شناسهٔ خبر: 35398 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در بندر نوشهر برگزار شد:

جزئیات نشست سالیانه بررسی نوسانات آب دریای خزر در بندر نوشهر

نشست نشست سالیانه مدیران و کارشناسان ارگان‌های دریایی مرتبط با تولید داده‌های تراز آب با هدف بررسی نوسانات آب دریای خزر در سال‌های ۹۵ و ۹۴ روز دوشنبه در بندر نوشهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران، سیاوش رضوانی مدیرکل بنادر مازندران در ابتدای این نشست اظهار کرد: با توجه به وظایف حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی در موضوع ایمنی تردد شناورها در دریاها، شناخت جریان آب و رسوب‌گذاری در دریای خزر برای تأمین ایمنی بسیار ضروری است.

 وی افزود: پیشروی و پسروی آب در دریای خزر بسیار زیاد است و همین امر سبب شده که نتوان از امکانات این دریا به‌ویژه در بخش مسافری به نحو مطلوب بهره‌برداری کرد.

 رضوانی جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سواحل، مقابله با آلودگی محیط‌زیست دریای خزر و تجسس و نجات را از دیگر وظایف حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی است.

 وی افزود: پیگیری موضوع گردشگری دریایی از رامسر تا گمیشان از اولویت‌های ما در اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران است و در این راستا شرکت مشاور بخش خصوصی، نسبت به شناسایی مکان‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری اقدام کرده است.

 در ادامه داریوش یوسفی کبریا مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر هدف از برگزاری این نشست را بررسی نوسانات آب دریای خزر در سال‌های ۹۴ و ۹۵ عنوان کرد.

 وی افزود: از سال ۵۶ تراز آب دریای خزر روند افزایشی داشته است به طوری که در سال ۵۷ سطح آب دریای خزر حدود ۵/۲ متر بالا آمد.

 یوسفی با تشریح علل کاهش تراز آب دریای خزر در سال‌های اخیر گفت: کاهش سریع تراز آب دریای خزر به دلیل تداوم خشک‌سالی در غالب حوضه‌های آبریز دریای خزر و کاهش میزان ورودی آب به دریای خزر در نتیجه کاهش آبدهی رودخانه‌های منتهی به آن به‌ویژه رودخانه ولگا در روسیه است.

 وی افزود: شیب تند افزایش تراز آب در سواحل جنوبی که از نیمه اردیبهشت‌ماه شروع شد با گزارش تراز آب سایر کشورهای حاشیه خزر منطبق بوده و بر اساس مطالعات انجام‌شده ناشی از سیلاب نسبتاً عظیم رودخانه ولگا در سال اخیر است.

 در ادامه وضعیت نوسانات آب دریای خزر در سال‌های اخیر با حضور مدیران و کارشناسان ارگان‌های دریایی کشور موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

نظر شما