شناسهٔ خبر: 34993 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

بازتاب استیضاح سیاسی آخوندی در رسانه‌ها؛

دلواپسان سعی در تخریب دولت دارند

مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه هفته گذشته پس از ماه‌ها تلاش بی‌وقفه تعدادی از نمایندگان، طرح استیضاح «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی از سوی «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی‌اعلام وصول شد. بر همین اساس به نظر می‌رسد که بخشی از نمایندگان دلواپس سعی دارند که با به مجلس کشاندن عباس آخوندی و استیضاح وی سنگ لای چرخ کابینه دولت بگذارند.

روزنامه مردمسالاری نوشت: چرا که مسئله استیضاح وزیر راه و شهرسازی در حالی به صحن علنی مجلس کشیده شد که مدت‌ها است تعدادی از نمایندگان در تلاشند طرح استیضاح او را عملیاتی کنند.

وزیر راه و شهرسازی که در نیمه مهرماه ۱۳۹۴ به عنوان سومین وزیر دولت یازدهم از سوی مجلس نهم مورد استیضاح قرار گرفته و با رای قاطع ۱۷۵ نماینده (آرایی بیش از روز رای اعتمادش) در سمت خود ابقا شده بود، مدتی است از سوی مخالفان دولت هدف اتهام‌زنی و از سوی برخی نمایندگان مجلس دهم، هدف سوال قرار گرفته است.

نامه استیضاح وزیر در حالی به رییس مجلس ارسال شده که هنوز کمیسیون مربوطه پاسخ ۹ سوال از ۱۳ سوالی که از آخوندی مطرح کرده بود را استماع نکرده است. این در حالی است که بر‌اساس آیین نامه داخلی مجلس سوالات و محورهای استیضاح باید در کمیسیون مربوطه مطرح و پاسخ‌های وزیر مطرح شود و پس از آن گزارش کمیسیون تخصصی به هیات رییسه مجلس ارسال شود.

آخوندی اوایل هفته جاری برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان متقاضی استیضاح و نمایندگان عضو کمیسیون عمران در این کمیسیون حضور یافت و در مدت حضور خود به چهار سوال که بندهایی از استیضاح را هم تشکیل می‌دهد، به طور مفصل پاسخ داد. جالب آنکه هفت نفر از نمایندگان متقاضی استیضاح به بهانه حضور نیافتن وزیر در جلسه ای که در گذشته هماهنگ شــده و آنچه «تکراری بودن توضیحات او در مورد حادثه قطار تبریز- مشهد» خوانده شد، بدون آنکه به پاســخ‌ها و دفاعیات وزیر گوش دهند، در اقدامی‌ عجیب جلسه را ترک کردند. در همین زمینه سید احسن علوی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره جلسه اعضای کمیسیون عمران با وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان متقاضی استیضاح آقای آخوندی در ابتدای جلسه به صورت حساب شده و با برنامه قبلی جلسه را ترک کردند.

وی با تاکید بر اینکه تعدادی از این سوالات مطرح شده را می‌توان یک تهمت دانست، گفت:  در حالی که تعدادی از نمایندگان مجلس مدعی بودند آقای آخوندی شرکت‌هایی را به نفع شخصی خود در وزارت راه و شهرسازی اداره می‌کند که هیچ اسناد و مدارکی برای اثبات ادعای خود ارائه نکردند.

عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه این استیضاح، یک استیضاح سیاسی است اظهار داشت: متاسفانه در دولت‌های گذشته با دید بخشی اقدام به ساخت پروژه‌هایی بدون توجیه اقتصادی کرده‌اند و این امروز یکی از مهم‌ترین مشکلات وزارت راه و شهرسازی است. این تعداد از نمایندگان از نیروها و رسانه‌های خارج از مجلس خود نیز برای ایجاد جو بی اعتمادی به وزیر راه استفاده می‌کنند اخیرا حمید رسایی نماینده سابق مجلس  متنی  درباره ایرباس ۳۲۱ خریداری شده از سوی ایران‌ایر به نگارش در آورد. وی در این متن اعلام کرده بود که هواپیمای خریداری شده نقص فنی دارد و به همین دلیل اسپانیا آن را مرجوع کرده است. از این رو این هواپیما امکان پرواز نداشته و در حال حاضر در آشیانه زمین گیر است. با وجود آنکه اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت هما نشان از آن دارد که نه تنها این هواپیما زمینگیر نیست که به طور رسمی‌ پروازهای بین‌المللی خود به کشورهای اروپایی را نیز آغاز کرده، اما شائبه‌هایی که به دنبال اظهارات نماینده سابق تهران به وجود آمده، تعدادی از فعالان و کارشناسان صنعت هوانوردی را به ارائه پاسخی رسمی ‌به این صحبت‌ها وا داشته است. در متنی که به امضای این کارشناسان رسیده، بر لزوم نگاه کارشناسی در اظهارنظر درباره صنعت هوانوردی تاکید شده و بر لزوم حفظ جایگاه متخصصان صنعت هوانوردی در مدیریت و هدایت این صنعت تاکید شده است.

در بخشی از متن این نامه آمده  است:

انتشار خبری منتسب به جنابعالی با موضوع «هواپیمایی که بوی نویی می‌داد کجاست» که در ادامه آن به وجود «اشکال فنی و زمین گیری هواپیما ایرباس ٣٢١» از زمان ورود تا تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ اشاره شده و با نادیده گرفتن  پروازهای انجام گرفته از زمان ورود تا ٢٣ بهمن، مسبب ایجاد موجی از حساسیت و احساس نا‌امنی در اذهان جامعه و البته تاسف متخصصین صنعت هواپیمایی کشور شده است چرا که نگرش تخصصی هوانوردی، موضوعات منتشره در متن منتسب به جنابعالی را، چون مصداق تشویش افکار عمومی‌و سیاه نمایی می‌داند و به علت عدم تطبیق با اصول مدیریت حرفه ای نظام حمل و نقل هوایی، قاطعانه آن را مردود برمی‌شمارد.

از سوی دیگر  نادیده گرفتن بیش از ۱۶۰ پرواز در ۲۲۷ ساعت عملیاتی هواپیمای نو رسیده، و اشاره به واژه غیر کارشناسی «مرجوعی» و همچنین زمین گیری پس از اولین پرواز در ایران، تنها نمونه‌هایی از سیاه نمایی در مطلب منتشره شده عاری از کیفیت تخصصی حضرتعالی است.

بدین منظور ما بیست و دو نفر با بیش از ۳۰۰ سال تجربه کاربردی در صنعت هوانوردی، به نمایندگی از جامعه متخصصین صنعت هوانوردی کشور به جنابعالی اعلام و یادآوری می‌کنیم که مفاد مندرج در متن منتسب به حضرتعالی نادرست بوده و ضمن دعوت به نگرش فرا جناحی به موضوع، به شما و سایر سیاستمداران پایبند به اصول بنیادی کشور در محور توسعه پایدار، پیشنهاد می‌کنیم پیش از ورود به مباحث تخصصی و علی‌الخصوص هوانوردی، به دور از سیاست ورزی و بر پایه دغدغه‌های ملی و اسلامی، با مشورت متخصصین صنعت هواپیمایی چه در جایگاه قانونی و اجرایی کشور  و چه  در کسوت یک سیاستمدار، به اظهار نظر بپردازید و لازم است با درک صحیح از جایگاه صنعت هوانوردی و مشخصا حمل و نقل هوایی، در صورت کسب کرسی تصمیم سازی و یا تصمیم گیری، موانع پیش روی توسعه صنعت هواپیمایی که عمدتا باید در داخل کشور، آن را جستجو کرد را مرتفع کنید و بدین ترتیب انتظار می‌رود، شان و منزلت متخصص و سیاست مدار به طور متقابل حفظ شود که به طور حتم این تعامل دو جانبه سبب شکوفایی صنعت هواپیمایی ایران خواهد شد.

اما در این میان چندتن دیگر از نمایندگان مجلس عملکرد آخوندی در وزارت راه را تحسین برانگیز می‌دانند و معتقدند وزیر راه می‌تواند در مجلس از عملکرد خود دفاع کند. ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان این که استیضاح وزیران و نظارت بر عملکرد وزارتخانه‌ها حق نمایندگان مجلس است، گفت: اگر نمایندگان مجلس به این وظیفه قانونی خود عمل نکنند ممکن است از جهت این که کوتاهی کرده‌اند زیر سوال بروند. وی با اشاره به اسیتضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: معتقدم در استیضاح آقای آخوندی باید به این نکته توجه شود که آقای آخوندی وزیر یک دستگاه عمرانی عریض و طویل است که فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای دارد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه ریلی قابل تحسین است، گفت: آقای آخوندی می‌تواند نمایندگان را در صحن علنی مجلس قانع کند.

نظر شما