شناسهٔ خبر: 35417 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کشاورزیان در پنجمین نشست معماری منظر راه‌ها:

رعایت ایمنی منجر به زیبایی راه‌ها هم می‌شود/ برای سازمان راهداری و وزارت راه و شهرسازی اولویت ایمنی است/ از ایمنی به زیبایی هم می‌رسیم

نشست رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به نقش مولفه‌های زیبائی در طراحی ایمنی جاده‌ها اشاره کرد و گفت: اگر الزامات مربوط به ایمنی راه‌ها با دقت اجرا شود و به آن بپردازیم تاثیر بسیار زیادی در زیبایی راه و چشم‌انداز راه‌ها خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست پنجم از دفتر سیزدهم ‌سلسله نشست‌های شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در محل سالن اجتماعات شرکت برگزار شد.

داوود کشاورزیان به عنوان مهمان پنجمین نشست‌ معماری منظر راه‌ها، گفت:موضوع منظر راه حتما در گذشته هم مطرح بوده است اما در دوره جدید و همزمان با ریاست آقای آخوندی بر وزارت راه و شهرسازی موضوع قدری جدی‌تر مطرح و پررنگ‌تر شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: شاید هم ادغام دو وزارت‌خانه راه و مسکن تا حدودی این موضع را پررنگ‌تر کرد؛ البته نه از این باب که یکی از بخش‌های وزارت مسکن دوره قبل معماری بوده است، بلکه از باب توجه به مسائل اجتماعی چه در شهرسازی و چه درسرمایه‌گذاری‌ها در دیگر بخش‌های مربوط. اینها نکاتی است که به آن در این دوره بیشتر اهمیت داده شد.

وی ادامه داد: نزدیک دوسالی است که موضوع معماری منظر راه از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده است و پروژه‌هایی هم برای طراحی معماری پروژه‌ها شروع شده است. اما نکته این است که در سازمان راهداری و وزارت راه و شهرسازی اولویت نخست ایمنی است و هر کاری را که در هر بعد و زمینه‌ای انجام دهیم چه معماری راه و چه منظر راه، نخست باید از منظر ایمنی راه به آن پرداخته شود.

کشاورزیان ادامه داد: در همان روزهای اولی که این بحث مطرح شد تاکید داشتم اگر کارهایی که برای ایمنی انجام می‌دهیم به صورت منظم، منسجم و هماهنگ انجام شود خود به خود زیبایی را به بارخواهد آورد. در عین حال قرار شد کارگروهی تشکیل و روی این موضوع بیشتر کار شود و سوابق و تجربیات را بررسی کنیم تا به یک دستورالعمل و الگوی مشخص برای طراحی معماری راه‌ها برسیم که نتیجه همین نشست‌هایی شده است که در ماه‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: معتقد هستم اگر الزامات مربوط به ایمنی راه‌ها با دقت اجرا شود و به آن بپردازیم تاثیر بسیار زیادی در زیبایی راه و چشم‌انداز راه‌ها هم خواهد داشت. برهمین اساس درخواست دارم که به بحث ایمنی راه‌ها توجه جدی داشته باشید.

رییس سازمان حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: بحث ایمنی راه‌ها ضمن اینکه موضوع جدی برای حفظ ایمنی کاربران است، به لحاظ حقوقی و قانونی هم برای ما مسئولیت‌آور است یعنی ما نمی‌توانیم به این مسئله توجه نداشته باشیم و در حاشیه راه‌ها اقدام به کاری کنیم که ایمنی را زیر سوال ببرد.

کشاورزیان با اشاره به بخشی از صحبت‌های بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی که در آن نسبت به بی‌توجهی به بناهای تاریخی در ساخت و سازها انتقاد داشت، گفت: اینکه ما بیاییم و از بناهای تاریخی و پل‌هایی که در حاشیه راه‌ها قرار گرفته است با یک کاربری‌های جدید استفاده کنیم، محل اختلاف نیست و در سال‌های گذشته هم تجربیاتی در این زمینه وجود داشته است که با بهسازی بنای تاریخی از حذف و تخریب آن جلوگیری شده است، اما در کنار اینها باید توجه داشته باشیم در هر سرمایه‌گذاری و هر تصمیمی که می‌گیریم باید اصلی‌ترین موضوع یعنی بحث ایمنی مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما