شناسهٔ خبر: 35205 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان در مراسم بزرگداشت مقام مهندس مطرح کرد؛

راز ماندگاری در تاریخ؛ هماهنگی عمل و نظر است/ تاکید بر انتفاع همگانی از حرفه‌ای‌گری در امور مهندسی ساختمان/ ارایه خدمات مهندسی قیمت واقعی پیدا کند

مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه راز ماندگاری در تاریخ، هماهنگی عمل و نظر است بر حرفه‌ای‌گری و ارایه خدمات مهندسی مناسب در امر ساختمان تاکید کرد و گفت: با ارایه خدمات با کیفیت مهندسی ساختمان این انتظار را در جامعه مهندسی تامین کنیم که ارایه خدمات مهندسی قیمت واقعی پیدا کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شب گذشته ۴ اسفندماه، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی و در مراسم بزرگداشت مقام مهندس- مصادف با سالروز تولد دانشمند ایرانی، خواجه‌نصیرالدین‌طوسی – در جمع مهندسان کشور ضمن اظهار خرسندی به دلیل حضور در جمع مهندسان ساختمان کشور، گفت: مهندسی راهی بس طولانی است. سابقه مهندسی در ایران ۵ هزار سال برآورد می‌شود که از اولین کوره‌های ریخته‌گری تا سازه‌های هخامنشی، کاخ هترا، کاخ سروستان، کاخ اردشیر، طاق کسرا، معماری مسجد تاریخانه و فهرج کرمان، معماری پر افتخار سلوقی و پس از آن تا میدان نقش جهان و در نهایت معماری امروز ما گستردگی دارد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره بر طی شدن راه طولانی ۵ هزار ساله مهندسی در ایران بر مفتخر بودن به تمامی مسیر طی شده و آثار به جای مانده از مهندسان تاکید کرد و افزود: در حقیقت وقتی به مهندسی، به مهندسان ایران و به خود نگاه می‌کنیم به نظر می‌رسد که افق دید ما طولانی‌تر شده است. به نظر می‌رسد، آگاهی‌های بیشتری کسب کرده‌ایم و همه این تجربه‌ها به گفته خواجه نصیرالدین طوسی به معنای این است که ما انسان‌های کوچک را برداشته‌اند و بر دوش بزرگان نشانده‌اند که این بزرگان سترگ تاریخ ما را شکل داده‌‌اند.

مظاهریان با یادآوری اینکه تمامی کشورهای دنیا بزرگان خود را ارج می‌نهند به صدق کلام خواجه نصیر صحه گذاشت و گفت:  انسان‌ها در گام‌های کوچکی که برمی‌دارند کل بشریت را شریک می‌کنند که این از ساخت یک سازه ساده تا ساخت و فرستادن ماهواره به فضا را شامل می‌شود.

وی افزود: در این گستره‌ای که به آن می‌بالیم و افتخار بی‌بدیل کشور ما را شکل می‌دهد شخصیت ممتازی همچون خواجه نصیرالدین‌طوسی را داریم که امروز را به یاد او اینجا جمع شده‌ایم. خواجه نصیرالدین یک رزومه مشخصی دارد که برای همگان قابل دسترسی است. خواجه نصیرالدین طوسی چه کرد که در تاریخ ماند؟ چرا ما خواجه نصیر را بزرگ می‌داریم؟ خواجه نصیر هم یک مهندس بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح برخی از فعالیت‌های خواجه نصیرالدین‌طوسی به ساخت برج رادکان در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: برج رادکان در ۸۰ کیلومتری مشهد قرار دارد. برجی ۳۶ ترکی است که در حال حاضر مطمئن هستیم برای مقاصد رصد شناسی استفاده می‌شد و در چهار فصل سال در میان درهای جنوب و شمال و بازشوهای شرق و غرب قابل شناسایی است و این برج را خواجه برای رصد جهان ساخت. ولی این کفایت نمی‌کند برای خواجه نصیری که روز مهندسی را با نام و یاد او یادآوری کنیم.

مظاهریان ماندگاری نام خواجه نصیر را هماهنگی عمل و نظر عنوان کرد و کتاب اخلاق ناصری وی را که در سه بخشِ تهذیب اخلاق، خانواده و تدبیر امور خانواده و همچنین جامعه، سیاست و مدنیت است و در سال ۱۹۶۲ به دلیل اهمیت به سایر زبان‌های دنیا ترجمه شد را از نکات حائز اهمیت شخصیت خواجه برشمرد و تاکید کرد: خواجه نصیرالدین‌طوسی در تاریخ ماند نه فقط به این دلیل که بنایی کالبدی ایجاد کرد و کتابی ماندگار از خود به جای گذاشت بلکه به این خاطر ماندگار شد که توانست عمل و نظر را هماهنگ کند و آن را در شکل یک موجودیت هویتی برای ما آیندگان درآورد.

وی تصریح کرد: هم اکنون ما مهندسان بر دوش بزرگانی قرار داریم که همه آموزه‌های آنها پیش‌روی ما است و در عین‌حال ما معاصران به آینده نیز نظر داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی انتقاد از جامعه مهندسی را نشان از اهمیت این حرفه دانست و گفت: همه بخش‌های جامعه ما دچار مسائلی هستند اما برای مهندسی و به ویژه مهندسی ساختمان از سوی اقشار مختلف جامعه حساسیت‌های فراوانی دیده می‌شود. برای اینکه در تصور عامه، مهندسی تاثیرگذاری یک فرآیند، توسط نخبگان بر روی یک پروژه است.

مظاهریان تصریح کرد: مهندسان می‌توانند موثر باشند در موضوعاتی که خواست مردم است، به آن فکر می‌کنند و آن را انجام می‌دهند و در نهایت مهندسان می‌توانند در موضوع‌هایی که آینده جوانان را می‌سازد، تاثیرگذار باشند.

باید در ارایه خدمات حرفه‌ای مهندسی ساختمان مصر باشیم

وی با صحه گذاشتن و تاکید بر حرفه‌ای‌گری در امور مهندسی، گفت: قاعدتا ما باید به سمت حرفه‌ای‌گری حرکت کنیم. زیرا به واسطه حرفه‌ای‌گری است که همگان منتفع خواهند شد.

مظاهریان با طرح این پرسش که کدامیک از ما حاضر هستیم که خدماتی غیرحرفه‌ای را دریافت کنیم؟ گفت: از آنجاییکه همگی تمایل داریم خدمات خود را به صورت حرفه‌ای دریافت کنیم باید در مورد ساختمان نیز با همین نگاه وارد شده و در این مورد اغماضی نداشته باشیم. زیرا حرفه‌ای‌گری به نفع مردم است و سبب حفظ سرمایه های مردم و کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت و رفاه مردم می‌شود.

وی با ارایه آماری قابل اعتنا از ارایه خدمات مهندسی در ایران و مقایسه آن با سایر نقاط دنیا، گفت: میزان افزایش خدمات حرفه‌ای‌گری در بخش مهندسی ساختمان اکنون در کشور بسیار ناچیز است. در ایران، خدمات مهندسی که در بخش ساختمان انجام می شود حدود ۲ درصد از هزینه‌های ساخت را شامل می‌شود. در حالیکه هزینه های ساخت در کشورهای همسایه ایران تا ۷ درصد افزایش پیدا می‌کند و در اروپا تا ۱۰ درصد خدمات مهندسی به هزینه ساخت برمی‌گردد.

مظاهریان افزود: در حال حاضر نمونه‌های خوبی وجود دارد که میزان خدمات مهندسی تا ۱۵ درصد نیز افزایش پیدا می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نمونه‌های خوبی داریم که تا ۱۵ درصد نیز خدمات مهندسی افزایش پیدا می‌کند. ما سهم ناچیزی را برای مهندسان کنار گذاشته‌ایم و من به نوبه خود از این وضعیت متاسفم.

وی با اشاره که نگاه بیرونی و درونی به خدمات مهندسی وجود دارد، گفت: نگاه بیرونی که مهندسان را مورد خطاب قرار می‌دهد این است که چرا جامعه خدمات مهندسی ساختمان را دست کم می‌‌گیرد؟ و از دیگر سوی باید یک نگاهی نیز به درون حرفه داشته باشیم که چه خدماتی ارایه می‌دهیم که جامعه این میزان به آن کم ارج می‌نهد؟

مظاهریان رمز موفقیت مهندسان را توجه به هر دو نگاه بیرونی و درونی عنوان کرد و افزود: فکر می‌کنم از هر دو سوی باید حرکت کنیم. هم این انتظار را از بیرون داشته باشیم که این میزان خدمات مهندسی قیمت واقعی‌تری پیدا کند و هم آنکه بتوانیم در حرفه مهندسی خدمات باکیفیت بیشتری را ارایه دهیم.

وی در پایان از زحمات خانم رادمهر دبیر اجرایی مراسم روز مهندس، سازمان نظام مهندسی استان تهران، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و هیات مدیره تشکر کرد و این شعار را تکرار کرد که ما همه مهندسیم و مهندس خواهیم ماند. /

نظر شما