شناسهٔ خبر: 35017 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

تاجگردون اعلام کرد:

باید قدردان عذرخواهی آخوندی و استعفای مدیرعامل راه‌آهن در حادثه برخورد دو قطار باشیم/ نمایندگان به سهم خود در حوادث و مشکلات توجه کنند/ نمی‌توانیم نمره منفی به عملکرد وزارت راه بدهیم

غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه باید قدردان عذرخواهی آخوندی و استعفای مدیرعامل راه‌آهن در حادثه برخورد دو قطار باشیم گفت: اگرچه وظیفه وزیر راه و شهرسازی در خصوص این حادثه معذرت‌خواهی از مردم بود که اینکار را نیز انجام داد ولی ما در گذشته بسیار شاهد بودیم که  افراد زیادی در اتفاقات ناگوار مقصر بودند ولی هیچ‌گونه عذرخواهی نیز نکردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران در نشست علنی امروز (یکشنبه یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح، در دفاع از وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز همدردی با خانواده داغداران حادثه برخورد دو قطار بیان کرد: بدون شک هیچ‌گونه تقابلی بین مخالفان و موافقان استیضاح در این نشست وجود نداشته و همه دلسوز رنج‌دیدگان این حادثه هستیم، ولی همه باید قدردان عذرخواهی وزیر راه و شهرسازی و استعفای معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه‌اهن برای اولین بار در کشور پس از چنین حوادثی باشیم و با ارزش نهادن به این اقدام، آن را در جامعه تکثیر کنیم.

تاجگردون در ادامه بیان کرد: اگرچه وظیفه وزیر راه و شهرسازی در خصوص این حادثه معذرت‌خواهی از مردم بود که اینکار را نیز انجام داد ولی ما در گذشته بسیار شاهد بودیم که  افراد زیادی در اتفاقات ناگوار مقصر بودند ولی هیچ‌گونه عذرخواهی نیز نکردند.

نماینده مردم گچساران در خصوص مسائل عملکردی مطرح شده در محورهای استیضاحی وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: نمایندگان باید همواره بخش‌های گوناگون در حوزه وزارت راه و شهرسازی اعم از حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی را ارزیابی کنند ولی باید هم‌زمان به این موضوع نیز توجه کنند که خود نیز در بهتر شدن امور چه نقشی داشته و چه اقداماتی انجام داده‌اند و یااینکه منشأ اصلی مشکلات ار کجاست.

به گفته وی در بحث عملکردی باید تمامی نکات مثبت و منفی در کنار یکدیگر مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد که با در نظر گرفتن این مسئله قطعا نمی‌توانیم نمره منفی به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دوره فعلی بدهیم.

تاجگردون در ادامه سخنان خود متذکر شد: اگر به بودجه سال ۹۶ دقت کنیم، می‌بینیم که حتی یک میلیارد دلار نیز به بحث ریلی در این بودجه تخصیص داده نشده است بنا بر این من به عنوان نماینده به این نتیجه می‌رسم که قطعا من نیز در حوادث ریلی سال‌های آتی مقصر خواهم بود.

این نماینده مجلس با اشاره به سایر محورهای استیضاح نیز بیان کرد: من به عنوان وظیفه خود در مجلس شواری اسلامی نزد شخص وزیر راه و شهرسازی رفتم و جویای جزئیات اخبار منتشر شده پیرامون مشارکت فرزند وی  و معاون این وزارت‌خانه در معاملات عمرانی و سایر موارد مشابه شدم، که وزیر راه و شهرسازی در پاسخ ضمن ارائه اسناد و مدارک موجود به من گفت شما به عنوان نماینده بنده موضوع را پیگیری کنید.

وی افزود: قطعا اگر در این راستا به این تشخیص می‌رسیدم که امکان فساد مالی و عملی در حوزه وزارت راه و شهرسازی وجود دارد به خاطر شخص آقای آخوندی دنیای خود را نمی‌فروختم و مسائل را پیگیری می‌کردم.

کدام یک از اقدامات وی در وزارت راه و شهرسازی کارکردی سیاسی دارد؟

تاجگردون همچنین در مورد مسائل سیاسی و باندی نیز به عنوان بخش دیگری از محورهای استیضاح بیان کرد: با بررسی پیشینه، سوابق و همچنین عملکرد  فعلی آقای آخوندی می‌توانیم به راحتی متوجه شویم که در حقیقت کدام یک از اقدامات وی در وزارت راه و شهرسازی کارکردی سیاسی دارد؟ کدام یک از معاونین وی سیاسی هستند؟ ما حتی در دوره وزارت وی شاهد معاونانی هستیم که از چندین دوره گذشته مشغول فعالیت در این وزارت‌خانه بوده‌اند.

وی همچنین درخصوص بحث سوانح در حوزه وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: قطعا اگر یک نفر در حوادث جان خود را از دست بدهد برای ما مهم است و ما همگی باید از آن درس بگیریم، در حال حاضر سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر براثر حوادث جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند که شاید فردا ما نیز یکی از قربانی‌های آن باشیم، ولی به واقع مقصر کیست؟ آیا مقصر تمامی این حوادث وزیر راه و شهرسازی است؟

تاجگردون در این باره اضافه کرد: وقتی حادثه‌ای به وقوع می‌پیوندد، پلیس شروع به بررسی و مشخص کردن سهم تقصیر هریک از بخش‌ها کرده و متناسب با جرم هر یک جریمه آن را تعیین می‌کند.

به گفته وی با توجه به آمار و نتایج به دست آمده از بررسی جوانب گوناگون حوادث اگر به واقع سهم وزیر راه و شهرسازی به استیضاح است پس همه ما، او را استیضاح می‌کنیم. ولی وقتی می‌بینیم که سهم وی به این اقدام نمی‌رسد باید ضمن پذیرش این مسئله به مصلحت نظام عمل کرده و تصمیم‌گیری کنیم.

این نماینده مجلس  در این‌باره افزود: من از آن دسته نمایندگانی نیستم که به دلیل سپری کردن روزهای پایانی دولت از استیضاح وزیری منصرف شده و موافق آن نباشم بلکه در مقابل، معتقدم اگر حضور وزیری باعث ضرر رساندن به نظام شده و به ان آسیب می‌رساند باید حتی در آخرین ثانیه عمر دولت برکنار شده و مورد سؤال قرار گیرد.

به گفته وی هم‌اکنون بخش حمل و نقل در مسیری قرار گرفته که اگر در آن اختلالی پیش بیاید، مملکت و همه بخش‌ها دچار یک توقف مذموم خواهند شد.

بودجه واگذار شده به وزارتخانه یک دهم مبالغ قراردادها هم نمی‌شود

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه سخنان خود با اشاره به امضای نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد دلار توافق‌نامه و ۱۶۰ هزار میلیارد تومان قرارداد در دوره فعلی بیان کرد: در حقیقت من به عنوان رئیس کمیسون بودجه و تلفیق چه میزان به بخش راه و ترابری پول تخصیص داده‌ام که نتیجه آن این قراردادهاست؟ به واقع بودجه واگذار شده یک دهم این مبالغ هم نمی‌شود که در زمان کنونی به این وزیر بگویم برو و تو لایق استیضاح هستی.

تاجرگردون در ادامه این نکته را دلیل اصلی خود برای مخالفت با استیضاح و مناسب نبودن زمان این اقدام دانست و گفت: قطعا اگر وزیری خیانتی به مملکت و مردم کرده باشد باید برود. ما نباید به دنبال استیضاح برویم، ما در زمان فعلی باید به کمک مواردی برویم که می‌توانستیم کاری برای آن انجام بدهیم و ندادیم.

وی در باره عدم پاسخگویی مناسب به مطالبات اجتماعی و بحران‌ها و آسیب‌های شکل گرفته به عنوان بند اول محورهای استیضاح در سنوات گذشته ، حال و آینده بیان خواهد کرد: ما وزیر را برای آینده استیضاح می‌کنیم که کار درستی نیست، نمایندگان محترم خواهش می‌کنم به این استیضاح رای ندهید و بگذارید وزیر این چرخه را که به راه انداخته به سر منزل مقصود و یا به نقطه‌ای که مطمئن شویم مسیر ادامه پیدا می‌کند برساند.

نظر شما