شناسهٔ خبر: 35059 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری تصویب شد:

جزئیات مصوبات ۸ بندی بیست و هشتمین ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار/ تأمین زمین از محل ۱۰ درصد شهرداری‌ها برای ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن در استان‌ها/ نگاه اولویتی ستاد ملی بازآفرینی به موضوع مدیریت بحران

جلسه مصوبات بیست و هشتمین ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با دستور کار ارائه گزارش اقدامات کمیسیون ملی یونسکو در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری و تفاهم‌نامه همکاری مشترك، ارائه گزارش احداث ایستگاه در شهرری، رشت و همدان توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، بررسی وتصویب آئین نامه کارگروه ارتقای آموزش‌های تخصصی و پژوهش‌های کاربردی ستاد ملی بازآفرینی شهری و مبادله تفاهم‌نامه بین شرکت عمران وبهسازی شهری ایران وسازمان مدیریت بحران کشور طی ۸ بند اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بیست و هشتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی به ریاست معاون وزیر و دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار و اعضای ستاد درنوزدهم بهمن ۱۳۹۵ رأس ساعت ۹ صبح در طبقه ۱۵ ساختمان شهید دادمان برگزار شد.

در ابتدای جلسه محمدسعید ایزدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با یادآوری حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو، عدم نظارت برساخت و سازها را دلیل اصلی شکل‌گیری مناطق ناکارآمد در کشور دانستند.

 وی همچنین با اشاره به خطر وقوع بلایای طبیعی و مصنوع درشهرها، محدوده و سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد شهری را بیشتر از دیگر مناطق شهری درمعرض تهدید این بلایا خواند. وی در ادامه با تأکید بر رسیدگی به سیاست‌های مغفول مانده، سیاست‌های ایمنی را اولین اولویت ستاد ملی برشمرد که باید با همکاری تمامی دستگاه‌ها در مقیاس شهری وساختمانی موردتوجه قرار گیرد.

ایزدی در ادامه تفاهم‌نامه امضا شده بین شرکت عمران و بهسازی با سازمان مدیریت بحران کشور را آغازی برای اقدام مشترك بین اعضاء ستاد ملی برشمرده و با اشاره به مسئله پیشگیری و پیش‌نگری در حوزه مشکلات مناطق ناکارآمد آن را از وظایف کارگروه مرتبط ستاد ملی بیان کرد و سازمان مدیریت بحران کشور را در راستای امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترك در آینده ملزم به توجه ویژه بر تاب‌آوری در مقیاس شهری و ساختاری دانست.

وی همچنین با اشاره بر ظرفیت‌های بسیار زیاد کمیسیون ملی یونسکو در حوزه همکاری با اهداف ستاد ملی بازآفرینی، تفاهم‌نامه را به عنوان محرکی در تحقق برنامه‌های بازآفرینی و نیز بهره‌برداری بهینه از امکانات، توانمندی‌ها، پتانسیل و ظرفیت‌های مشترك دانست.

در ادامه پس ازصحبت‌های ریاست سازمان مدیریت بحران کشور، گزارش ارائه شده توسط مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص احداث ایستگاه در شهرری، رشت و همدان توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان رویکردی در بسط و گسترش حمل ونقل حومه‌ای ریلی در تحقق اهداف بازآفرینی شهری به بحث و بررسی اعضای حاضر در جلسه گذاشته شد.

در انتهای جلسه با ارائه گزارشی از ظرفیت‌های بسیار زیاد کمیسیون ملی یونسکو در حوزه همکاری با اهداف ستاد ملی بازآفرینی، تفاهم‌نامه این دو دستگاه به امضای طرفین رسید. در این جلسه ارائه گزارش بررسی و تصویب آئین‌نامه کارگروه ارتقای آموزش‌های تخصصی و پژوهش‌های کاربردی ستاد ملی بازآفرینی شهری به دلیل اتمام وقت، به جلسه آینده موکول شد.

 پس از اظهارنظر اعضای ستاد، موارد مطرح شده در قالب مصوبات ذیل جمع‌بندی شد:

مصوبات جلسه:

۱-طرح استقرار ایستگاه‌های جدید مسافری راه‌آهن در شهرهای رشت، همدان و شهرری مورد تأیید قرار گرفت و مقرر شد وزارت راه وشهرسازی با همکاری استانداری‌ها، شهرداری‌ها، میراث فرهنگی، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و ... در هر استان نسبت به تأمین زمین از محل ۱۰ درصد شهرداری‌ها وتخفیف مازاد بر آن و همچنین استفاده از اراضی سرمایه‌ای در هر استان و سایر ابزارهای در اختیار جهت حمایت از اجرای طرح‌های فوق اقدام نماید.

۲-مقرر شد طرح‌های جامع ایستگاه‌های راه‌آهن به عنوان محور بازآفرینی شهری با لحاظ مباحث پدافند غیرعامل و دفاعی در طراحی و جانمایی ایستگاه‌ها توسط راه‌آهن ج.ا.ا تهیه و در طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها توسط شورای عالی معماری و شهرسازی لحاظ و مصوب شود.

 ۳-تقویت نقش راه‌آهن در بازآفرینی شهری توسط اعضا مورد تأییـد و تصویب قرار گرفـت و مقرر شد بـا همکاری دستگاه‌های عضو ستاد تهیه و اجرای برنامه‌های عملیاتی ارتقای کیفیت زندگی در شهرهای کشور با تأکید بر نقش راه‌آهن در بازآفرینی طبق نمودار پیوست با محوریت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران صورت و نتایج اقـدامات بـه صـورت دوره‌ای به ستاد ملی بازآفرینی شهری گزارش شود.

۴-مقرر شد به منظور استفاده از فرصت‌های بازآفرینی شهری و تأمین خدمات عمومی (اراضی طرح‌ها و برنامه‌های راه‌آهن در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران) کمیته مشترکی بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها) وزارت راه و شهرسازی (شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، معاونت شهرسازی و معمـاری، سازمان ملی زمین و مسکن) با محوریت سازمان نوسازی شهری شهرداری تهـران بـه عنوان دبیر ستاد بازآفرینی شهری کلانشهر تهران و شهرداری‌های مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران و سایر زیرمجموعه‌های شهرداری تهران تشکیل شود.

۵-تفاهم‌نامه همکاری مشترك سازمان مدیریت بحران وزارت کشور و ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار مبادله شد (تصـویر پیوست) و مقرر شد که در قالب کمیته مشترکی با محوریت سازمان مدیریت بحران وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های) با همکاری وزارت راه و شهرسازی (شرکت عمران و بهسازی شهری و معاونت شهرسازی و معماری وشهرداری تهران (سازمان نوسازی شهر تهران، مرکز مدیریت بحران شهرداری) و سایر دستگاه‌های مرتبط تشکیل و مفاد تفاهم‌نامه مذکور عملیاتی و به صورت دوره‌ای به اعضای ستاد ملی گزارش نمایند.

۶-تفاهم‌نامه همکاری مشترك کمیسیون ملی یونسکو و ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار مبادله شد (تصویر پیوسـت) و مقرر شد کارگروه تخصصـی بـین‌الملل با محوریـت کمیسـیون ملی یونسکوــ ایران با همکاری برنامـه اسکان بشـر ملل متحد در ایران هبیتات (برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد (UNDP  وزارت کشور (سازمان شـهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور)، شهرداری تهران (سازمان نوسازی شهرتهران) و سایر دستگاه‌های مرتبط برای تبادل تجارب و ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی در حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی شهری بافت‌های ناکارآمد شهری با در نظـر داشـتن اهداف هفـده‌گانه توسـعه پایدار سال ۲۰۳۰ سازمان ملل متحد تشکیل و ضمن تدوین برنامه عملیاتی مفاد تفاهم نامه مذکور بـه صـورت دوره‌ای بـه ستاد ملی بازآفرینی شهری ارائه گزارش نماید.

۷-.مقرر شد اعضای ستاد ملی بازآفرینی با نگاه اولویتی باهدف مدیریت بحران درمحلات هدف برنامـه اقـدام بـرای سـال ۱۳۹۶  و نیز گزارش عملکرد سال ۱۳۹۵ دستگاه مربوطه را ظرف مدت دو هفته به شرکت مادرتخصصی عمـران وبهسـازی شهری ایران (دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری) ارائه نمایند.

۸-مصوب شد اعضای ستاد ملی نظرات تکمیلی خود را برای بازبینی مجدد درپیش نویس مصـوبه مشـترك سـتاد ملـی بـا شورای عالی شهرسازی و معماری (تصویر پیوست) را ظرف مدت ۱۰ روز ارسال نمایند تا درجلسات آتی سـتاد گـزارش تکمیلی ارائه شود./

نظر شما