شناسهٔ خبر: 35237 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار هوایی:

تاکید پارلمان بر ادامه مسیر نوسازی ناوگان هوایی با حمایت قاطع از قراردادهای ایرباس و بوئینگ/ بازدید‌ آخوندی از طرح توسعه فرودگاه امام خمینی (ره)

هواپیما هما تاکید پارلمان برادامه مسیر نوسازی ناوگان هوایی، حمایت از سالم بودن قراردادهای خرید هواپیما، ساماندهی پروازهای فوق‌برنامه‌ فرودگاه مهرآباد در ایام نوروز، بازدید آخوندی از طرح توسعه‌شهر فرودگاهی حضرت امام و هم‌چنین‌مصوبه مجلس مبنی برعدم افزایش قیمت بنزین و سایرحامل‌های انرژی در سال آینده اهم اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:اخبار حوزه هوایی در هفته ای که گذشت با موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی گره خورد. خریدهای هواپیما از دو کمپانی بزرگ ایرباس و بوئینگ بخشی از سوال درخواست کنندگان استیضاح عباس آخوندی بود و به همین دلیل یکبار دیگر اما و اگرهای خریدهای هوایی و نوسازی ناوگان را بر سر زبان‌ها انداخت و موضوع زیان و ضرر نوسازی این صنعت را به گفت و شنود گذاشت.

در این مدت طیف زیادی از نمایندگان مجلس ضمن انتقاد از مخالفان خرید هواپیما، به عقب ماندگی این صنعت از برنامه توسعه اشاره کردند و ضمن تقدیر از زحمات وزارت راه و شهرسازی برای پایان دادن به تحریم های هوایی این خریدها را نجات دهنده ی اقتصاد کشور دانستند.

مروری داریم به اهم اخبار حوزه هوایی در هفته ای که گذشت..

بازدید آخوندی از طرح توسعه شهر فرودگاهی حضرت امام

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ظهر پنج شنبه از پروژه ترمینال سلام و هم چنین ترمینال مسافری در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) بازدید کرد.

وزیر راه و شهرسازی را دراین بازدید محمد سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستضعفان همراهی می‌کرد.

وی ابتدا بازدید کاملی از اپرون و بخش‌های مختلف ترمینال درحال ساخت سلام به عمل آورد و درجریان آخرین وضعیت تکمیل و تجهیز ترمینال بین المللی سلام قرارگرفت.

شیرمحمدی مدیر پروژه سلام نیز در ادامه گزارش کاملی را از آخرین تغییرات ایجاد شده و درصد پیشرفت ترمینال سلام ارائه داد و گفت: هم اکنون این پروژه ر مرحله پیشرفت ۴۶ درصدی است و با توجه به حضور وآغاز به کار جدی سرمایه گذار جدید (بنیاد مستضعفان) بخش قابل توجهی از خریدهای ترمینال سلام انجام شده است و ۳۰ میلیارد خرید باقی مانده از هفتهٔ آینده با نقدینگی جدیدی که به کارگاه تزریق می‌شود انجام می‌شود.

خرید هواپیما هنرمندی خاصی را طلب می‌کرد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس خرید هواپیماهای ایرباس و قرارداد با شرکت بوئینگ را برای نوسازی صنعت هوانوردی کشور از نکات حائز اهمیت خواند و گفت: خرید هواپیما، هنرمندی خاصی را طلب می‌کرد که خوشبختانه با تدبیر آقای آخوندی این مهم بعد از سال‌ها به ثمر نشست و هم اکنون بخشی از آمال مردم ایران برای سفر ایمن هوایی به تحقق پیوسته است.

قره‌خانی فعالیت بنادر را نیز مثبت ارزیابی کرد و افزود: گزارش فعالیت اسکله‌های کشور نشان می‌دهد وضعیت ما در این موضوع، امیدوارکننده است. انتظار می‌رود به موازات تامین زیرساخت‌های تاسیساتی در اسکله‌ها، خرید شناورها نیز انجام شود.

کشوردرمسیر توسعه نیازمند نوسازی صنعت هوایی است/ قراردادهای خرید هواپیما بسیار شفاف است

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ادعای خریدهای پنهانی هواپیما را بهانه تراشی‌های طیفی راحت طلب توصیف‌کرد و‌ گفت: آنقدر مساله بدیهی است که انگار در وسط استادیوم آزادی و در مقابل چشم صدهزار نفر جمعیت و در هوای آفتابی قرارداد بسته شده باشد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس به انتقاد گروهی از نمایندگان درخصوص سرمایه‌گذاری دولت بر صنعتی لوکس و فانتزی اشاره کرد و گفت: از نظر ما باید توسعه متوازن باشد. همانگونه که ریل و راه‌آهن و آزادراه و جاده نیاز داریم بدون تعارف کشور نیازمند توسعه صنعت هوایی نیز هست. باید مقدمات سفر هوایی مناسب را فراهم کنیم. آن هم در شرایطی که از این غیبت و عقب ماندگی ایران، ایرلاین‌های ترکیه و قطر و امارات سود می‌برند. چرا این سود درجیب کشور خودمان نرود؟

نوسازی صنعت هوایی نجات دهنده اقتصاد کشور است/ برخی می‌خواهند سالی ۴ میلیارد دلار پول به ایرلاین‌های خارجی‌ بدهیم و تحقیر هم بشویم

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، قراردادهای خرید هواپیما را نجات‌دهنده صنعت هوایی و اقتصاد کشور خواند و گفت: وزیر راه با ابتکار عمل و استفاده از فاینانس و با خلاقیت خود و آوردن بخش خصوصی کشور پای‌کار، پروژه‌ها را مدیریت کرده است

وی انتقاد برخی نمایندگان در خصوص سرمایه گذاری دولت روی صنعتی لوکس و فانتزی را حرفی غیرمنطقی و سیاسی خواند و گفت: مگر ما می‌توانیم هواپیما بسازیم؟ مگر می‌توانیم بدون خرید خارجی ناوگان هوایی را نوسازی کنیم؟ یعنی این افراد معتقد هستند که سالی ۴ میلیارد دلار پول بدهیم و تحقیر هم شویم و پولمان هم هدر برود و نهایتا هواپیما هم نخریم؟

به گفته عزیزی هم اکنون اماراتی که کمتر از مشهد جمعیت دارد صاحب بهترین و مجهزترین هواپیماها است. این درحالی است که در سالهای اول بعد از پیروزی انقلاب وقتی اماراتی ها می‌خواستند برای انجام مسابقات جهانی به آرژانتین بروند به تهران آمدند و با هواپیمای ایران ایر راهی مقصد شدند.

قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی در سال آینده افزایش نمی‌یابد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی مصوب کردند وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذیربط مکلف است منابع مورد نیاز خود برای انجام برخی پروژه‌ها را از محل افزایش ۵ درصد قیمت هر لیتر فرآورده‌های نفتی شامل بنزین، ‌نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، گاز مایع و سوخت هواپیما تأمین کند و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند. این منابع مشمول مالیات بر نرخ صفر می‌باشد.

با این مصوبه مجلس که پیشتر سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ تأکید کرده بود قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده افزایش نمی‌یابد.

همچنین مسعود پزشکیان رئیس جلسه بر این موضوع صحه گذاشت و گفت: با این مصوبه قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی در سال آینده افزایش نمی‌یابد بلکه ۵ درصد از رقم حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی که انجام شده است صرف انجام برخی پروژه‌های وزارت نفت می‌شود

افزایش‌تسهیلات ترمینالی فرودگاه‌ کیش در آستانه نوروز۹۶/ بهره‌برداری از چند طرح مهم با اعتباری بالغ بر ۴۳۰ میلیارد‌ ریال

عزت‌اله محمدی، مدیرکل فرودگاه کیش در گفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از تمهیدات نوروزی این فرودگاه در آستانه نوروز ۹۶ خبرداد و با بیان اینکه فعالیت‌های مختلف و گسترده‌ای در آستانه نوروز ۹۶ در این فرودگاه با مشارکت ارگان‌های جزیره و با هماهنگی بسیار نزدیک انجام شده است، ‌ اظهار داشت: در نوروز امسال تلاش می‌کنیم علاوه بر تکریم گردشگران و مسافران، تسهیلات ترمینالی را افزایش داده و برنامه‌ریزی مناسبی برای میزبانی گردشگران نوروزی داشته باشیم.

پیش‌بینی افزایش ۱۰ درصدی پروازها و افزایش ۱۴ درصدی مسافر

وی با پیش‌بینی افزایش ۱۰ درصدی پروازها و افزایش ۱۴ درصدی مسافر در ایام نوروز ۹۶ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته اظهار کرد: در نوروز امسال با ساماندهی گیت‌های بازرسی پلیس، سپاه، گمرگ و کانترهای پذیرش مسافر و تسمه نقاله‌ها و سایر واحدهای خدماتی شاهد پذیرش و اعزام پرواز و مسافرین بیشتری خواهیم بود.

وی با اعلام اینکه روزانه به طور میانگین ۶۶ پرواز برنامه‌ای در فرودگاه کیش انجام می‌شود از برقراری پروازهای فوق‌العاده در ایام نوروز خبرداد و گفت: فرودگاه کیش درایام نوروز میزبان تعداد بیشتری از پروازها و مسافران خواهد بود.

محمدی بهره‌برداری از برج مراقبت جدید فرودگاه، بهره‌برداری از مجتمع هلی‌پورت، خرید و نصب سیستم سوئیچینگ، خرید دستگاه‌های کمک ناوبری DVOR/DME و ILS CAT II، بهسازی و مرمت سطوح پروازی را از برنامه‌های اصلی در سال ۱۳۹۶ برشمرد و گفت: اجرای روکش، تطویل و تعریض و اجرای روشنایی CAT II باند اصلی فرودگاه با قابلیت پذیرش پهن‌پیکرترین هواپیمای مسافری دنیا (ایرباس ۳۸۰) با اعتباری بالغ بر ۴۳۰ میلیارد ریال در حال انجام است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۶ به بهرهبرداری برسد.

ساماندهی پروازهای فوق‌برنامه‌ مهرآباد در ایام نوروز/ خدمات‌ تخصصی مهرآباد به مسافران نوروز

مديركل فرودگاه بين‌المللی مهرآباد از برگزاری دومین جلسه کمیته تسهیلات نوروزی با دستور کار ساماندهی پروازهای فوق‌برنامه‌ای در ایام نوروز ۹۶ خبر داد و‌ گفت: سهم مسافران هوایی از امنیت و آرامش و نظم در نوروز امسال دو چندان می‌شودوی با بیان اینکه هم اکنون روزانه چیزی بیش از۳۸۰ پرواز در مهرآباد انجام می‌شود، گفت: این رقم در ایام تعطیلات نوروزی افزایش می‌یابد و به همین دلیل نیاز به توسعه و همچنین ارتقاء خدمات فرودگاهی در ایام پیک ضروری است.

رستمی بر رعایت حقوق شهروندان و تکریم مسافران توسط همه ارگان‌ها و سازمان‌های خدمت رسان مستقر در فرودگاه تأکید کرد و گفت: کمیته تسهیلات نوروزی که دی‌ماه شروع به فعالیت‌کرد در دومین جلسه خود به بررسی راهکارها و انجام اقدامات لازم برای استقبال از مسافران در ایام نوروز ۹۶ پرداخت.

وی توسعه زیرساخت‌ها طی سال جاری درفرودگاه مهرآباد را مورد اشاره قرارداد و گفت:بازگشایی فضاها در ترمینال‌های پروازی، افزایش کانترها و گیت‌های خروجی، افزایش دستگاه‌های بازرسی، وضعیت مطلوب دستگاه‌های ناوبری و کمک ناوبری و فراهم‌سازی تجهیزات و امکانات مطلوب؛ ساماندهی مسیر دسترسی مسافران و مستقبلین به فرودگاه، سهم مسافران هوایی را از امنیت و آرامش خاطر بیشترکرده است.

فرآوری اطلاعات در صنعت هوایی موجب افزایش قدرت می‌شود

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایجاد همگرایی بین بخش های مختلف صنعت حمل و نقل هوایی، توسعه گردشگری و تجارت حمل و نقل هوایی و شناخت چالش ها صنعت هوانوردی را در شرایط کنونی مهم دانست و گفت : فرآوری اطلاعات در صنعت هوایی موجب افزایش قدرت می شودعلی عابدزاده افزود: توافق شده کشورهای عضو ایکائو ضمن همکاری با یکدیگر شکاف‌های موجود در رابطه با سطح داده های ایکائو را کاهش دهند.

همچنین محمد سماوی معاون دفتر منطقه ای ایکائو اظهارداشت: صنعت حمل و نقل هوایی جهان ۱۰ میلیون شغل ایجاد کرده و سالانه ۳.۵ درصد تولید ناخالص داخلی( GDP )کشورها را تشکیل می دهد و در واقع ۶.۴ درصد مسافران جهان برای جابه جایی از صنعت حمل ونقل هوایی بهره می گیرند.

وی یاد آور شد: رشد مزبور برای یک دوره ۱۵ ساله پیش بینی شده بود ( دستیابی به سهم ۶.۴ درصدی )، اما این مهم ظرف ۱۳ سال در سطح جهان محقق شد .

نظر شما