شناسهٔ خبر: 35201 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

نگاهی به مهم‌ترین رویداد هفته گذشته؛

وکلای مردم بار دیگر رای قاطع به وزیر راه و شهرسازی دادند/ جنجال‌های سیاسی باعث انحراف مجلس از تصمیم درست نشد

جلسه بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی یکشنبه اول اسفند، مجلس شورای اسلامی شاهد رویدادی بود که به قول آخوندی، تمرین مردم‌سالای دینی بود. نمایندگان ملت ایران سردمدار اندیشه ایران‌شهری را برای پاسخ به دغدغه‌ها و ابهاماتی در کارنامه‌اش فراخواندند و او با صراحت، اعتقاد و متانت کلامش سربلند از این آزمون بزرگ بیرون آمد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حادثه تلخ تصادف قطارهای مسیر تهران-مشهد در آذر امسال همه ایرانیان را داغدار کرد ولی برخی جریان‌های سیاسی و افراد سودجوی مخالف دولت از این حادثه به عنوان حربه‌ای برای سیاه‌نمایی اقدامات وزارت راه استفاده کردند تا خدمات شایسته و تحسین برانگیز این وزارتخانه در قراردادهای هوایی و توسعه خطوط ریلی و جاده‌ای نادیده گرفته شود و این شائبه تقویت شود که جمعی از نمايندگان طرفدار استيضاح كاملا با رويكرد سياسی وارد ماجرا شده‌اند.

استیضاح وزیر راه و شهرسازی با ۳۴ امضا اعلام وصول شد

۲۶ بهمن استیضاح وزیر راه و شهرسازی با ۳۴ امضا اعلام وصول شد و وزیر حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز موظف به حضور در صحن علنی مجلس و ارائه توضیحات در جلسه مجلس شد.

برای حضور در مجلس هر زمان تعيين كنيد آماده هستم

وزير راه و شهرسازی در پی اعلام وصول درخواست استیضاح توسط تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با ارسال نامه‌ای به علی لاريجانی نوشت: از مورخ ۲۷ بهمن آمادگی دارم كه در صحن مجلس حضور یافته و پاسخگوی سوالات نمایندگان محترم باشم.

از سوی دیگر فراکسیون امید و جمع کثیری از نمایندگان ملت حمایت خود را از وزیر راه و شهرسازی اعلام کردند و انجمن‌های مختلف از جمله شرکت‌های راهسازی، حمل و نقل بین‌المللی، کارشناسان رسمی نظام مهندسی، انجمن‌های علمی-دانشجویی معماری، مرمت و شهرسازی ایران و ... به صدور بیانیه‌هایی در این خصوص پرداختند.

روز استیضاح فرارسید و وزیر راه و شهرسازی برای پاسخ به نمایندگان ملت وارد صحن مجلس شورای اسلامی شد.

استیضاح ابهام دارد

در جلسه استیضاح وزیر، علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در اخطار اصل ۶۰ قانون اساسی، گفت: این استیضاح خیلی کلی بوده و صراحت کامل را ندارد. وی با اشاره به ماده ۲۲۳ آئین‌نامه داخلی مجلس که بر اساس آن باید موضوع استیضاح صریح و شفاف باشد، گفت: استیضاح کنندگان  ۱۳ مورد را مطرح کرده‌اند که برخی موارد خیلی کلی و برخی موارد خیلی مبهم است و صراحت لازم را ندارد. سوالات یکم، چهارم، هفتم، دهم و سیزدهم طرح استیضاح صراحت لازم را ندارد و ابهام دارد و نیاز بود هیئت رئیسه قبل از آغاز جلسه استیضاح درخواست رفع ابهام از طرح استیضاح را از نمایندگان استیضاح کننده درخواست کند.

استیضاح حق نمایندگان و نشانه مردم سالاری دینی است

وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه با اشاره به مساله ایمنی در حمل‌ونقل گفت: از تمام نمایندگانی که رنج استیضاح را متحمل شده و  مشکلات این وزارتخانه را  بیان کرده‌اند تشکر می‌کنم همچنین از تمام نمایندگانی که پس از بررسی و تحقیق و تفحص در این مدت که استیضاح مطرح شده بود از پیگیری آن منصرف شدند تشکر می‌کنم. افزون بر این از تمام نمایندگان محترمی که از ابتدا با توجه به ارزیابی مثبتی که از عملکرد وزارتخانه داشته و با توجه به ویژگیهای بسیار پیچیده و چندین ماموریتی آن از آن حمایت کرده‌اند نیز تقدیر و سپاس ویژه دارم. استیضاح حق نمایندگان است من از اینکه در این جایگاه هستم خوشنودم. هیچ گلایه‌ای ندارم و با کمال افتخار در خدمت شما هستم و آمادگی دارم هر ابهامی را تبیین کنم. استیضاح در ایران یک نمونه تمرین مردم‌سالاری دینی است و از اینکه مردم‌سالاری در ایران در این منطقه پر آشوب جهان را به رخ جهانیان می‌کشیم خوشنودم.  در این ارتباط نکته‌ای که نیاز به تاکید است  توجه به پسوند دینی در پی مردم‌سالاری است که قاعدتا ساختار و محتوای آن را از دیگر دموکراسی‌ها جدا می‌سازد.

از جاده حق و انصاف خارج نشویم

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به آیاتی که در ابتدای جلسه خواند یادآور شد: آیات خوانده شده مارا متوجه این مساله می کند که از جاده حق و انصاف خارج نشویم از خداوند درخواست دارم که تا پایان من را به عمل به این آیات موفق دارد. باز لازم به تاکید است که ما مردم‌سالاری را در ایران که مهد تمدن  ایران‌شهری است به اجرا می‌گذاریم که صفت ویژه و ممتار آن ادب است. حافظ عزیر گفت: به ادب نافه گشایی کن از آن زلف سیاه  جای دل‌های عزیر است به هم بر مزنش. در این دوره وزارت ۵ بار به نحوی از نمایندگان محترم مجلس در دوره پیشین تاییدیه گرفتم. یک بار در روز رای اعتماد، ۳ بار در صحن علنی که با سوال از من قانع شدند و یک بار برای  استیضاح پیشین. من این موفقیت‌ها را نشان از  سیاست‌گذاری درست، مدیریت درست،  سخت‌کوشی، پرکاری  و درستکاری همکاران و خود می‌دانم و امیدوارم برای ششمین بار پاسخ های من در دفاع از عملکرد این وزارتخانه که بزرگترین و پیچیده‌ترین وزارتخانه ایران است برای شما نماینگان دوره دهم نیز قانع کننده باشد.

عرصه سازندگی عرصه هوی سیاسی نیست

وی همچنین به جلب سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار میلیارد تومانی غیردولتی در زیرساخت‌ها و نیز هفت وسیله برای تامین منابع مالی غیر دولتی اشاره کرد و گفت: عرصه سازندگی عرصه هوی سیاسی نیست بلکه عرصه تلاش و مذاکره دقیق و دفاع از منافع ملت است و نیاز به اجماع بین ملت، مجلس، دولت و قوه قضائیه دارد. تغییر انگاره و جهت  از دست کردن در جیب دولت و رفتن به سمت بخش خصوصی  و بازار اقتصاد مقاومتی دشوار است و وقتی همه عادت کرده‌ایم که برای مدت طولانی فقط از بودجه دولت استفاده کنیم، وقتی که وضع تغییر کند با مقاومت همراه می‌شود.

پرده‌برداری از تلاش دو گروه مافیایی در حادثه ریلی

همچنین ابوالفضل حسن بیگی به عنوان موافق وزیر راه و شهرسازی در جلسه بررسی استیضاح وزیر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: گروهی با من مذاکره و در شاهرود هجمه ایجاد می‌کردند تا همه مسئولان قبول کنند سیستم‌های ATC  و CTC به درد نمی‌خورند و به دنبال واسطه‌گری و خرید این تجهیزات از روسیه بودند و گروه دیگری به دنبال خرید از امریکا به قیمت ۷ میلیارد دلار بود.  از این رو  نامه‌ای محرمانه به رئیس جمهوری در این رابطه نوشتم و رونوشت آن را به دفتر مقام معظم رهبری نیز ارسال کردم که پشت پرده این اتفاقات و هجمه‌های گروه‌های مافیایی روشن شود که هر چیز به درد نخوری را معرفی می‌کنند و به دنبال خرید از روسیه، امریکا و اسرائیل هستند و توسط رئیس جمهوری دستور رسیدگی ابلاغ شد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه برخورد دو قطار در ایستگاه هفتخان بیان داشت: روزی که حادثه راه‌آهن به وجود آمد در مسیر سمنان-دامغان حضور داشتم وقتی به گردنه دامغان رسیدم، شاهد دود غلیظی در آسمان دیدم که فورا با استاندار تماس گرفتم تا موضوع را بررسی کنم که متوجه شدم دو قطار با یکدیگر برخورد کرده و موجب آتش سوزی شده و با حضور در محل حادثه در جریان اقدامات انجام شده قرار گرفتم. متوجه شدم با کاهش برودت هوا به کمتر از ۱۲ درجه زیر صفر، ترمز قطار دچار یخ‌زدگی شده و سپس قطار دوم سمنان-مشهد با آن برخورد کرده است. اولین کنترل کننده ctc یا مرکز الکترونیک است که می‌تواند قطار را در هر نقطه‌ای متوقف کند، مرکز دوم atc یا ترمز اتوماتیک است، نکته سوم مرکز کنترل مرکزی است که در دو جا قرار دارد یکی در تهران و دیگری محور تهران مشهد را کنترل می‌کند و چهارم مرکز کنترل مرکزی شاهرود است. مرکز کنترل ctc و atc در یک اتاق و به فاصله ۲ متر با یکدیگر همواره در مکاتبه و مذاکره هستند اما مرکز کنترل شاهرود در اتاق دیگری قرار دارد لذا در مراحل اول حضور من سخنان گوناگونی از افراد گوناگونی شنیده می‌شد. اما ماموریت اول من رسیدگی به آسیب دیدگاه و انجام اقدامات اولیه و در مرحله دوم شناسایی مقصران حادثه بود.

باید قدردان عذرخواهی آخوندی و استعفای مدیرعامل راه‌آهن در حادثه برخورد دو قطار باشیم

نماینده گچساران در مجلس شورای اسلامی به عنوان سخنران بعدی با تأکید براینکه باید قدردان عذرخواهی آخوندی و استعفای مدیرعامل راه‌آهن در حادثه برخورد دو قطار باشیم گفت: اگرچه وظیفه وزیر راه و شهرسازی در خصوص این حادثه معذرت‌خواهی از مردم بود که اینکار را نیز انجام داد ولی ما در گذشته بسیار شاهد بودیم که  افراد زیادی در اتفاقات ناگوار مقصر بودند ولی هیچ‌گونه عذرخواهی نیز نکردند.

و سرانجام مجلس شورای اسلامی با رای قاطع خود به وزیر راه و شهرسازی اعتماد مجدد کرد و در پی آن دکتر آخوندی برای ششمین‌بار در این دولت مورد تایید نمایندگان خانه ملت قرار گرفت.

پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف استیضاح وزیر راه، سرنوشت درخواست ۳۱ نماینده برای استیضاح با رای گیری مشخص شد : ۷۴ رأی موافق، ۱۷۶ رأی مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۵۷ نماینده دستاورد جلسه استیضاح وزیر راه و حکم به ادامه فعالیت او بود. جلسه استیضاح آخوندی در قامت وزیر راه و شهرسازی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، جلسه‌ای که طولانی بود اما عاقبت خوبی داشت.

نظر شما