شناسهٔ خبر: 35244 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

مشکلات ۱۹ میلیون بدمسکن با تولید انبوه مسکن همچنان پابرجاست/ اعتماد معنادار نمایندگان به آخوندی/ نامه اعتراضی ٣٠٠ نماینده مجلس، دانشگاهیان و آیات عظام درباره محیط پیرامونی حرم امام‌رضا (ع)

گزارش مسکن تصویب طرح اجرای مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی در هیات وزیران، موفقیت وزیر راه و شهرسازی با کسب آرای ۱۷۶ نفره از مجلس شورای اسلامی، برگزاری مراسم روز مهندس و تاکید بر نقش مهندسان در ارتقای نظام ساخت و ساز و تجلیل از خانواده شهید آتش نشان علی نظری و نامه اعتراضی ۳۰۰ نماینده مجلس، دانشگاهیان و آیات عظام به ساخت و سازهای بی رویه در اطراف حرم مطهر رضوی بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفته‌ای که گذشت همانند سایر هفته‌های گذشته هفته پرخبری در حوزه وزارت راه و شهرسازی بود. سایه استیضاح که شائبه سیاسی بودن آن از سوی بسیاری از امضاکنندگانی که در روزهای پایانی امضای خود را پس گرفتند بر این حوزه پر خبر سنگینی می‌کرد. اما با تمامی اما و اگرها، بالاخره با ارایه گزارش فنی و کارشناسی وزیر راه و شهرسازی در تمامی حوزه‌های تحت مسئولیت و پاسخ به پرسش کنندگان، وزیر، سربلند از استیضاح بیرون آمد و با کسب آرای ۱۷۶ نفر موفق شد برای ششمین بار، حقانیت فعالیت‌های حوزه‌های راه و شهرسازی را با آرای نمایندگان قوه مقننه به جمع کوچکی از استیضاح‌کنندگان ثابت کند. در همین راستا نیز رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت اظهار امیدواری کرد تا حاصل این استیضاح هماهنگی بیشتر بین دو قوه باشد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

روز مهندس و بزرگداشت مقام مهندس نیز در پایان هفته گذشته، با حضور وزیر راه و شهرسازی و سخنرانی وی در تشریح مساله بدمسکنی و تاثیر یک میلیون و ۶۵۰ هزار خانه خالی بر اقتصاد ایران، تجلیل از خانواده شهید علی نظری شهید آتش نشان حادثه ساختمان پلاسکو و عضو جامعه مهندسی کشور، رونمایی از کتاب اخلاق مهندسی و همچنین سخنرانی حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و تاکید بر انتفاع همگانی از حرفه ای‌گری در امور مهندسی ساختمان بخش دیگری از اخبار این هفته مسکن را تشکیل دادند.

ترسیم نقش مهندسان در حل مساله توسعه و آبادانی ایران

وزیر راه و شهرسازی در مراسم بزرگداشت مقام مهندس با اشاره به افزایش خانه‌های خالی از ۶۳۰ هزار به یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحد در سال‌های ۸۵ تا ۹۰، مساله امروز ایران را بد مسکنی و حاشیه‌نشینی عنوان کرد و گفت: مهندسان باید این دو مولفه را مدنظر قرار دهند که تاثیر نقش دولت در تزریق پول در جامعه کاهش و مفهوم شهر و شهرنشینی تغییر یافته است به همین دلیل مهندسان برای کسب و کار موفق باید تقاضای واقعی بازار را خوب بشناسند، آن زمان است که مساله آبادانی کشور به درستی حل می‌شود.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ارایه خدمات مهندسی قیمت واقعی پیدا کند

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم روز مهندس با اشاره به اینکه راز ماندگاری در تاریخ، هماهنگی عمل و نظر است بر حرفه‌ای‌گری و ارایه خدمات مهندسی مناسب در امر ساختمان تاکید کرد و گفت: با ارایه خدمات با کیفیت مهندسی ساختمان این انتظار را در جامعه مهندسی تامین کنیم که ارایه خدمات مهندسی قیمت واقعی پیدا کند.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تجلیل وزیر راه و شهرسازی از شهید آتش‌نشان حادثه پلاسکو

مراسم تجلیل و تقدیر جامعه‌مهندسی کشور از شهید آتش‌نشان حادثه ساختمان پلاسکو و عضو جامعه مهندسی کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در حوزه مسکن و ساختمان و معماری و شهرسازی انجام شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تصویب نامه طرح مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی

دولت طرح مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی را که توسط سازمان برنامه و بودجه و با همکاری دستگاههای ذیربط ضمن مطالعه و آسیب شناسی سیاستهای اعمال شده در کشور در زمینه تأمین مسکن گروههای کم درآمد که غالباً بر تأمین مسکن دولتی و استفاده نکردن از ظرفیتهای سازمانهای مردم نهاد و تکیه صرف بر ساخت مسکن ملکی بوده است و با استفاده از تجارب موفق جهانی اقدام به تهیه برنامه­ ای برای حرکت جدید در این حوزه نموده است را به تصویب رسانید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

گم شدن زیارت در غوغای داد و ستد

همچنین در هفته گذشته، ۳۰۰ نماینده مجلس، دانشگاهیان و آیات عظام درباره محیط پیرامونی حرم امام رضا (ع) نامه اعتراضی نوشتند. برای چندمین بار، جمعی از متخصصان، درباره شرایط پیرامونی حرم مرقد شریف حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) تذکرات و هشدارهایی را داده و آن را امضا کرده و برای سران سه قوه ارسال کرده‌اند. در این نامه تأکید شده که «شهر مشهد آنقدر در حال دگرگونی است که دیگر به‌دشواری می‌توان آن را چون شهری زیارتی بازشناخت یا حتی شباهت آن را به شهری دینی دریافت. یک دلیل اساسی این بحران، تخریب بیش از چهل درصد از بافت زیارتی-تاریخی پیرامون حرم شریف رضوی است» (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز تحقیقات با  هلدینگ ایفکتیس فرانسه

تفاهمنامه همکاری برای ایجاد شرایط همکاری‌ در حوزه‌های آموزشی و ارزیابی محصولات ساختمانی به منظور تطبیق آنها با استانداردهای ایمنی در مقابل آتش میان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و هلدینگ ایفکتیس فرانسه منعقد شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/

نظر شما