شناسهٔ خبر: 35401 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل بنادر و دریانوردی خبر داد:

رشد فعالیت‌های دریایی مدیون برجام است/ ایران در بین ۲۰ کشور بزرگ جهان در شاخص ظرفیت کشتیرانی/ بندر شهید رجایی عامل توسعه بنادر دیگر

محمد سعید نژاد معاون وزیر راه و شهر سازی و مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی کشور گفت: براساس گزارش‌ها ؛ فعالیت‌های بندری و دریایی رشد قابل توجه‌ای داشته که این دستاوردها مدیون برجام است و می‌توان این حوزه را نماد تاثیر برجام دانست.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدنژاد دوشنبه در همایش دو روزه معاونان سازمان بنادر و دریانوردی کشور در بندرعباس افزود: پس از برجام تجهیزات مورد نیاز توسعه بنادر با قیمت‌های بسیار مناسب خریداری شد که بخشی از آن تا چهار ماه آینده وارد کشور می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ؛ گسترش ترمينال‌های نفتی را اولین اولویت کشور در حوزه بنادر و دریانوردی عنوان کرد و اظهار داشت: منابع گسترش ترمینال‌های نفتی تامین شده و تا پایان سال پیمانکار آن انتخاب می‌شود.

وی با ارائه آمار فعالیت‌های بندرشهید رجایی به عنوان مهمترین بندر کشور گفت: مجموع فعالیت‌ها در ۱۱ ماه گذشته در این بندر ۳۵ درصد افزایش داشته است.

به گفته مدیرعامل بنادر و دریانوردی کشور، در این مدت تخلیه و بارگیری ۳۴ درصد ، صادرات ۵۱ درصد ، ترانشیپ ۸۰ درصد ، عملیات کانتینری ۳۵ درصد رشد داشته که تمام این موارد را باید از گشایش‌های پس از برجام دانست.

سعیدنژاد در بخش دیگری از سخنان خود ، توسعه شبکه بنادر کشور و تقویت بنادر کوچک را از راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی دانست.

وی بر اساس آخرین بررسی‌های فنی انجام شده مجموع سواحل کشور شامل سرزمین اصلی ، جزایر و ساحل رودخانه‌های قابل کشتیرانی را ۵ هزار و ۷۹۵ کیلومتر است که نقش حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی درباره آنها باید بیش از گذشته جدی گرفته شود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، مباحث ایمنی و زیست محیطی از سرفصل‌های مهم حاکمیتی است.

به گفته مديرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ، قرار گرفتن ایران در بین ۲۰ کشور بزرگ جهان در شاخص ظرفیت کشتیرانی با ظرفیت ۱۵ میلیون جابه جایی را از دیگر دلایل توجه به نقش حاکمیتی دانست.

سعیدنژاد، آموزش و تربیت نیروی متخصص فعالیت‌های بندری و دریایی در ۲ حوزه درون سازمانی و بخش خصوصی را از دیگر اولویت‌ها دانست.

وی همچنین توجه به مباحث جست و جو و نجات دریایی را یکی دیگر از برنامه‌های مهم اعلام و اضافه کرد: هم اکنون درحال انتخاب شرکت‌های سازنده شناورهای امداد ونجات دریایی هستیم.

به گزارش ايرنا، معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی از ۱۹ شناور امداد و نجات استفاده کرده و در مواقع لزوم امکاناتی مانند بالگرد در اختیار آن قرار می‌گیرد و در حال تلاش هستیم با توجه به شرایط بین‌المللی بالگردهای اختصاصی برای سازمان بنادر و دریانوردی خریداری کنیم.

سعیدنژاد با اشاره به اهمیت مقابله با آلودگی‌های دریایی اظهار داشت: شناورهای جمع آوری آلودگی دریایی خریداری شده که بعد از سال‌ها هنوز آنها را تحویل نگرفته‌ایم.

وی بحث دفاع از سواحل و جلوگیری از تجاوز به آن از دیگر سرفصل‌های مهم معرفی کرد و اظهار داشت: هرجا تاسیسات دریایی ایجاد می‌شود عده‌ای به ساحل تجاوز می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی، رعایت نکردن ضوابط فنی در این تجاوز و دست‌اندازی به سواحل را مشکل مضاعف این حوزه توصیف کرد و مجموع این تجاوزات به ویژه در مناطق شمالی کشور به یک معضل تبدیل شده است.

توسعه گردشگری دریایی از دیگر مباحث طرح شده توسط مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی بود.

وی در این باره از اختیارهای و امکانات این مجموعه برای اعطای تسهیلات و یارانه برای ارزان‌تر شدن سفرهای دریایی خبر داد.

به گفته سعیدنژاد، در زمینه تاسیسات بندری سرمایه‌گذاری مورد استقبال داخلی و خارجی قرار گرفته و با توجه به انبوه سرمایه‌گذاران مشتاقان خارجی در این حوزه مشکل سازمان انتخاب از بین سرمایه‌گذاران خارجی است.

وی در آخرین بخش از سخنان خود نقش مجتمع بندری شهید رجایی را بسیار مهم و کلیدی دانست و تصریح کرد: بندر شهید رجایی باید عامل توسعه بنادر دیگر باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: نگاه به بندر شهید رجایی نباید به عنوان گیرنده سهم بار بنادر کوچک باشد بلکه این بندر گیرنده بار رقبای خارجی و تحویل آن به بنارد کوچک داخلی کشور است.

بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشورمان در ۲۳کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده و بیش از ۶۰درصد صادرات و واردات کشور ازاین بندر مهم انجام می‌شود.

نظر شما