شناسهٔ خبر: 35211 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در مراسم امضای تفاهم‌نامه راه‌اندازی موزه تاریخ قزوین اعلام کرد:

احیای بناهای تاریخی قزوین، مهمترین هدف از راه اندازی موزه تاریخ و تمدنی اسلامی است/ هویت ملی و تاریخی کشور باید در این موزه به نمایش گذاشته شود/ احیای دو محله دیمج و سردار در اولویت هستند

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری در مراسم امضای تفاهم نامه راه‌اندازی موزه تاریخ و تمدن اسلامی در قزوین گفت: هویت ملی و تاریخی کشور باید در موزه‌ تاریخ تمدن جهان اسلام به نمایش گذاشته شود تا نسل جوان از سرنوشت گذشتگان مطلع و الگوگیری کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تفاهم‌نامه سه‌جانبه راه‌اندازی موزه تاریخ و تمدن اسلامی قزوین با حضور محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، فریدون همتی استاندار و  مسعود نصرتی شهردار قزوین به امضا رسید.

دکتر ایزدی که علاوه بر حضور در این مراسم در همایش شهر و سیمای شهری قزوین نیز به سخنرانی پرداخت گفت: سیاست  بازآفرینی شهری می‌تواند بخشی از کمبودهای مربوط به کیفیت زندگی شهری را جبران کرده و محلات قدیمی و دارای هویت را احیا سازد.

مدیرعامل شرکت عمران بهسازی شهری ایران بیان داشت: در برنامه‌ریزی‌های قبلی  صورت گرفته به‌منظور توسعه شهری، مسائل و شاخص‌های کیفی ازجمله ایمنی و امنیت مغفول واقع‌شده‌اند درحالی‌که مؤلفه‌های ذکرشده بسیار حائز اهمیت بوده و حیاتی هستند بنابراین این نقیصه را در برنامه‌ریزی‌های جدید باید برطرف کنیم.

دکتر ایزدی اظهار داشت: سیاست بازآفرینی شهری مربوط به احیای بافت‌های ناکارآمد شهری، تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی با توجه در نظر گرفتن شاخص‌های تفریحی، فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی گفت:توجه به این شاخص‌ها در مبحث توسعه شهری می‌تواند ما را به سمت واقعیت‌های زندگی و اهدافی که پیش رو داریم سوق دهد.

وی افزود: در سیاست بازآفرینی محلات شهری مسیر اقتصادی، فرهنگی،اجتماعی،زیست‌محیطی و کالبدی، توأم باهم در نظر گرفته می‌شوند.

ایزدی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته برای توسعه قزوین، بیان داشت: در این شهر سطح نخست توسعه شهری به‌خوبی رعایت و اجراشده است بنابراین در آن باید وارد سطح دوم توسعه پایدار شهری شویم.

وی گفت: موزه تاریخ تمدن اسلامی در قزوین از نسل جدید موزه‌های نوینی است که با سرزندگی و پویایی مجموعه‌ای از بناهای ارزشمند تاریخی را در معرض دید مردم قرار می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: اجرای طرح موزه تمدن اسلامی یک اتفاق نادر و جدید در کشور و استان قزوین است که اگر درست عملیاتی شود می‌تواند برای سایر مناطق هم الگوی مناسبی باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دنبال نسل جدید موزه‌ها هستیم تا هویت ملی و تاریخی را به نمایش بگذاریم و در ایجاد موزه تاریخ تمدن در قزوین دنبال یک ساختمان و نگهداری اشیاء تاریخی نیستیم بلکه هدف ما ایجاد مجموعه‌ای ارزشمند زنده و پویا تحت عنوان موزه است تا بناهای فاخر را در محله‌های قدیمی احیا کرده و در قالب یک مجموعه در معرض دید و بهره‌برداری مردم قرار دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: احیای بناهای قدیمی در دو محله دیمج و سردار قزوین نیز در اولویت دستور کار بوده و امیدواریم هر چه سریع‌تر صورت گیرد.

نظر شما