شناسهٔ خبر: 35241 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته ای که گذشت:

جزئیات جلسه مشترک آخوندی و وزیرحمل‌و‌نقل سوئد/ تعیین وزارت راه و شهرسازی به عنوان مسئول اجرای ماده ۴۱/ قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی در سال آینده افزایش نمی‌یابد

گزارش آخر هفته  گلوگاه ترافیکی آزادراه قزوین- رشت تا نوروز امسال باز می‌شود، برف‌روبی ۸۲۴۲ کیلومتر راه در جاده‌های استان قزوین، ۱۷۰۰ اکیپ راهداری در جاده‌های کشور استقرار دارند، امضا تفاهم‌نامه‌ همکاری بین سه انجمن‌ صنفی در حوزه حمل‌ونقل مسافر جاده‌ای و آغاز پیش فروش بلیت‌های نوروزی اتوبوس بدون افزایش قیمت از دیگر عناوین مهم حمل ونقل جاده ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بی‌شک مهمترین اتفاق حمل‌ونقلی در هفته گذشته رای اعتماد نمایندگان مردم به وزیر راه و شهرسازی در جلسه استیضاح محسوب می‌شود. اما در این بین تعداد کثیری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از عملکرد وزیر راه و شهرسازی به طور قاتع و تخصصی حمایت کردند که علاوه بر نمایندگان بی شک نمی توان از توجه بخش خصوصی به ویژه انجمن‌ها و کانون‌های مهم حمل‌و‌نقل جاده‌ای در جهت دفاع از اقدامات عباس آخوندی چشم پوشید. البته وزیر راه و شهرسازی نیز در پی اخذ رای اعتماد مجدد از مجلس شورای اسلامی، با صدور نامه‌ای خطاب به تشكل‌ها و انجمن‌های علمی، حرفه‌ای و ‌صنفی حوزه‌های حمل‌‍ونقل، شهرسازی، معماری و ساختمان از حمایت آنها تشکر کرد.

جزئیات جلسه مشترک وزیر راه و شهرسازی با وزیرحمل و نقل و زیربناهای سوئد

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه اجلاس وزرای حمل و نقل کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا که در روزهای دوم تا سوم اسفندماه در ژنو سوئیس برگزار شد با خانم آنا جانسون وزیر حمل و نقل و زیربناها سوئد ملاقات و در خصوص توسعه همکاری‌های فی‌مابین در حوزه حمل و نقل جاده‌ای گفت و گو کرد.

آمادگی برای امضا موافقت‌نامه حمل و نقل جاده‌ای مسافر و کالا، ایمنی حمل و نقل و ضرورت کاهش تلفات جاده‌ای تا حصول اهداف برنامه عمل ایمنی جاده‌ای، تبادل تجربیات در حوزه تکنولوژی‌های نوین حمل و نقل و قطارسریع السیر، از دیگر محورهای مذاکره آخوندی با خانم آنا جانسون بود.

تعیین وزارت راه و شهرسازی به عنوان مسئول اجرای ماده (۴۱)

وزارت راه و شهرسازی به عنوان مسئول اجرای ماده (۴۱) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه - مصوب ۱۳۹۵- با استفاده از سامانه جامع حمل و نقل کشور تعیین شد.

 وزارت راه و شهرسازی به عنوان مسئول اجرای ماده (۴۱) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه - مصوب ۱۳۹۵- با استفاده از سامانه جامع حمل و نقل کشور موضوع بند (و) ماده (۱۶۳) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران - مصوب ۱۳۸۹- تعیین می ‌شود.

قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی در سال آینده افزایش نمی‌یابد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذیربط مکلف است منابع مورد نیاز خود برای انجام برخی پروژه‌ها را از محل افزایش ۵ درصد قیمت هر لیتر فرآورده‌های نفتی شامل بنزین، ‌نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، گاز مایع و سوخت هواپیما تأمین کند و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند. این منابع مشمول مالیات بر نرخ صفر می‌باشد.

با این مصوبه مجلس که پیشتر سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ تأکید کرده بود قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده افزایش نمی‌یابد.

اتصال ۵۲ حلقه بزرگراهی ناپیوسته با ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که پیمانکاران قطعه دو آزادراه تهران- شمال به صورت فراخوان عمومی در مناقصه حضور داشتند و وزارت راه و شهرسازی دخالتی در انتخاب آنها نداشت، گفت: بنیاد مستضعفان مسئول انتخاب پیمانکاران آزادراه شمال است.

خادمی افزود: همچنین در بخش بزرگراه‌ها ۵۲ حلقه ناپیوسته وجود دارد که هزینه تکمیل و اتصال آنها بهم چیزی حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که سریعاً در اولویت برگزاری مناقصه باید گذاشته شود.

گلوگاه ترافیکی آزادراه قزوین- رشت تا نوروز امسال باز می‌شود

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با بیان اینکه گلوگاه ترافیکی ۳ کیلومتری در آزادراه منجیل-رودبار با احتساب بعضی مسیرهای اضافی و دوربرگردان‌ها به حدود ۴ کیلومتر می‌رسد.

خادمی با اشاره به دشواری‌های ساخت این قطعه باقی‌مانده از آزادراه قزوین – رشت اظهار داشت: مشکلات ما برای پیگیری ساخت این پروژه در دو حوزه مختلف به وجود می‌آمد. از یک سو بخش قابل توجهی از محور باقی‌مانده یا نیاز به ساخت تونل یا پل‌های بزرگ و غول‌پیکر داشت که از این رو سرعت پیشروی را دشوار می‌کرد. از سوی دیگر سرمای قابل توجه هوا در طول دو ماه گذشته باعث شد مشکلاتی در رسیدن برنامه‌های از پیش تعیین شده به وجود بیاید.

برف‌روبی ۸۲۴۲ کیلومتر راه در جاده‌های استان قزوین

طبق گزارش‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قزوین؛ از زمان آغاز عمليات راهداري زمستاني تاكنون ٨٢٤٢  كيلومتر- باند در سطح راه‌هاي استان عمليات برف روبي انجام و در عمليات نمك پاشي و برف روبي محورهاي مواصلاتي استان نيز حدود ١٥  هزار تن ماسه و نمك در سطح راه‌ها مصرف شده است.

در سفر معاون وزير راه و شهرسازي به استان قزوين، افشين پيرنون مدير كل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان با تشريح موقعيت استان و ارائه گزارشي از آمادگي راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان اظهار داشت: از آغاز اجراي عمليات راهداري زمستاني ٣٠٠ نفر از پرسنل راهداري استان قزوين بصورت مستقيم با حضور فعال و شبانه روزي و با استفاده از ٢٥٥ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین و نيمه سنگين در ۲۴ راهدارخانه استان مستقر و در قالب ۳۰  اکیپ، عمليات راهداري زمستاني را انجام مي دهند.

استفاده از تجارب موسسه KICT کره جنوبی در اجرای PMS 

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اولویت‌های این مرکز در ۶ بند منعقد شده در تفاهم‌نامه بیام داشت: استفاده از تجربیات کره جنوبی برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان به طور حتم در مبحث ۱۹ کاربرد خواهد داشت. همچنین موسسه فناوری ساختمان و مهندسی عمران کره‌ جنوبی در اجرای پروژه PMS دارای تجربه ۱۵ ساله است که استفاده از تجربه آنها برای پروژه مشابه با سابقه یک‌ساله بسیار مفید خواهد بود و از طرفی موضوع ایمنی راه‌ها نیز در دستور کار همکاری مشترک قرار خواهد گرفت.

شکرچی زاده تصریح کرد:  علی رغم اینکه تلاش‌های مرکز تحقیقات برای همکاری مشترک در سال ۹۲ با رغبتی از سوی این موسسه روبرو نشده بودیم اما طی چند ماه اخیر  استقبال و تمایل بیشتری برای همکاری با مرکز تحقیقات از جانب این موسسه نمایان شد که از نتایج خوب برجام محسوب می‌شود.

۱۷۰۰ اکیپ راهداری در جاده‌های کشور استقرار دارند

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: برای یاری‌رسانی به آسیب دیدگان در جاده‌های مختلف کشور ۱۲ هزار نیروی راهداری در قالب یک‌هزار و ۷۰۰ اکیپ راهداری فعالیت دارند.

حسن‌نیا با بیان اینکه اکیپ‌های راهداری در جاده‌ها حوادث غیرمترقبه را رصد می‌کنند، تصریح کرد: ۲۶ استان کشور برف، باران و کولاک فرا گرفته و در استان‌های جنوبی بارندگی شدید به وقوع پیوسته است.

امضا تفاهم‌نامه‌ همکاری بین سه انجمن‌ صنفی در حوزه حمل‌ونقل مسافر جاده‌ای

تفاهم‌نامه‌ای بین کانون انجمن صنفی مجتمع های خدماتی- رفاهی بین راهی، کانون انجمن های صنفی کارفرمایی حمل و نقل مسافر، اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری به منظور افزایش کیفی و کمی خدمات درمجتمع های خدماتي-رفاهی بین راهی به امضا رسید.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر اظهار داشت: با توجه به سهم بالای حمل‌ونقل شخصی و همچنین ماهیت استفاده مسافران از مجتمع‌های خدماتی رفاهی باعث شده تا سرمایه‌گذاری در این مجتمع‌ها با مخاطراتی مواجه شود و به دنبال چاره‌جویی برای افزایش استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در سفرهای جاده‌ای، پس از بررسی مسیر تهران- شیراز به‌عنوان مسیر پایلوت، تفاهم‌نامه مذکور مطرح و بین تشکل‌های صنفی به امضا رسید. 

آغاز پیش فروش بلیت‌های نوروزی اتوبوس از فردا و بدون افزایش قیمت

احمدرضا عامری امروز  از  آغاز پیش فروش بلیت‌های نوروزی اتوبوس‌های مسافربری ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای از فردا اول اسفندماه خبر داد و گفت: برای سفرهای نوروزی سال ۹۶ حد فاصل ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین برخلاف سال‌های گذشته افزایش قیمت نخواهیم داشت.

وی افزود: با هم‌فکری مسئولان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و ضمن در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی مردم این تصمیم اتخاذ شد و امید است با افزایش استقبال عمومی نسبت به سفر با ناوگان عمومی جاده‌ای هزینه‌های مورد نظر شرکت‌ها تامین شود.

نمايندگان باريك‌بين خدمات ارزنده آخوندی را مد نظر قرار دهند

انجمن شرکت‌های راهسازی ایران با صدور بیانیه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس خواستار عدم استیضاح وزیر راه و شهرسازی شدند و اعلام کردند: رجاء واثق داريم نمايندگان باريك‌بين و نكته‌سنج مجلس شورای اسلامی خدمات ارزنده دكتر آخوندی را در نظر گرفته و اين وزارت‌خانه را در اين زمان حساس برای مدت باقی‌مانده بدون وزير نخواهند گذاشت و به اميد خدا به استیضاح رای منفی خواهند داد.

دوره قراردادهای کاغذی در دولت یازدهم به سر رسید

دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در ساخت آزادراه‌ها با بیان اینکه دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در این دوره قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای نیست گفت: اسیتضاح وزیر در این شرایط منطقی نیست و آسیب‌های جدی برای وزارت راه و شهرسازی به همراه دارد.

خدایار خاشع با اشاره به اقدامات وزارت راه و شهرسازی در طول چهار سال گذشته در حوزه راهسازی کشور گفت: از مهمترین اقدامات دولت در حوزه راهسازی اصلاح قوانین ورود سرمایه‌گذاران به پروژه‌های عمرانی بوده ا ست به طوری که پس از گذشت بیش از دو دهه آیین نامه قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری اصلاح و بازنگری شد این آیین نامه در سال ۷۰ به تصویب رسیده بود که دارای اشکالات متعددی بود که خوشبختانه با دستور وزیر راه و شهرسازی نسبت به اصلاح آن اقدام شد.

نظر شما