شناسهٔ خبر: 34994 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

بازتاب استیضاح سیاسی در رسانه‌ها؛

انگیزه و پیامدهای کشاندن وزیر راه به مجلس/ استیضاح سیاسی

مجلس شورای اسلامی وزیرراه و شهرسازی دولت یازدهم بناست امروز در صحن علنی مجلس برگزار شود؛ استیضاحی که با حادثه برخورد دو قطار در استان سمنان و کشته شدن ۴۰ نفر از مردم کشورمان در مجلس شورای اسلامی آغاز شد، اما از همان ابتدا موافقان و مخالفان بسیاری داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، برخی از نمایندگان مجلس عملکرد عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی را از ابتدای دولت یازدهم مثبت ارزیابی کرده اما استیضاح آقای وزیر را در شرایط فعلی نادرست دانستند. در مقابل هستند نمایندگانی که بر استیضاح آخوندی پافشاری کرده و مدیریت وی را بر وزارت راه و شهرسازی ناموفق و ناکارآمد جلوه می‌دهند؛ اگرچه که بسیاری از همراهان‌شان در این مدت امضاء خود را پس گرفته و پرسش از وزیر راه و نهایت استیضاح وی را در آستانه انتخابات و در کمتر از چهارماه تا پایان عمر دوره اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی را به صلاح منافع ملی کشور نمی‌دانند.

به گزارش روزنامه ابتکار، حالا اما گویی که مخالفان دولت توانسته اند با کسب حد نصاب لازم برای به استیضاح کشاندن وزیر وی را برای پاسخ به پرسش نمایندگان مردم به صحن علنی مجلس بکشانند. در همین گیر و دار اما بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس با اشاره به کاهش تعداد استیضاح‌کنندگان از حدود ٨٠ امضا به حدود ٣٠ عدد، محورهای استیضاح آخوندی را فاقد پشتوانه فنی دانست و با بیان این‌که نمایندگان عضو جبهه پایداری همچون مجلس نهم به‌دنبال این استیضاح هستند، گفت: مجلس به استیضاح وزیر راه و شهرسازی رای نمی‌دهد و آخوندی موفق به کسب رای اعتماد مجدد از مجلس خواهد شد. وی همچون دیگر اعضای فراکسیون امید معتقد است که باتوجه به زمان اندک باقی‌مانده تا پایان کار دولت یازدهم، به نظر می‌رسد اداره وزارت راه و شهرسازی توسط سرپرست به صلاح کشور و مردم نباشد.

 عضو هیئت رییسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی معتقد است که باتوجه به هجمه‌ها و فشارهایی که طی ماه‌های اخیر بر دولت وارد شده است، هرکدام از جریان‌های منتقد دولت سعی می‌کنند با استفاده از امکانات و اهرم‌هایی که در اختیار دارند، در راستای تخریب دولت اقدام کنند و با به حاشیه بردن دولت، مانع از انجام وظایف اصلی‌اش شوند. دیگر نمایندگان مجلس نیز همچون پارسایی براین باور هستند که در شرایط کنونی استیضاح وزیر راه نه تنها رای نخواهد آورد بلکه تنها تنش‌های سیاسی را بیشتر می کند.

استیضاحی سیاسی و غیرعقلانی در پیش است

سیدهادی بهادری، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی معتقد است که استیضاح آخوندی، وزیرراه دولت یازدهم کاملا جنبه سیاسی داشته و نه به خاطر مسائل فنی و طرح‌های مصوب این وزارتخانه، بلکه در راستای تضعیف دولت و ناکارآمد جلوه دادن وزرای کابینه است که توسط جبهه پایداری طرح‌ریزی و پیگیری می‌شود.

نایب رییس دوم کمیسیون عمرانی مجلس خاطرنشان کرد:۳۰ نماینده طرح استیضاح آخوندی را امضا کرده‌اند که در این میان تنها ۱۰ نفر ترک زبان هستند و این بحث که نمایندگان مناطق ترک نشین در مجلس به دلیل حادثه دوقطار پیگیر ماجرا هستند، اساسا اشتباه است؛ چراکه ما ۹۰ نماینده ترک‌زبان در مجلس داریم و از این بین، تنها ۱۰ نفر از آنها به استیضاح آقای آخوندی رای مثبت داده‌اند.

به گفته بهادری، بجز دو تن از نمایندگان خواهان استیضاح وزیرراه، مابقی از اعضای جبهه پایداری هستند که می‌خواهند در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دولت را تضعیف نموده و یا از آب گل آلود ماهی بگیرند. بهادری معتقد است که در شرایط فعلی و سه ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، این اقدام کار عاقلانه‌ای نیست.

استیضاح آخوندی رای نخواهد آورد

جلال جلالی‌زاده، نماینده سابق مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن بیان اینکه حق نمایندگان است که وزیری را استیضاح کرده و پرسش‌هایی را مطرح کنند، گفت: اما همین که کار به رقابت کشیده شده و یا وارد وادی سیاست‌ورزی شود، عملی ناپسند است؛ خصوصا در این موقعیت که مدت زمان اندکی تا عمر دوره اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی باقی مانده است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین تاکید کرد: به فرض اینکه استیضاح عباس آخوندی رای بیاورد، این اقدام به ضرر زندگی مردم است؛ به آغاز سال جدید نزدیک می‌شویم و طرح‌های عمرانی بسیاری ناتمام مانده و در نتیجه مشکلات عدیده‌ای پیش خواهد آمد. به اعتقاد جلالی‌زاده، این استیضاح رای نخواهد آورد؛ زیرا برخی به دنبال زیرسوال بردن فعالیت‌های دولت هستند و بحث فنی در کار نیست.

مجلس برای استیضاح وزیر جدید وقت می‌گذارد؟

فردین فرمند، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز مسئله استیضاح آقای وزیر را این‌گونه تشریح کرد: هفته گذشته طرح استیضاح عباس آخوندی به کمیسیون عمران آمد و اینجانب نیز حضور داشتم. مسائلی که مطرح شد، آن مواردی نبود که که اعضا کمیسیون عمران را تحت شعاع قرار دهد؛ از سخنانی که ارائه کردند بسیار مکدر شدم. فرمند، نماینده مردم میانه ادامه داد: یکی از همکاران محترم گفت: « آخوندی هر جوابی می‌خواهد بدهد، باید استیضاح شود؛ چراکه ۱۲۰۰ تا از روستاهای تحت حوزه ما آسفالت نشده‌اند.» و این جای تعجب دارد که برخی به دنبال منافع شخصی هستند. فردین فرمند خاطرنشان کرد : آمارهایی عنوان شد اما هیچ ارتباطی با روح استیضاح که اول گفتند و یا حادثه قطار نداشت و صحبت‌های خاص دیگری در میان بود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: «من شخصا در عجبم که این استیضاح اگر فرض کنیم پایه و اساس درستی داشته باشد، چه تاثیری بر باقی مانده دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی و فعالیت کابینه دولت یازدهم دارد؛ براین باور هستم که جز آثار نامطلوبی بر خود وزارتخانه، ثمری نخواهد داشت. فرمند تصریح کرد: حتی اگر نتیجه دهد، چه کسی قبول می‌کند و چه کاری از دستشان برمی‌آید؛ مگر همین نمایندگان مجلس برای تایید یک وزیر جدید وقت می‌گذارند. او معتقد است : یک وزیر در سه ماه، نمی‌تواند کاری انجام دهد که بخواهیم وزیری انتخاب کنیم؛ در نتیجه من هم بر این باور هستم که شائبه سیاسی وجود دارد. اما باید منتظر نتیجه بمانیم و بعد تصمیم بگیریم.

وزیر راه تاکنون موفق عمل کرده است

مصطفی ذوالقدر، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درخصوص استیضاح وزیرراه و شهرسازی اعتقاد دارد که این استیضاح رای نخواهد آورد و عباس آخوندی در سمت خود باقی خواهند ماند. نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی این توانایی را دارد که در صورت لزوم وزرا را استیضاح کند و نمی‌توان آن را کاملا سیاسی جلوه داد، اما در این موقعیت استیضاح عباس آخوندی اقدامی نادرست است و به مصلح کشور نخواهد بود.

ذوالقدر براین باور است که آخوندی تا به امروز موفق عمل کرده و در بحث بازسازی راه‌ها، کارهای مثبت بسیاری را در مناطق محروم انجام داده است. ذوالقدر که خود نماینده مردم میناب است به «ابتکار» گفت: روستاهای منطقه ما در حال آسفالت شدن هستند و به وضوح عملکرد وزیرراه مشخص است.

وزارتخانه مهم را نباید بدون وزیر رها کرد

عبدالرضا هاشم‌زائی، نماینده مردم تهران نیز با اشاره به اینکه حادثه برخورد دو قطار که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان ما شد، جانسوز بود و تمامی ملت و مسئولین را متاثر کرد و خود عاملی شد بر آغاز طرح استیضاح آقای وزیر از سوی برخی نمایندگان مردم در شهرهای آسیب زده.

 به گفته هاشم‌زائی، لازم به ذکر است که نارسایی‌ها در این وزارتخانه به دلیل عدم تخصیص اعتبارات عمرانی مورد نیاز و کمبود اعتبارات بخاطر مشکلات ریالی دولت بوده است؛ تاجایی که تنها یک درصد بودجه مصوب به این وزارتخانه تعلق گرفته است. به گفته وی، در موقعیت فعلی که نزدیک نوروز هستیم و با توجه به سنت ایرانیان مسافرت‌های زیادی در پیش است؛ رئیس وزارتخانه‌ای را که متصدی و مسئول این حمل ونقل است نمی‌توان در این زمان استیضاح کرد، این اقدام همانند آن است که وزیر آموزش و پرورش را شب اول مهر برکنار کنند، به تعبیری به دلایل مختلف مصلحت نیست که چنین استیضاحی رای آورد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش است و براساس قانون اساسی تغییر وزیر نیازمند رای اعتماد مجلس است و در غیراینصورت دولت قادر است به مدت سه ماه برای وزارتخانه سرپرست انتخاب کند اما تا زمانی که هیات دولت مشخص شود نمی‌شود که وزارتخانه بسیارمهمی را بدون وزیر گذاشت و این به نفع نیست. بعضی از امضا کنندگان هم امضای خود را پس گرفته و یا معتقدند که نباید به آن رای مثبت دهند و این استیضاح رای نخواهد آورد.

نظر شما