شناسهٔ خبر: 35180 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

واکنش شرکت فرودگاه‌ها به اتفاقات اخیر فرودگاه مشهد/ جزئیات بیانیه ۱۲ بندی

بازگشت مسافران نوروزی فرودگاه مشهد به دنبال بارش شدید برف در شهر مشهد مقدس و مشكلاتی‌كه برای پروازهای فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد این شهر به وجود آمد، شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بیانیه ای را صادر‌كردکه در آن با حمایت از اقدامات به موقع عوامل فرودگاه مشهد آمده است: در روزی كه فرودگاه مشهد نامساعدترین وضعیت بارش برف و دمای منهای هفت درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌كرد، حدود ۸۰ هواپیما از باند پرواز این فرودگاه برخاستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، متن این بیانیه به این شرح است:

بسمه‌تعالی

شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بر اساس وظایفی كه در حیطه صنعت هوانوردی بر عهده دارد و همچنین قوانین بین‌المللی و داخلی، همواره برنامه‌ریزی و آمادگی لازم برای مواجهه صحیح با بحران‌های مختلف را دارد.

در جریان مشكلاتی كه به علت بارش شدید برف و یخبندان كه طی سه روز(از ۲۹ بهمن تا اول اسفند) در شهر مقدس مشهد و همچنین فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد این شهر شكل گرفت، نكاتی به شرح زیر قابل توضیح است:

۱‌- مسئولان و كاركنان فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، نه‌تنها آمادگی كامل برای مواجهه صحیح با چنین بحران‌هایی را دارند، بلكه با انجام مانور عملیات زمستانی از جمله برف‌روبی پیش از آغاز فصل زمستان و برگزاری چند جلسه كمیته تسهیلات با حضور مسئولان فرودگاه، شركت‌های هواپیمایی و ارگان‌ها و سازمان های مستقر در فرودگاه برای یادآوری ضرورت آمادگی به منظور مواجهه و مقابله با شرایط بحرانی، این آمادگی را حفظ كردند.

۲‌- با توجه به دریافت اطلاعات وضعیت جوی از سازمان هواشناسی، صبح روز پیش از آغاز بارش شدید برف در مشهد(۲۸ بهمن ماه) جلسه‌ای با حضور مسئولان ارشد فرودگاه و همكاران عملیاتی آن جهت مقابله با بحران احتمالی برگزار و نكات لازم تذكر داده شد.

۳‌- همزمان با آغاز بارش شدید برف و نامساعد شدن هوا، همكاران عملیاتی به انجام وظایف و ماموریت‌های محوله پرداختند و حتی مسئولان و مدیران فرودگاه از ابتدای زمان آغاز بارش برف در محیط فرودگاه حاضر شدند و عملیات را مدیریت كردند.

۴- از سوی دیگر، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان عالی‌ترین مقام صنعت فرودگاهی در راستای بررسی روند خدمت‌رسانی به مسافران هوایی، از ساعت ۲۲ شنبه شب تا ساعت ۹ بامداد یكشنبه در این فرودگاه حضور یافت. وی حتی به داخل یكی از پروازها رفت و حدود یك ونیم ساعت با مسافران به گفت‌وگو پرداخت. مه‌آبادی با وجود حضور و فعالیت تمامی عوامل عملیاتی و غیرعملیاتی در فرودگاه، شخصا روند عملیات بخش‌های فرودگاهی را در زمان بحران بررسی و دستورهای لازم را صادر كرد.

۵- با وجود این كه هنگام بروز چنین بحران‌هایی، ضریب سوانح هوایی افزایش می‌یابد، خوشبختانه با عملكرد صحیح، به موقع، سریع و استاندارد مسئولان فرودگاه، نه تنها هیچ سانحه‌ای رخ نداد، بلكه حتی یك حادثه كوچك هم به لطف خداوند متعال و كوشش و تلاش بی‌شائبه مامورین فرودگاهی پیش نیامد و موضوع ایمنی پروازها و مسافران حتی برای یك لحظه هم با خطر روبه‌رو نشد.

۶‌- به دنبال انجام به موقع و سریع برف‌روبی و سایر اقدامات لازم در محیط ایرساید فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد، این فرودگاه از ابتدا تا انتهای بارش شدید برف(بجز حدود سه ساعت؛ از ساعت ۲۰ تا ۲۳ شبانگاه جمعه ۲۹ بهمن ماه، به دلیل برودت شدید هوا، بارش بسیار زیاد برف و در نتیجه، كاهش دید افقی كه منجر به جلوگیری از انجام پروازها شد) كاملا باز و میدان پروازی طی این سه روز كاملا عملیاتی و مهیا بود. گفتنی است طی این سه روز در فرودگاه مشهد، جدای از لندساید فرودگاه، میزان ۲۴۹ هزار متر مکعب برف از سطوح پروازی و باند پاکسازی شد.

 -۷‌در این سه روز ۳۷۶ پرواز(۳۰۸ سورتی پرواز داخلی و ۶۸ سورتی پرواز خارجی با ظرفیت ۴۴ هزار و ۱۹۸ مسافر داخلی و ۱۰ هزار و ۶۶ نفر مسافر خارجی) برقرار شد و حتی یك پرواز نیز از سوی اداره كل فرودگاه بین المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد ابطال نشد. همان‌گونه كه در بند پیشین این بیانیه گفته شد، فرودگاه به معنای واقعی عملیاتی و باز بود. همچنین در روزی كه فرودگاه مشهد نامساعدترین وضعیت بارش برف و دمای منهای هفت درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌كرد، حدود ۸۰ هواپیما از باند پرواز این فرودگاه برخاستند.

نكته قابل تامل این كه طی همین سه روز و روزهای نزدیك به آن كه وضعیت پروازها در فرودگاه مشهد به شرایط مذكور رسید، در بسیاری از فرودگاه‌های كشورمان شرایط جوی بعضا بدتری وجود داشت و مسئولان و كاركنان این فرودگاه‌ها مانند همكارانشان در فرودگاه مشهد، اقدامات برنامه‌ریزی شده‌ای را انجام دادند و در نتیجه، هرگز مشكلی نظیر آنچه در پروازهای مشهد رخ داد، پیش نیامد.

به عنوان مثال، در فرودگاه تبریز در حالی هیچ پروازی كنسل نشد كه ۵۰۰ هزار متر مكعب برف از ایرساید و ۲۰۰ هزار مكعب از لندساید برف‌روبی شد. این در حالی بود كه سردی هوا حتی به منهای ۱۸ درجه هم رسید و متوسط دمای این فرودگاه منهای ۱۲ درجه بود! در فرودگاه اردبیل كه دمای منهای ۲۶ درجه را هم تجربه كرد، حدود ۸۰۰ هزار متر مكعب برف طی ۲۳ مرتبه برف‌روبی شد. در لامرد طی شش روز ۲۰۹ میلی‌متر باران بارید و اكثر مناطق حتی اراضی فرودگاه نیز به زیر آب رفت، اما نه تنها پروازهای برنامه‌ای انجام شد، بلكه این فرودگاه نیز به همت مسئولان و كاركنانش میزبان پروازهای امدادی هم بود. حتی در فرودگاه اهواز همكاران فرودگاهی با توجه به وجود عامل گرد و غبار و به تبع آن، قطع آب و برق، تمام تلاش خودشان را برای عادی‌سازی برنامه‌های فرودگاهی انجام دادند و در این راستا، بیش از ۲۱ هزار و ۶۰۰ متر مربع را تمیزكاری كردند تا رضایت نسبی مسافران را به دست آورند.

۸‌- عملیات برف‌روبی سطوح پروازی به موقع و به طور مستمر توسط عوامل فرودگاهی انجام می‌شد و لذا در هر سه حوزه ارتباطات(COMMUNICATION)، ناوبری(NAVIGATION) و نظارت و بررسی(SURVEILLANCE) هیچ مشكلی به وجود نیامد. در واقع، دستورالعمل‌های لازم از مدت‌ها قبل تهیه و ابلاغ شده و پیش‌بینی‌ها نیز صورت گرفته بود. بازبینی مكرر از امكانات هم حاكی از آن بود كه فرودگاه در قبال وظایفش در این حوزه با هیچ مشكلی روبه‌رو نیست.

۹‌- عملیات دی‌آیسینگ(DE_ICING) یا یخ‌زدایی هواپیماها نیز طبق دستورالعمل سازمان هواپیمایی بر عهده شركت های هواپیمایی و شركت‌های خدماتی هندلینگ می‌باشد.

- ۱۰‌اعتقاد تمامی مسئولان شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و همچنین مدیران فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد بر این است كه در هنگام وقوع بحران، تمامی مسئولان شركت‌ها، نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌های دست‌اندركار در عرصه هوانوردی بایستی به یكدیگر كمك كنند و یاری برسانند و نباید كسی یا سازمانی را مقصر جلوه داد.

 -۱۱‌مدیران و كاركنان شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و تمامی فرودگاه‌های تحت مالكیت این شركت، خدمت‌رسانی باكیفیت، امن، ایمن و سریع به مسافران هوایی را وظیفه اصلی خود می‌دانند و با وجود تمامی كمبودها، برآنند تا با استفاده از برنامه‌ریزی‌های اساسی و انجام اقدامات استاندارد، خدمتگزار واقعی مردم عزیز ایران باشند

۱۲‌- گفتنی است؛ در سومین جلسه کمیسیون بررسی نحوه خدمت‌رسانی به زائران و مسافران در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد در بارش های اخیر، كه دیروز(سه‌شنبه) با حضور معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی و نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، مشخص گردید که اداره کل فرودگاه‌های خراسان رضوی به وظائف ذاتی خود عمل کرده است.

نظر شما