معتقدند عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این دولت غیرممکن‌ها را ممکن کرده است.

در حوزه مسکن دولت‌های نهم و دهم، از یک میلیون واحد مسکن مهر تعداد ۶۹۰ هزار واحد را تحویل داد در حالیکه طی دوران خدمتی دولت یازدهم، حدود ۸۴۰هزار واحد تحویل و ۸۲۰هزار واحد در این دولت سند گرفته‌اند. همچنین در دهه مبارک فجر ۸۰هزار واحد مسکن در سراسر کشور با اعتباری معادل ۴۵هزار میلیارد ریال آماده افتتاح شد که یک میلیون و ۹۳۰هزار واحد به اتمام رسیده و تا پایان سال، واحدهای واگذار شده به ۸۵۰هزار واحد می‌رسند.

مردم دعاگوی وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن هستند

نظر افضلی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ضمن مثبت ارزیابی کردن عملکرد وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن معتقد است؛ در خراسان جنوبی، مردم به خاطر هماهنگی و همت دولت برای تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر دعاگوی وزیر راه و شهرسازی هستند و از طرفی تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن یکم باعث ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و ایجاد انگیزه برای خانه‌دار شدن مردم استان شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی خاطرنشان کرد: این اقدامات در بخش مسکن استان نیز باعث رونق بازار ساخت‌وساز با سود منطقی شده است.

کورش کرم پور حقیقی نماینده مردم فیروزآباد نیز معتقد است: علی‌رغم اینکه دولت یازدهم با کمبود اعتبارات ملی و استانی مواجه است اما شاهد هستیم که پروژه‌ها با پیگیری و سرعت بیشتری نسبت به دولت گذشته در حال اجرا یا تکمیل شدن هستند. به همین دلایل می‌توان ادعا کرد دولت یازدهم نسبت به تمام دولت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌خصوص در حوزه راه‌ و شهرسازی موفق‌تر بوده است.

این عضو کمیسیون انرژی با اشاره به عملکرد دولت در حوزه حمل‌ونقل و مسکن بیان داشت: عملکرد دولت در حوزه راه و شهرسازی از دید نماینده‌ای که از جزئیات فعالیت‌های این وزارتخانه شناخت دارد، با حضور عباس آخوندی به‌عنوان وزیر، معاونان و کارکنان زحمتکش از کارگر ساده راهداری تا راننده ماشین‌آلات سنگین، موفق‌ترین وزارتخانه از دولت اول تا این لحظه به شمار می‌رود.

به گفته وی، وزارت راه و شهرسازی در زمان خشک‌سالی منابع مالی کشور و فقط با اتکا به تدبیر، برنامه، تعهد و دلسوزی کارهای این وزارتخانه عریض و طویل را انجام داده است.

مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص عملکرد وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: با نگاهی فارغ از مسائل سیاسی به‌راحتی می‌توان دریافت که آخوندی با دست‌خالی و در زمان خشک‌سالی مالی دولت، اقدامات بزرگی انجام داده است.

ساخت آزادراه تهران- شمال در اذهان عمومی شبیه یک رویا بود

وی افزود: به‌عنوان‌مثال آزادراه تهران-شمال که برای برخی نمایندگان و مردم به یک رؤیا شبیه بود و همه فکر می‌کردند که ساخت آن حداقل ۲۰ سال دیگر به طول خواهد انجامد را همراه با پروژه‌های بزرگ دیگری مانند نوسازی ناوگان هوایی و توسعه حمل‌ونقل ریلی اجرایی کرد.

در طول سه سال اخیر بر اساس قانون  تعداد ۲۸ پروژه آزادراهی به طول تقریبی ۴۰۰۰ کیلومتر و ارزش تقریبی ۳۴۰ هزار میلیارد ریال و ۲۰ پروژه بزرگراهی با هدف تبدیل به آزادراه به طول ۳۴۰۰ کیلومتر و ارزش تقریبی ۵۶ هزار میلیارد ریال با مشارکت و سرمایه گذاری بخش غیردولتی در دستور کار این وزارت قرار گرفته است و با وجود عدم تخصیص کامل بودجه این وزارتخانه پروژه‌های بزرگی را اجرایی و پیش برده است.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن خاطرنشان کرد: ۱۶۰ هزار میلیارد تومان پروژه‌ در حال اجرا و ۸۰۰۰ میلیارد تومان بدهی با در نظر گرفتن تخصیص کمتر از یک درصد بودجه ۵۰۰ میلیارد تومانی، نشان از فعالیت این وزارتخانه دارد.

وی درباره سانحه راه‌آهن خاطرنشان کرد: برای همه روشن است که آخوندی بیشتر از سایرین تحت تأثیر این حادثه قرار داشت به‌طوری‌که ایشان از بدو وقوع حادثه در صحنه حضور یافت و سپس به‌عنوان بالاترین مقام یک وزارتخانه دولتی از مردم در ازای خطای فردی یکی پرسنل راه‌آهن عذرخواهی کرد و از هیچ تلاشی در این حادثه دریغ نکرد.

سعید باستانی نیز ضمن مثبت ارزیابی کردن عملکرد وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: با تطابق نقشه‌های زیرساخت‌های حمل‌ونقل شرق و غرب و وضعیت زیرساخت‌های موجود کشور متوجه کمبود و ضعف در بخش شرقی کشور می‌شویم و انتظار ‌می‌رود وزارت راه و شهرسازی تدبیر ویژه‌ای برای این بخش نیز اتخاذ کند.

نظر شما