شناسهٔ خبر: 35501 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ماجدی در همایش ملی معماری و شهرسازی از نظریه تا عمل اعلام کرد:

ضرورت تحول در ساختار نظام تهيه و مديريت طرح‌های توسعه شهری/ لزوم اجرای پروژه‌های شهرسازی در راستای حل معضلات بافت‌های ناکارآمد

حمید ماجدی استاد شهرسازی و رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات با تأکید بر ضرورت تحول در ساختار نظام تهيه و مديريت طرح‌های توسعه شهری بیان کرد: طرح‌های موجود در حوزه توسعه شهری در ایران درحال حاضر نشان دهنده ناکارآمدی آن‌ها در زمان فعلی است چرا که پاسخگوی مناسبی برای نیازهای جدید در حوزه شهری نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حمید ماجدی در همایش ملی معماری و شهرسازی از نظریه تا عمل در خصوص مباحث توسعه شهری طی ادوار گذشته تا کنون بیان کرد: طرح‌های موجود در حوزه توسعه شهری در ایران درحال حاضر نشان دهنده ناکارآمدی آن‌ها در زمان فعلی است چرا که پاسخگوی مناسبی برای نیازهای جدید در حوزه شهری نیست.

ماجدی در ادامه ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در این حوزه در سال ۱۳۶۹ در کشور بیان کرد: نظریات مختلفی درباره شهرسازی در کشور ارائه شده  و تلاش‌های زیادی صورت گرفته است که بتواند در نظام شهرسازی کشور تحول به وجود آورد.

عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی در تشریح نظریه طرح‌های ساختاری راهبردی شهری و ناحیه‌ای گفت: این نظریه در سال گذشته در کرسی‌های نظریه‌پردازی شورای انقلاب فرهنگی مطرح و به تصویب نهایی رسیده و در ادامه به عنوان اولین گام در ایجاد تحول در نظام شهرسازی در کشور نیز مطرح شد.

وی در این باره افزود: این نظریه با هدف توسعه همه جانبه، توسعه اقتصادی، توسعه فیزیکی و توسعه زیست محیطی ارائه شده و به تبیین طرح‌های جامع، تفصیلی رابطه جمعیت و کاربری‌ها در سطح شهر می‌پردازد.

ماجدی ادامه داد: در دومین گام نیز، ایجاد تحول در نظام شهرسازی کشور با پیشنهاد تهیه طرح‌های ساختاری- راهبردی شهر به جای طرح‌های جامع شهری به صورت سنتی و تهیه طرح‌های تفصیلی پایه، موضعی و موضوعی به جای طرح‌های تفصیلی، مطرح شد که در تمامی مناطق شهر تهران به اجرا گذاشته شد.

وی به روز رسانی قوانین و تغییر در ساختار و تشکیلات شهرسازی با هدف تبدیل حالت متمرکز به حالت غیرمتمرکز را از اهداف این طرح دانست و اظهار کرد: غیرمتمرکز شدن ساختارهای شهرسازی به معنای اعطای حق طراحی و پیشبرد شهری به لایه‌های پایین مدیریت شهری نظیر شهرداری‌ها در سطح محلات است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی این طرح را در راستای توسعه یافتگی شهرها دانست و گفت: بر این اساس ارتقای سطح زندگی شهروندان در شهرها از جنبه‌های گوناگون شامل ۴ محور اصلی نظیر اقتصادی، اجتماعی، معیشتی و غیره با هدف کاهش فقر و فاصله طبقاتی، در دستور کار این طرح قرار دارد.

وی همچنین گفت: در وزارت راه و شهرسازی با همکاری مایکل هریس نماینده سازمان ملل برای سه شهر قزوین، انزلی و شاهرود «سی‌بیاس» نوشته و  گنجانده شده است و تجربیات زیادی در جهان در این زمینه وجود دارد.

ماجدی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی شهری بدون در نظر گرفتن توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برنامه‌ای موفق نخواهد بود، گفت: اگر در برنامه‌ریزی‌ها اقتصاد شهر در نظر گرفته شود و ایجاد ثروت بکنیم، مردم شهر درآمد کافی دارند و می‌توانند به راحتی هزینه‌های شهر را پرداخت کنند و توسعه کالبدی خواه‌ناخواه انجام می‌گیرد.

وی افزود: این در حالی است که در تمام کشورهای پیشرفته اساس کار را بر برنامه‌ریزی اقتصادی شهر می‌گذارند و سپس به سراغ برنامه‌ریزی اجتماعی، شهری و درنهایت به سمت توسعه کالبدی شهری می‌روند.

ماجدی مجددا با تاکید بر اینکه این نظریه بر اساس اهداف توسعه شکل گرفته است تصریح کرد: این نظریه بر اساس احتیاجات جامعه و مشارکت حداکثری شهروندان ارائه شده و مدیریت شهری نیز باید پاسخگوی نیازهای جامعه به صورت مستقیم و غیرمستقیم باشد.

وی در سخنان دیگر با بیان این‌که  ایجاد سرزندگی و زیباسازی فیزیکی شهرها از دیگر اهداف این طرح است، افزود: این طرح درنظر دارد با نظم بخشی به ساختار شهرها، فرایندهای مختلف شهری را به صورت حلزونی درآورد تا همگام با پیشرفت‌های روز بین‌المللی توسعه ‌یافتگی شهرها نیز حاصل شود.

ماجدی بر تدوین پروژه‌های اجرایی در راستای حل معضلات بافت ناکارامد با تخصیص زمان و اعتبار مناسب، تاکید کرد و گفت: بر اساس این نظریه می‌توان به صورت موضوعی برای مناطق مختلف همانند رود دره‌ها یا محله عودلاجان تهران طرح‌های اجرایی تعریف کرد، باید طرحی نوشته شود که به صورت پروژه ای واحد و تحت یک مدیریت مشخص و زمان بندی شده اجرا و پایان یابد نه اینکه طرحی نوشته شود که توسط مردم و تدریجی به پایان برسد.

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از نقش مراکز مختلف در اجرایی شدن این نظریه یاد و تصریح کرد: از جمله ارگان‌های ذی‌ربط در این حوزه می‌توان به شورای عالی شهرسازی و معماری، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها، هیات دولت و مجلس شورای اسلامی اشاره کرد./

نظر شما