شناسهٔ خبر: 35136 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه‌ریزی راه‌آهن خبر داد:

اخذ مصوبه ۷.۵ میلیارد دلاری ضمانت سرمایه‌گذاری ریلی از شورای اقتصاد‌

سعید رسولی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن گفت: راه آهن بر اساس قانون بودجه سال ۹۳ تبصره ۲ بند «ق»، مصوبه ۷.۵ میلیارد دلاری ضمانت سرمایه‌گذاری ریلی را از شورای اقتصاد اخذ کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ سعید رسولی در گردهمایی كارشناسان روابط عمومی اظهار داشت: تمامی نگاه‌ها به بخش ریلی نسبت به شقوق دیگر ویژه است بنابراین وظیفه ما این است كه با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی در كشور، راه‌آهن را به‌عنوان یك ضرورت ملی كه باید به جایگاه اصلی خود برسد، معرفی كنیم.

وی افزود: خوشبختانه راه‌آهن امروز در مسیر توسعه قرارگرفته است و جایگاه مطلوبی را به دلیل ظرفیت‌های قانونی پیداکرده و خود را در كانون توجهات دولت و مجلس قرار داده است.

رسولی عنوان كرد: با توجه به اینكه جذب سرمایه بخش خصوصی، پیگیری روابط بین‌الملل، برنامه بودجه، آمار، آموزش و تحقیقات و تنظیم و پیگیری درج احكام در لایحه برنامه از وظایف معاونت برنامه‌ریزی و  اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن است، خوشبختانه طی این سال‌ها توانستیم به دستاوردهای خوبی در بخش قانون‌گذاری برسیم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن ادامه داد: با توجه به اینكه نگاه ما در راه‌آهن باید متفاوت باشد، برخی احكام پیشنهادی دولت در لایحه برنامه به‌طور كامل در مجلس مصوب شد كه می‌توان به اختصاص یك درصد از درآمد فروش نفت و گاز دولت به راه‌آهن و توسعه ریلی اشاره كرد.

رسولی اظهار داشت: این حكم حدود یك میلیارد دلار برای راه‌آهن و توسعه ریلی درآمد ایجاد می‌كند؛ این اعتبارات راه‌آهن را به منبع ثابت اعتباری متصل می‌كند و متولیان ریلی در طول برنامه ششم می‌توانند برنامه‌ای درازمدت داشته باشند

وی گفت: حمایت و تضمین سرمایه‌گذاری خصوصی در بخش ریلی حكمی مترقی است كه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نزد بانك‌ها طبق این حكم توسط راه‌آهن تضمین می‌شود.

رسولی افزود: در این حكم پیش‌بینی‌شده راه‌آهن با استفاده از منابع فنی و اعتباری طرح‌های سرمایه‌گذاری را اقتصادی كنند

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن اضافه كرد: در قانون بودجه سال ۹۳ تبصره ۲ بند «ق» را داشتیم كه در راستای كاهش مصرف سوخت و ارتقاء‌ بهره‌وری، بندی مترقی بود كه این در قانون ماده ۱۲ رفع موانع تولید قانون دائمی شد كه طبق آن تا ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری كه منجر به كاهش مصرف سوخت، كاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی و ارتقاء بهره‌وری می‌شود توسط وزارت نفت و دولت تضمین می‌شود.

وی ادامه داد: راه‌آهن فعلاً با همكاری وزارت نفت موفق شد مصوبه ۷ و نیم میلیارد دلاری در این حوزه را از شورای اقتصاد اخذ كند. این فرصت مناسبی است تا با همكاری سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در این حكم قراردادها را مبادله‌کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن بابیان اینكه آئین‌نامه پذیرش طرح‌های سرمایه‌گذاری در راه‌آهن تشکیل‌شده است،‌ گفت: مدل‌های سرمایه‌گذاری در حوزه بار، مسافر و لكوموتیو را طراحی كرده‌ایم
رسولی افزود: مصوبه تشكیل شركت قطارهای حومه‌ای در مجلس یكی دیگر از دستاوردها بوده زیرا تاكنون سازمان قطار حومه‌ای در كشور نداشته‌ایم.

وی در پایان ضمن اشاره به وظایف روابط عمومی و شیوه برخورد روابط عمومی در سازمان خاطرنشان كرد: اگر همه مصوبات بالفعل شوند اما منابع انسانی انگیزه نداشته باشند، ما شاهد هیچ‌گونه اتفاق خوبی در راه‌آهن نخواهیم بود.

برچسب‌ها:

نظر شما