شناسهٔ خبر: 35357 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مهدی حجت؛

معمار، به مفهوم انسانی زندگی در بنا، شکل می‌دهد/ درک کاملی از طبیعت شهرها کسب کنیم

مهدی حجت حجت در نشست تخصصی بازتعریف ماموریت مهندسان در شهر، گفت: باید طبع شهر را بفهمیم و بر اساس آن عمل کنیم و اگر کسانی نظرات خود را بر شهر اعمال کنند این نظرات پایدار نخواهد ماند چرا که مبتنی بر طبع شهر نیست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان نظام مهندسی استان قم،  مهدی حجت عضو هیات علمی دانشگاه تهران در نشست تخصصی باز تعریف و مهندسی در شهر ، در جمع اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در سخنانی با بیان اینکه موضوع جایگاه مهندسی در شهر بحث مفصلی است اظهار داشت: آنچه را که ما عموما از مهندسی می فهمیم این است که مهندس فکر و طرح خود را بر آن چرا که در مقابلش است اعمال می کند.

عضو هیات علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران عنوان کرد: مهندسی در شهر کار نجاری نیست که ما چوب را به اشیاء مورد علاقه خود تبدیل کنیم ؛ بلکه کار باغبانی است .

حجت افزود: ما باید طبع شهر را بفهمیم و بر اساس آن عمل کنیم و اگر کسانی نظرات خود را بر شهر اعمال کنند این نظرات پایدار نخواهد ماند چرا که مبتنی بر طبع شهر نیست.

وی ادامه داد: مهندسان معمار در حقیقت تکلیف می کنند مخاطبین در طول زمانی که یک بنا پا برجاست چه حالات و رفتاری داشته باشند و به عبارتی مهندس معمار هدفش شکل دادن به زندگی انسان به وسیله ساختمان است.

وی با بیان اینکه موضوع علم معماری شکل دادن به زندگی انسان است افزود: بر خلاف اینکه برخی‌ها معتقدند موضوع معماری شکل دادن ساختمان است اما باید بیان داشت که شکل دادن ساختمان تنها یک وسیله است و معمار مسئولیت سنگینی در احداث یک ساختمان و فضای شهری دارد .

عضو هیات علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران  عنوان کرد: مهندس و معمار باید بدانند انسان برای چه هدفی خلق شده است و چه هدفی را می بایست دنبال کند و شهر را بر اساس آن چرا که طبع مردم می‌طلبد طراحی کنند.

وی عنوان کرد: آنچه اسلام دستور می دهد منطبق با طبع ماست و همه دستورات اسلامی نیز منطبق با طبع انسانی است .

حجت ابراز داشت: برای اینکه معماران کار خود را به درستی انجام دهند ابتدا می بایست طبع و شکل زندگی شهری را بشناسند و تا زمانی که این ویژگی‌ها شناخته نشود تنها نظرات شخصی اعمال خواهد شد در حالی که ما نباید فکر خود را بر شهر اعمال کنیم .

عضو هیات علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران همچنین بیان داشت: برخی‌ها از حقوق معمارانه خود مطلع نیستند و اگر شهروندان از این حقوق آگاه باشند دیگر اعتنایی به  بساز و بفروش ها  نخواهند داشت  و امروز حقوق پزشکی در کشور ایران جا افتاده است اما هنوز حقوق معماری و مهندسی جا نیفتاده است که مهندسان و اصحاب رسانه و مطبوعات باید جامعه را به این سمت هدایت کنند./

نظر شما