شناسهٔ خبر: 35311 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو سابق هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید گفت:

بی‌تدبیری‌های مسکن مهر، مشکلات بسیاری بر دوش کشور گذاشت/ افزایش واحدهای احداثی در شهرهای جدید بی‌برنامه انجام می‌شد/ افزایش کمیت به جای کیفیت هدف اصلی طرح مسکن مهر در دولت قبل بود/ آمار غیرواقعی از پیشرفت کار در گزارش‌ها ارائه می‌شد

علی توکلی عضو سابق هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد: پاسخ مسئولین در دولت قبل به مخالفت‌ها و شکایات شرکت‌ها به طرح مسکن مهر این بود که شما در این مسائل دخالت نکنید، ما خود در هیئت دولت به این موارد رسیدگی می‌کنیم، آقای رئیس جمهور به وزارت نیرو و نفت دستور تأمین خدمات زیربنایی را داده است، این درحالی بود که ما بارها از وزرای نیرو و نفت شنیده بودیم که اجرای این خدمات نیاز به اعتبارات بسیار کلانی دارد که آنها از آن برخوردار نبودند.

علی توکلی عضو سابق هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص مشکلات اجرایی طرح مسکن مهر شهرهای جدید در دولت قبل اعلام کرد: در این زمان جانمایی سایت‌های مسکن مهر بدون مطالعه و سنجش‌های کارشناسی انجام شده و تمامی اقدامات با سرعت و به‌گونه‌ای رقابتی بین مسئولان اجرایی می‌شد، اقداماتی که نظیر آن در شهرهای جدید هشتگرد، پردیس و پرند بسیار قابل مشاهده است.

توکلی در ادامه  با بیان اینکه به طور مثال پس از بهره‌برداری ۱۰۰۲ واحد در هشتگرد تا دو سال قادر به استقرار جمعیت در این منطقه نبوده و به همین دلیل کمیته‌ای ویژه برای رفع مشکل آن تشکیل دادیم گفت: با وجود نزدیکی سایت مسکن مهر این منطقه  به هشتگرد قدیم و برخورداری آن از راه دسترسی مناسب به تهران و آب کافی هیچ‌گونه امکاناتی در این منطقه وجود نداشت به همین خاطر تا مدت‌ها این خانه‌ها مورد استقبال قرار نگرفتند.

توکلی همچنین با تأکید براینکه افراد باید پس از فراهم شدن خدمات زیربنایی و روبنایی در خانه و محل سکونت خود مستقر شوند گفت: بدون شک آن بی‌تدبیری‌ها در حال حاضر در سایت‌های مسکن مهر مشکلات بسیار زیادی را برای ساکنین به وجود آورده است.

وی با اشاره به این مطلب که در دولت قبل بدون اطلاع هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید دستور بارگذاری مجدد ۲۲ تا ۲۵ هزار واحد در شهر جدید پردیس صادر و دست به اجرای آن زدند گفت: این اتفاق در حالی به وقع پیوست که هیت‌مدیره این شرکت قبل‌تر بارگذاری مجدد در پردیس را منع کرده و پس از صدور این دستور نیز بارها مخالفت خود را اعلام کرده بود.

توکلی در ادامه سخنان خود مشکلاتی نظیر ترافیک و تأمین آب و سایر خدمات زیربنایی را از دلایل عدم توانایی پردیس در جذب و  پذیرش جمعیت از سوی هیئت مدیره وقت اعلام کرد و گفت:  مسئولین در این زمان حاضر به پذیرش واقعیت نبوده و از سویی دیگر حتی افزایش هزینه‌ها برای رفع مشکلات زیربنایی را نیز نمی‌پذیرفتند.

به گفته وی از آنجایی که مسیر شهر جدید پردیس تا تهران کمتر از سایر شهرها بود تصور می‌شد این منطقه می‌تواند تا حد زیادی سربار جمعیت تهران را به خود جذب کند، به همین دلیل برای افزایش تعداد واحدها و در عین حال جلوگیری از افزایش هزینه‌های ساخت و ساز  و آماده‌سازی، ارتفاع ساختمان‌ها را بالا بردند.

توکلی در ادامه تأمین آب و بحث ترافیک را مشکلات اصلی پردیس در عدم پذیرش بار جمعیتی مضاعف در آن زمان اعلام کرد و گفت: بااستفاده از نرم‌افزار مدلینگ ترافیک در آن زمان اقدام به بررسی چگونگی ترافیک پس از استقرار جمعیت در ساعات پیک ترافیک کردیم که براساس نتایج به دست آمده گره‌های ترافیکی ایجاد شده در این منطقه از میزان ترافیک به وجود آمده در این ساعات در مرکز شهر تهران نیز بیشتر خواهد بود.

وی اعلام نرخ ثابت برابر با  ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع در واحدهای مسکن مهر از سوی دولت قبل را تصمیمی اشتباه تلقی کرد و گفت: قطعا نرخ واحدها باید در منطقه و متناسب با شرایط خاص آن اعلام می‌شد، چراکه برای اعلام هزینه‌های آماده‌سازی باید فیزیک منطقه در نظر گرفته شود در غیر این صورت سیاست اجرایی منطبق بر واقعیت نخواهد بود.

توکلی با اشاره به این مطلب که مسئله افزایش ناگهانی تعداد واحدها در شهر پرند نیز مانند پردیس اتفاق افتاد گفت: وقتی در این زمان نیز  با این تصمیم مخالفت شد پاسخی مناسب دریافت نشد، تا جایی که مدیرعامل وقت در شهر پرند بارها این اقدام را اعلام کرده و گفته بود که مساحت این شهر توانایی و ظرفیت بارگذاری این جمعیت را ندارد و قطعا برای اجرا باید مصوبه شورایعالی شهرسازی را داشته باشد.

به گفته وی در شهر جدید هشتگرد نیز پس از ۱۵ سال تنها جمعیت بسیار کمی ساکن شده و بدیهی بود که به ساخت خانه‌های مسکن مهر در این منطقه نیازی نبود ولی متأسفانه این اقدام بدون در نظر گرفتن عواقب و تنها برای بالا بردن آمار کاری در این طرح انجام شد و منافع ملی را به شدت به خطر انداخت.

توکلی در ادامه سخنان خود با اشاره به ایفای نقش گروهی تحت عنوان مشاورین جوان در وزارت راه و شهرسازی دولت قبل بیان کرد: این گروه بدون شناخت كافی از هيات‌های دورن سازمانی مأمور به اجرای تصمیماتی شده‌ بودند که در محیطی خارج از وزارتخانه و فاقد مطالعات کارشناسی گرفته شده بود.

وی با بیان ایکه مشاورین جوان حتی توانایی دفاع از مأموریتی که موظف به انجام آن بودند را نیز نداشتند گفت: این افراد در تعامل با مديران مجموعه‌های مختلف و مخالفت آن‌ها قادر به ارائه پاسخ مناسب نبوده و تنها به دنبال  اجرايی ساختن تصمیمات رؤسا بودند.

به گفته وی دخالت‌های بی‌مورد مشاورین جوان در برخي از شركت‌ها و مجموعه‌هاي وزارت‌خانه جريان مديريتي این بخش‌ها را مختل كرد و آن‌ها را به جای سوق دادن به تصمیم‌گیری‌های داخل وزارت‌خانه به سمت تحقق خواسته‌های خود هدایت کرد.

توکلی با تأکید بر این که نقش مشاورین جوان در وزارت راه و شهرسازی دولت دهم نقشی فراسازماني و فراقانوني بود، گفت: قانون آن است که هر شرکت و سازمانی دارای ضوابط خاص خود بوده و مدیران و اعضای هیئت مدیره هستند که برای اقدامات اجرایی تصمیم می‌گیرند، اما این شرایط با آغاز به کار گروه مشاورین جوان  تغییر پیدا کرده و تداخل بزرگی در امر تصمیم‌گیری به وجود آمد.

عضو سابق هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه خاطرنشان کرد: این اتفاق باعث شد تا بسیاری از شرکت‌ها و بخش‌ها توانایی انجام وظایف خود را نداشته باشند و به سمت خواسته‌های مشاورین جوان بروند که در نتیجه نابسامانی‌ها و مشکلات بسیار زیادی را در سطح مأموریت‌های وزارت‌خانه در بخش مسکن مهر به وجود آورد.

وی در ادامه سخنان خود تقدم سرعت در اجرای پروژه‌ها، گرفتن آمارهاي روزانه و هفتگي در اجرای فونداسیون و اسکلت بر کیفیت را یکی از مشکلات عمده  اجرای طرح مسکن مهر در دولت پیشین دانست و ادامه داد: این گروه با وادار کردن شهرها به اجرای فونداسیون آن‌ها را مجبور به اجرای ادامه پروژه کرده و تشویق‌هایی را برای شهرها و شرکت‌هایی که بیشترین میزان فونداسیون و ساخت واحد را داشتند مقرر کرده بودند تا بدین طریق تعداد امار طرح مسکن مهر در کشور را به طور چشمگیری افزایش دهند.

به گفته توکلی از سوی دیگر مدیران شهرهای کوچک وارد این مسابقه شده و با هدف جلب رضایت مسئولین ارشد خود به اجرای این تصمیمات پرداخته و تحقق برنامه‌هاي كارشناسي که با فكر و انديشه همراه است را کنار گذاشتند.

توکلی همچنین اضافه کرد: بسیاری از مدیران با هدف ارائه آمار بالا و کسب امتیاز بیشتر در جلسات ارائه گزارش آماری غیرواقعی ارائه داده و بدون توجه به عواقب مسئله اعلام می‌کردند که در روزهای آتی عقب‌ماندگی‌ها را جبران می‌کنند.

به گفته وی همه افراد و حتی مسئولین نیز از این آمار غیرواقعی مطلع بوده و گاهی اوقات چندماهی برای رساندن شهرها به آمار واقعی زمان می‌دادند، اقدامی که در بسیاری از موارد حتی در طول این مدت زمان نیز امکان‌پذیر نبود.

وی درخصوص جانمایی سایت‌های مسکن مهر در شهرهای جدیدبه ویژ ه پردیس در دولت گذشته بیان کرد: در زمان جانمایی سایت‌ها با هدف واگذاری مسکن ارزان تصمیم برآن شد تا طرح مورد نظر در اطراف تهران اجرا شود که در بیشتر موارد به دلیل ضرورت ورود این طرح در همه شهرهای جدید همه مجبور به اختصاص بخشی از شهر برای ساخت واحدهای مسکن مهر شدند. از آنجایی که پرديس نسبت به سایر شهرهای اطراف تهران فاصله کمتری با این شهر دارد  توجه بیشتری را نسبت به سایر شهرها به سمت خود جذب کرده و باعث شد تا بدون درنظر گرفتن بحث‌هاي ترافيكي و عدم گنجايش شهر آمار زیادی از اجرای واحدهای این طرح به این منطقه اختصاص یابد.

وی همچنین خبر داد: سازمان بازرسي كل كشور در زمان جانمایی سایت مسکن مهر پردیس با ارسال نامه‌ای با احداث واحدها در این منطقه مخالفت کرد که با وجود تمامی اعتراضات و شکایات برای اجرای این تعداد واحد در پردیس به دلیل بروز یک فاجعه، این طرح در منطقه مورد نظر به اجرا درآمد.

به گفته توکلی پاسخ مسئولین به مخالفت‌ها و شکایات شرکت‌ها آن بود که شما در این مسائل دخالت نکنید، ما خود در هیئت دولت به این موارد رسیدگی می‌کنیم، آقای رئیس جمهور به وزارت نیرو و نفت دستور تأمین خدمات زیربنایی را داده است. این درحالی بود که ما بارها از وزرای نیرو و نفت شنیده بودیم که: «اجرای این خدمات نیاز به اعتبارات بسیار کلانی دارد که در حال حاضر  ما از آن برخوردار نیستیم».

توکلی با تأکید براینکه تنها وزارت‌خانه پیشگام در اجرای سیاست‌های دولت دهم، وزارت راه و شهرسازی بود گفت: به همین دلیل بود که طرح‌هایی چون طرح مسکن مهر بدون مطالعه و کارشناسی و تنها با هدف اجرای دستورات عملیاتی شد./

برچسب‌ها:

نظر شما