شناسهٔ خبر: 3522 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی چابهار خبر داد:

جزئیات توافقنامه کشتیرانی چابهار -عمان / امکان برقراری خط مسافرت دریایی چابهار -کراچی/ بهره برداری از اسکله شماره پنج بندر شهید بهشتی

سیاوش رضوانی مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از حضور لاینر کشتیرانی کره‌ای در چابهار با هدف تخلیه کالاهای کانتینری یخچالی خبر داد.

سیاوش رضوانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سفر هفته گذشته‌اش به مسقط عمان در قالب هیئت تجاری صنعتی ایران اظهار کرد: این هیئت ایرانی به ریاست محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت شامل بخش‌های مختلف اقتصادی کشور مانند، نفت و گاز، گردشگری، برق و انرژی، ورزش و جوانان، حمل و نقل دریایی و هوایی، کشاورزی، گمرک، ارتباطات و مخابرات و تجارت و بازرگانی بود و اعضای آن برای شرکت در پانزدهمین نشست همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان در این کشور حاشیه جنوبی دریای عمان حاضر شده بودند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه حضور وی در این هیئت به عنوان نماینده سازمان بنادر و دریانوردی با هدف گفتگو در زمینه برقراری خطوط کشتیرانی میان ایران و عمان از طریق بنادر چابهار و صحار بود، افزود: در این گفتگوها که موارد زیادی را در بر می‌گرفت، مقرر شد کمیته‌ای از کارشناسان کشتیرانی و بنادر ایران و عمان تشکیل شود تا مسائل و مشکلات پیش رو و نیز راهکارهای حل آنها در زمینه برقراری کشتیرانی ایران و عمان مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده سازمان بنادر و دریانوردی در کمیسیون اقتصادی ایران و عمان ادامه داد: در این نشست قرارداد خواهرخواندگی بنادر ایرانی چابهار و عمانی صحار به امضای نمایندگان دو طرف رسید.

وی همچنین درباره توافقنامه برقراری خط کشتیرانی چابهار عمان اظهار کرد: در این نشست این توافقنامه به امضا نرسید و گفتگوها عمدتا حول موضوعات کارشناسی چگونگی برقراری این خط دریایی تجاری بود؛ مدارک انجام این توافقنامه برای مطالعه و تصمیم‌گیری نهایی به طرف عمانی داده و مقرر شد این توافقنامه در روز جهانی دریانوردی با حضور مقامات عالی دو کشور در مسقط به امضا برسد.

رئیس اداره بندر و دریانوردی شهید بهشتی چابهار با بیان اینکه گفتگو درباره کشتیرانی مسافری نیز در حاشیه این نشست با مقامات بندری عمان انجام شد، خاطرنشان کرد: طرف عمانی و مقامات بندری این کشور پیش‌تر بازدیدی از بندر چابهار داشتند و در این گفتگوها پیگیر برقراری مسیر دریایی مسقط - کراچی - چابهار بودند.

وی با بیان اینکه بندر چابهار در حال حاضر هیچگونه مسیر مسافرت دریایی به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان ندارد، گفت: در نیمه اول دهه هفتاد شمسی شرکت کشتیرانی والفجر یک خط کشتیرانی دریایی از چابهار به دوبی برقرار کرد که به دلیل عدم استقبال مردم، ادامه برقراری آن منتفی شد؛ ولی الآن خط پروازی چابهار به دوبی برقرار است.

رضوانی با بیان اینکه می‌توانیم با مقامات پاکستانی برای برقراری خط مسافرت دریایی کراچی - چابهار مذاکره کنیم، افزود: وزارت امور خارجه کشورمان با جدیت پیگیر این موضوع است تا شیعیان پاکستانی که برای زیارت به مشهد سفر می‌کنند، از طریق دریا به چابهار و از آنجا به مشهد بروند تا خطر تهاجم تروریست‌ها و شهادت زائران پاکستانی که فعلا از طریق مرزهای زمینی به ایران می‌آیند، از بین برود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از برگزاری نشستی مهم در روزهای ششم، هفتم و هشتم بهمن ماه امسال در بندر چابهار خبر و ادامه داد: در این نشست که با حضور علی جهاندیده معاون امور بندری، سرمایه‌گذاری و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بندری سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین اصحاب رسانه برگزار می‌شود، نمایندگان ۱۵ لاینر اول کشتیرانی کشور هم حضور داشته و ضمن بازدید از توانایی‌های بندر چابهار در تخلیه و بارگیری انواع کالا، با مدیران بندر چابهار مذاکره خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در بهمن ماه اسکله شماره پنج بندر شهید بهشتی نیز بهره‌برداری می‌شود، اظهار کرد: با اتمام عملیات لایروبی این اسکله و امکان بهره‌برداری از آن، شناورهای تا ۷۰ هزار تنی هم می‌توانند در بندر چابهار پهلو بگیرند؛ در حال حاضر بندر شهید بهشتی پذیرای شناورهای حداکثر ۳۶ هزار تنی است که با افتتاح اسکله شماره پنج این بندر، ظرفیت تخلیه و بارگیری آن به دو برابر ارتقا می‌یابد.

رضوانی در خصوص افتتاح و بهره‌برداری از انبار کانتینری یخچال‌دار بندر چابهار نیز گفت: تا پیش از این امکان تخلیه بارهای کانتینری یخچالی در چابهار وجود نداشت اما تأسیسات مورد نیاز این نوع کالاها ایجاد شده و در حال حاضر یک خط کشتیرانی کره‌ای کالاهای کانتینری یخچالی را به بندر "خور فُکان" واقع در شارجه از امیرنشین‌های امارات متحده عربی برده و سپس از آنجا با شناورهای کوچک‌تر به چابهار منتقل می‌کند./

نظر شما