شناسهٔ خبر: 35224 - سرویس زنان و امور خانواده
نسخه قابل چاپ

شرایط فعلی نشانه موفقیت‌آمیز بودن عملکرد دولت یازدهم است

آذر منصوری آذر منصوری *: نگاهی به تلاش سه‌سال و‌اندی دولت حکایت از آن دارد که آقای روحانی درمجموع کارنامه‌ای پذیرفتنی داشته‌اند. اگر نمرات این کارنامه را بر اساس صورت‌مسئله‌ای در نظر بگیریم که در ارتباط با همه شاخص‌ها از دولت گذشته تحویل دولت ایشان شد و اینکه چهار سال پیش حجم بدهی‌ها، رانت‌ها و بحران ناکارآمدی، تأثیر خودش را در بسیاری از بخش‌های اجرائی کشور گذاشته بود؛ بنابراین، نگاه منصفانه به عملکرد دولت نشان می‌دهد درمجموع فعالیت‌های آقای روحانی در این مدت، موفقیت‌آمیز بوده است.

البته اين کارنامه نيز فرازوفرودی دارد؛ به‌طوري‌که ما در بعضي از حوزه‌ها شاهد تأثيرگذاري بيشتر دولت و کسب دستاوردهاي مهم‌تري هستيم و در بعضي از حوزه‌ها که عموما با آفت سياست‌زدگي مواجه بوده‌اند، موانعي بر سر راه دولت وجود داشته؛ اما در‌هر‌حال، حضور دولت تدبير و اميد با تغييرات مثبتي در آنها همراه بوده است. بر ‌اين‌ اساس، مي‌توان بهترين نمره کارنامه آقاي روحاني را در بخش سياست خارجي در نظر گرفت؛ چراکه مهم‌ترين و بزرگ‌ترين بحران کشور را از پيشِ‌‌روي ايران برداشتند و ايران را در مسير تعامل و حضور عزتمند در جامعه جهاني قرار دادند. در سياست داخلي نيز شاهد تغييرات بسيار مثبتي بوده‌ايم؛ گشايش‌هاى سياسي صورت گرفته، کنترل نرخ تورم، بهبود نرخ رشد اقتصادي و تا حدودی بازگرداندن رونق به کسب‌وکار، از جمله نکات برجسته کارنامه ايشان است که توانسته در کاهش آلام مردم و بازگرداندن روحيه اميد به زندگي و معاش نقش داشته باشد. در حوزه اقتصاد، بزرگ‌ترين چالش ايران، چالش رکود بود و پس از اجرائي‌شدن برجام، انتظار مي‌رفت نتيجه تلاش‌هاي دولت در عرصه‌هاي بين‌المللي، بتواند سايه اين رکود را از اقتصاد ايران کنار بزند که متأسفانه هنوز تا تحقق اين امر فاصله هست و طبعا تأثير حضور اين رکود را در بخش‌هاي مرتبط مي‌توان احساس کرد. در زمينه فرهنگ نيز کارنامه دولت با توجه به اختياراتي که در اين حوزه دارد، کارنامه‌اي پذيرفتني است.

حضور آقاي روحاني با تغييراتي در فضاي فرهنگي کشور همراه بوده که اثرگذاري خود را داشته است؛ اما به نظر مي‌رسد در بخش‌هايي اين اثرگذاري با مطالباتي که وجود داشته، هنوز فاصله دارد. به تعبيري مي‌توان اين فاصله معنادار ميان تأثيرات حضور دولت در عرصه فرهنگ و مطالبات موجود در اين حوزه را با آفت سياست‌زدگي‌اي که حوزه فرهنگ در کشور با آن مواجه است، ارزيابي کرد و موانعي را که بالتبع  در چنين فضايي بر سر راه دولت قرار مي‌گيرد، در بررسي کارنامه ايشان مدنظر قرار داد. 

درمجموع نبايد از ياد برد که در سه سال اول استقرار دولت تدبير و اميد، مجلس با طيف گسترده‌اي از مخالفان دولت، به‌ويژه در حوزه سياست داخلي، اجازه بروز و تأثيرگذاري دولت را نمي‌داد؛ اما به نظر مي‌رسد با دو اقدام جدي در همين زمان اندک باقي‌مانده تا پايان دور يازدهم رياست جمهوري، مي‌توان افق روشني در کارنامه آقاي روحاني مشاهده کرد.
اقدام نخست به سازمان سياسي - دولتي يعني وزارت کشور مربوط مي‌شود. نمايندگان دولت در اقصي نقاط کشور بايد عملکردي در راستاي اهداف دولت تدبير و اميد و اعتدال داشته باشند و در‌اين‌زمينه نارضايتي‌‌هايي که از سوي مردم وجود دارد، بايد به‌سرعت رفع و تصحيح شود. از‌آنجايي‌که اين سازمان موظف به برگزاري دو انتخابات مهم پيش‌روست، بايد رئيس‌جمهور در جهت پويايي و کارآمدي اين سازمان اقدام کند.

بخش ديگر اقدامات دولت در صد روز پيش‌رو، بايد درک و تدبير جدي براي فضاي دانشگاهي کشور باشد. تشکل‌هاى دانشجويي و... مسائلي است که آقاي روحاني مي‌تواند در اين بازه زماني کوتاه نسبت به رفع آنها اقدام کند. درست است که دولت در اين سه‌سال‌و‌اندي نسبت به برطرف‌کردن رويکردي که به دنبال مهندسي فرهنگي در دانشگاه‌ها بود، توفيقاتي حاصل کرده؛ اما با‌وجود اين تغييرات نسبي، هنوز تمايلاتي براي سنگ‌اندازي در مسير کار تشکل‌هاي دانشجويي وجود دارد تا يأس را در روزهاي مانده به انتخابات به فضاي آموزش عالي کشور بازگرداند.

*فعال سیاسی و قائم مقام جمعیت زنان مسلمان نواندیش ایران

برچسب‌ها:

نظر شما