شناسهٔ خبر: 35449 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در محدوده دریایی هرمزگان برگزار شد:

اولین مانور جستجو و نجات شبانه با مقیاس بزرگ در محدوده دریایی هرمزگان

مانور با حضور محمد راستاد عضو هیات عامل و معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی و معاونین دریایی بنادر کشور اولین مانور جستجو و نجات شبانه در مقیاس بزرگ، شب گذشته در محدوده دریایی سه‌گانه بنادر شهید حقانی، هرمز و قشم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، اولین مانور جستجو و نجات شبانه با هدف آمادگی بیش از پیش ارگان‌های دریایی در مواجهه با شرایط اضطرار در شب برگزار شد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: با توجه به نزدیکی ایام نوروز و حضور خیل عظیم هموطنان به‌منظور تجربه سفرهای دریایی در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس و در راستای ارتقا آمادگی ناوگان دریایی و نیروهای جستجو و نجات این مانور برنامه‌ریزی و اجرا شد.

محمد راستاد ضمن تشریح سناریوی این مانور اظهار کرد: اضطراری که به شکل فرضی پیش‌بینی شده بود، حریق بر روی یک شناور مسافری با ۱۰۰ سرنشین بود که منجر به تخلیه شناور و شناور شدن مسافرین بر روی سطح آب بود.

وی در ادامه افزود: برای مدیریت این بحران فرضی ۱۳ شناور ناجی و آتش‌خوار و امدادی درگیر عملیات شدند.

این مقام مسئول، بهره‌گیری از دوربین‌های دید در شب در راستای شناسایی افراد بر روی آب و نجات افراد مضطر، همکاری و تعامل بین ارگان‌های دریایی مستقر در بندرعباس و سازمان بنادر به‌عنوان هماهنگ‌کننده و برنامه‌ریز این عملیات را از نقاط قوت این مانور برشمرد.

راستاد در پایان گفت: بر اساس ارزیابی و خودپایشی کارشناسان مربوطه، تجهیزات و نیروهای انسانی در آمادگی مطلوب به سر برده و توانستند به خوبی و بر اساس یک برنامه نظام‌مند عملیات را مدیریت کنند.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز با بیان اینکه سهم بنادر استان هرمزگان از مباحث مسافری در مقایسه با بنادر دیگر کشور ۹۸ درصد است، اظهار کرد: بر اساس آمارها در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۵ میلیون نفر سفر انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد ۵ درصد برخوردار بوده و این افزایش نشانگر اهمیت و توجه به مباحث ایمنی و آمادگی برای شرایط اضطرار است.

نوفرستی گفت: همان‌گونه که سهم مباحث مسافری در هرمزگان بالا است باید به همان نسبت آمادگی نیروی انسانی و ابزار و ادوات جستجو و نجات نیز افزایش یابد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری مانور جستجو و نجات شبانه افزود: علاوه بر جستجو و نجاتی که در دستورالعمل این مانور دیده شده بود تجهیزات اطلاع‌رسانی نجات مورد آزمایش قرار گرفت و قابلیت‌های آن‌ها در خصوص موقعیت مکانی و زمانی بررسی شد.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در این مانور نیروها و ارگان‌های دریایی و درمانی (نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دریابانی نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی، جمعیت هلال‌احمر) و همیاران ناجی مشارکت فعال داشتند.

این مقام مسئول در پایان بیان کرد: بعد از اتمام مانور با تشکیل یک کارگروه، نقاط قوت و ضعف مورد بررسی و پایش قرار گرفته و برای تقویت نقاط قوت و رفع نواقص احتمالی نسخه جداگانه‌ای پیچیده خواهد شد.

نظر شما