شناسهٔ خبر: 35196 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بین وزارت راه و شهرسازی و دانشگاه تهران انجام شد

امضای تفاهم‌نامه همکاری در طرح نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE)/ ارزیابی کارگاه‌های ساختمانی برای سنجش میزان رعایت ایمنی

تفاهم نامه تفاهم‌نامه همکاری در طرح نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) بین معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تفاهم‌نامه همکاری در طرح نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) با حضورحامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و مجتبی اردستانی رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران با هدف همکاری در زمینه فعالیت‌های اجرایی، علمی، فنی، فرهنگی و اطلاع‌رسانی در حوزه نشان تعالی HSE و پیاده‌سازی هرچه بهتر مدل ارزیابی مطابق با طرح این نشان به امضا رسید.

براساس مطالعات انجام شده این تفاهم‌نامه در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های پیش‌بینی شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و برنامه‌های بلندمدت توسعه کشور در حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست، ترویج مقررات ملی ساختمان و همچنین افزایش سطح فرهنگ عمومی در این حوزه‌ها منعقد شده است.

این تفاهم‌نامه همکاری که برای به منظور ارزیابی کارگاه‌های ساختمانی برای سنجش میزان رعایت ایمنی در آن‌ها امضا شده است راهکاری برای افزایش سطح ایمنی و ترغیب سازندگان در این حوزه به شمار رفته و برای تخستین بار در کشور اجرایی شده است.

بدون شک موضوع ایمنی یکی از مهمترین مباحث مقررات ملی ساختمان محسوب شده که هرسال عدم رعایت آن خسارات مالی و جانی جبران‌ناپذیری را به جامعه وارد می‌کند، بنابراین دفتر مقررات ملی ساختمان در حوزه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برای پرداختن به این موضوع و ترویج مباحث ایمنی اقدام به انعقاد این تفاهم‌نامه کرد تا پس از ارزیابی کارگاه‌های ساختمانی براساس متودها و روش‌های علمی مورد نظر نسبت رتبه‌بندی آن‌ها اقدام کند.

طبق مفاد این تفاهم‌نامه تعهدات معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مواردی از جمله تشکیل کمیته فنی ساختمان با همکاری دانشکده، اتخاذ رویه‌های انگیزشی و تشویقی برای برگزیدگان هر دوره از نشان، حضور فعال در شورای سیاست‌گذاری بخش ساختمان، انجام نظارت عالیه بر اجرای ارزیابی و فعالیت کمیته فنی ساختمان، ابلاغ طرح به کلیه ادارات استانی، سازمان‌ها و ادارات متبوع جهت مشارکت فعال، همکاری مستمر با دبیرخانه نشان تعالی HSE، استفاده از نتایج تحلیلی استخراج شده از ارزیابی‌ها به ویژه نواقص و کمبودها در بازنگری و ویرایش مباحث مقررات ملی به ویژه مباحث مرتبط با حوزه ایمنی به شمار می‌رود که موظف است از هم اکنون به مدت پنج سال به اجرای آن بپردازد.

همچنین موارد دیگری از جمله برنامه‌ریزی جهت راهبری کارگروه‌های تخصصی و اجرای طرح با شیوه‌های علمی ارزیابی، نظارت بر سلامت نحوه ارزیابی و امتیازدهی به سازمان‌های متقاضی، تهیه و تدوین نظام‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی مورد نیاز جهت نصویب شورای سیاستگذاری و کمیته فنی و ... نمونه‌ای از تعهدات دانشکده محیط زیست در این مدت به شمار می‌رود.

نظر شما