شناسهٔ خبر: 35469 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره‌برداری از سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات جاده‌ای:

تلاش برای اتصال تمام دست‌اندرکاران ایمنی جاده‌ای به سامانه‌ای واحد/ ورود ایران به جرگه کشورها دارای مدیریت جاده‌های هوشمند/ برنامه‌ریزی برای تجهیز جاده‌های غیرشریانی به سامانه‌های هوشمند

سخنرانی وزیر راه و شهرسازی گفت: ما در حال ایجاد مرکزی هستیم که می‌تواند در لحظه جاده‌ها را مدیریت کند و نکته بعدی اتصال هلال احمر، سازمان بهداشت درمان و سامانه‌های سایر سازمان‌های دخیل در جاده‌ها را یکپارچه‌سازی کنیم که می‌تواند ایمنی جاده‌ها را در وضعیت خوبی قرار دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بهره‌برداری از ۵۲۷ دستگاه سامانه ثبت تخلف عبور و مرور جاده‌ای گفت: هم‌اکنون با بهره برداری از این تعدار از سامانه های ثبت تخلف عبور و مرور به جرگه کشورهای دارای جاده ای هوشمند پیوست.

آخوندي در اين مراسم ضمن خیرمقدم به معاون اول رئیس جمهوری و تسلیت به مناسب ایام فاطمیه اظهار کرد: به نظر می‌رسد اتفاق بسیار بزرگی درحال رخ دادن است و از آنجایی که ما عادت داریم همه چیز را در غالب یک پروژه اعلام کنیم که چند دوربین و چه سیستم‌هایی در حال نصب است و اما آنچه در حال اجرا است به نظر من فراتر از یک پروژه است.

وی افزود: آنچه ما انجام می‌دهم در واقع ارتقاء مدل مدیریت جاده‌های ایران است. وقتی جاده‌های شریانی ما به ۳۴ هزار کیلومتر و با احتساب راه‌های شریانی به ۲۱۰ هزار کیلومتر رسیده است و ۱۹ میلیون خودرو و ۱۲ میلیون موتور سییکلت، دیگر مدیریت به صورت سنتی امکان‌پذیر نیست.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «مدیریت با استفاده از دانش و فناوری نوین فقط از نظر تکنیکی مطرح شد» گفت: این در واقع یک تغییر رفتار در کل جامعه ایران از طرف بهره‌برداران تا وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و تمام نیروهای امدادی تا شهرداری و شهروندان است.

ارسال ۴ میلیون ۲۰۰ هزار پیامک ارسال در مدت زماني كوتاه

آخوندی تصریح کرد: این پروژه یکی از بزرگترین و جزو سه پروژه بزرگ IT ایران است؛ و در واقع یک کار ارتباطی فوق‌العاده‌ای است که سراسر ایران را پوشش می‌دهد و در نقاط دور افتاده ۱۸۸۰ دوربین را به یک سیستم متمرکز وصل کردن یک کار ارتباطی بسیار مهمی تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: در همین مدت کوتاه و بر اساس گزارش‌ها ۴ میلیون ۲۰۰ هزار پیامک ارسال شده که نشان دهنده حجم و اندازه کار داده‌پردازی صورت گرفته در این سیستم است و نشان دهنده آن است که در قالب دستی عدم دقت و بهره‌وری پایین صورت می‌گرفته است و حال چگونه می‌توان بهره‌وری را افزایش داد.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: در واقع ایران در حال پیوستن به جرگه کشورهای دارای مدیریت حمل‌ونقل جاده‌ای هوشمند است و اين نكته‌اي بسیار مهم است. از این رو کارهای موازی مانند تهیه تبلت از سوی پلیس برای نیروهای خود در حال انجام است تا بتوانند مستقیم به این سیستم متصل شوند و نقطه وقوع حوادث را از طریق GPS در لحظه گزارش کنند که کار بسیار مهمی از جهت امنيتی و ایمنی محسوب می‌شود.

آخوندی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش تلفات رانندگی یادآور شد: خوشبختانه با اتفاقات خوبی که رخ داده است از ۲۷ هزار تلفات سالانه به کمتر از ۱۶ هزار نفر دست یافته‌ایم اما برای کاهش این رقم هم نیاز به سیستم‌های بسیار دقیقی داریم که نحوه مدیریت جاده را عوض کند.

وی ضمن ابراز امیدواری در جهت افزایش ایمنی بیان داشت: این اقدام در واقع می‌تواند پارادیمی برای مدیریت کشور باشد که از یک مرحله دستی به یک مرحله ۱۰۰ درصد مکانیزه دست می‌یابیم. بحث تخلف رانندگی و کنترل رفتار رانندگان نیست بلکه در کنار آن سامانه‌های دیگری تحت عنوان سامانه‌های ترددشمار و سامانه پایش حمل‌ونقل عمومی کشور که در حال پیوسته شدن هستند.

آخوندی دبیان داشت: ما درحال ایجاد مرکزی هستیم که می‌تواند در لحظه جاده‌ها را مدیریت کند و نکته بعدی اتصال هلال احمر، سازمان بهداشت درمان و سامانه‌های سایر سازمان‌های دخیل در جاده‌ها را یکپارچه‌سازی کنیم که می‌تواند ایمنی جاده‌ها را در وضعیت خوبی قرار دهد.

وی با اشاره به مدیریت نگهداری راه‌ها اظهار داشت: کنترل بارمحوری ناوگان باری در زمان ورود با محورها که سامانه‌ای در حال توسعه است که می‌تواند وزن خودرو را در حال حرکت اعلام کند؛ زیرا بار غیرمجاز علت اصلی تخریب رویه راه‌ها و پل‌ها است و به‌شدت می‌تواند عمر مفید پل را کاهش دهد.

 آخوندی به سامانه مدیریت ماشین‌آلات راهداری اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون در مرکز مدیریت راه‌های کشور می‌توان از وضعیت ماشین‌آلات راهداری مطلع شد به‌طور مثال در مدتی که برف و باران شدیدی سطح جاده‌های کشور را با مشکل مواجه کرده بود این سیستم به مدیریت ماشین‌آلات راهداری کمک کرد.

رويت وضعیت جاده‌ها از طریق تلفن همراه

وی افزود: نکته بسیار مهم دیگری که وجود دارد بحث دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات است که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تنها سازمان ارائه دهنده این خدمات به شهروندان است و بعداز آن شرکت راه‌آهن هم انجام داده است؛ زیرا ما اعتقاد داریم که اطلاعات گردآوری‌ شده در سازمان راهداری فقط برای دسترسی مدیران سازمان نیست بلکه باید در اختیار مردم قرار گیرد.

وی یادآور شد: گفتن این حرف  در ابتدا ساده بود اما وقتی ایجاد یک سیستم IT که هر فرد بتواند با استفاده از تلفن همراه خود از وضعیت جاده‌ها مطلع شود کار دشواری بود اما امروز مردم می‌توانند از طریق تلفن همراه به دوربین‌های مستقر در سطح جاده‌ها متصل شوند و به چشم خود مشاهده کنند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: انواع اپلیکیشن‌های تلفن همراه ساخته شد تا حق دسترسی آزاد به اطلاعات جاده ها برای مردم فراهم شود. از طرفی این سامانه به سیستمی برای مدیریت جاده‌ها در زمان پیک سفر تبدیل شد.  در واقع به جای اینکه سازمان راهداری به مردم اعلام کند که از چه مسیرهایی تردد کنند الان مردم با دسترسی به اطلاعات جاده‌ها مسیر مورد نظر خود را انتخاب و در محورها توزیع می‌شوند.

آخوندی با اشاره به امکان تشخیص زمان سفر از سوی مردم خاطر نشان کرد: با این روش مردم از مدت سفر و زمان رسیدن به مقصد مطلع می‌شوند که برای مدیریت سفر بسیار مهم است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید یادآور شد: ما الان در نیمه راه هستیم و از حدود ۱۸۸۰ دوربین تحت قرار داد فقط حدود ۶۰۰ دستگاه نصب شده است اما با توجه به سرعت پروژه در مرحله بعدی به جاده‌های غیرشریانی هم خواهیم رسید و به تدریج آنها را تجهیز کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان از ۲۱ استاندار که وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری را برای نصب و بهره برداری از سامانه‌های ثبت تخلف سرعت غیرمجاز همراهی کردند تقدیر و تشکر کرد.

نظر شما