شناسهٔ خبر: 35153 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

نیکبخت خبر داد:

قدردانی مدير ترافيک هوايی مركز کنترل ترافیک هوايی امارات از ایران

پروازهای عبوری مدیرکل مراقبت پرواز شرکت فرودگاه‌ها از قدردانی امارات از مرکز کنترل فضای‌کشور به دلیل‌کنترل و حفظ پروازهای امارات در فضای ایران تا مساعد‌شدن شرایط این کشور‌ خبرداد و گفت: شرکت فرودگاه‌ها با هریک از کشورهای همجوار از جمله امارات، بحرین و عمان، ۱۱ توافقنامه همکاری دو جانبه برای جلوگیری از پیشامدهای احتمالی در حوزه هوانوردی دارد تا در تمامی موارد به ویژه در مواقع خاص تعامل متقابل به شکل مناسب و هماهنگ داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مدیر ترافیک هوایی مركز کنترل شیخ زائد امارات متحده عربی از مرکز کنترل فضای کشور قدردانی کرد.

مسعود نیکبخت مدیرکل مراقبت پرواز در این‌باره توضیح داد: در بیست و نهمین روز از بهمن‌ماه امسال شرایط جوی در کشور امارات نامساعد شد به گونه‌ای که کنترلرهای فرودگاه‌های این کشور مجبور به اعمال جدایی زمانی بیشتر میان ترافیک‌های ورودی شدند، اماراتی‌ها برای تحقق این اقدام از مرکز کنترل ترافیک تهران درخواست کردند تا این پروازها را در فضای ایران حفظ و کنترل کرده و زمان کافی برای تصمیم‌گیری کارکنان مراقبت پرواز اماراتی و فرود هواپیماها در فرودگاه‌های آن کشور فراهم شود.

وی ادامه داد: فاصله هر پرواز در امارات ۲.۵ مایل است و چون فضای امارات کوچک بوده و اغلب پروازها از FIR ایران عبور می‌کنند، کنترلرهای مرکز کنترل ترافیک هوایی تهران این فواصل را فراتر از تعهد توافق شده ایجاد کردند تا شرایط بحرانی و آب و هوایی نامساعد این منطقه کاهش یابد.

مدیرکل مراقبت پرواز با بیان اینکه این همکاری در سطح بین‌المللی مرسوم است به طور که طی چند روز گذشته با نقص در رادار اهواز و غیر عملیاتی شدن آن، مرکز کنترل ترافیک کشور بحرین پروازهای عبوری ایران را با شرایط تعیین شده توسط مرکز کنترل تهران به فضای ایران هدایت کرد، تصریح کرد: شرکت فرودگاه‌ها با هر یک از کشورهای همجوار از جمله امارات، بحرین و عمان، ۱۱ توافقنامه همکاری دو جانبه برای جلوگیری از پیشامدهای احتمالی در حوزه هوانوردی دارد تا در تمامی موارد به ویژه در مواقع خاص تعامل متقابل به شکل مناسب و هماهنگ داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که «با توجه به کمبود نیروی انسانی در این اداره‌کل، آیا پوشش پروازهای کشور امارات امکانپذیر است؟» گفت: قطعا کنترلرها فشارهای زیادی را تحمل کردند اما سرکشیک/معاون و جانشین تیم در چنین مواقعی بی‌فاصله از تمامی ظرفیت نیروی انسانی کمک می‌گیرد تا به کمک کنترلر فعال بشتابند. در واقع کمبود نیروی انسانی در این اداره‌کل وجود دارد اما نمی‌توانیم تعهدات و ایمنی پروازها را نادیده بگیریم.

نیکبخت درباره کیفیت این تقدیرنامه در مجامع بین‌المللی توضیح داد: ارایه این تقدیرنامه انعکاس بین‌المللی دارد زیرا گزارش چنین شرایطی به دفاتر منطقه‌ای ایکائو و یاتا ارایه شده و ایرلاین‌ها از این شرایط مطلع می‌شوند که ایران با وجود تحمل تحریم‌ها همکاری‌های خوبی در سطح بین‌المللی دارد. بنابراین، این تقدیرنامه برای ایران اعتبار به همراه دارد و این تشکر تنها از مراقبت پرواز نبوده است بلکه از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی و به تبع آن از کشور عزیزمان ایران است.

نظر شما