شناسهٔ خبر: 35529 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

بهره ‌برداری از ۵۲۷ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور جاده‌ای/ تلاش برای اتصال تمام دست‌اندرکاران ایمنی جاده‌ای به سامانه‌ای واحد/ آخرین وضعیت اجرای طرح شبکه سیر در کشور

گزارش آخر هفته احتمال افزایش حجم سرمایه گذاری در سامانه‌های هوشمند به ۸۰۰ میلیارد تومان، کاهش سهمیه گازوئیل ناوگان باری ثبت‌نام نشده در سامانه از ابتدای ۹۶، سهم ۴۰ درصدی واژگونی در سوانح رانندگی،‌ انعقاد ۱۳ قرارداد با بخش خصوصی طی دو سال گذشته و عملکرد ۳ ساله وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای از عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته شاهد بهره‌برداری از ۵۲۷ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی بود که به معنی تحقق وعده وزارت راه و شهرسازی براینصب و بهره برداری از ۶۰۰ سامانه ثبت تخلف با در نظر گرفتن بهره برداری بیش از ۷۰ سامانه در سال گذشته بود. 

 مهمترین اخبار حمل‌ونقل جاده ای در هفته گذشته به شرح زیر است.

كاهش تلفات جاده‌ای از ۲۷ هزار به ۱۶ هزار نفر كار بزرگی است

اسحاق جهانگیری در مراسم بهره‌برداری از ۵۲۷ سامانه هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور جاده‌ای اظهار داشت: امروز شاهد كار ارزشمندی هستیم كه همكاران گرامی از وزارت راه و شهرسازی انجام داده‌اند.

وی كاهش تلفان جاده‌ای از ۲۷ هزار نفر به حدود ۱۶ هزار نفر را كار بزرگی خواند و تاكید كرد: این تعداد از تلفات همچنان زیاد است و به طور قطع باید با استفاده از ابزارها كاهش چشمگیری انجام شود.

تلاش برای اتصال تمام دست‌اندرکاران ایمنی جاده‌ای به سامانه‌ای واحد

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما در حال ایجاد مرکزی هستیم که می‌تواند در لحظه جاده‌ها را مدیریت کند و نکته بعدی اتصال هلال احمر، سازمان بهداشت درمان و سامانه‌های سایر سازمان‌های دخیل در جاده‌ها را یکپارچه‌سازی کنیم که می‌تواند ایمنی جاده‌ها را در وضعیت خوبی قرار دهد.

وی افزود: آنچه ما انجام می‌دهم در واقع ارتقاء مدل مدیریت جاده‌های ایران است. وقتی جاده‌های شریانی ما به ۳۴ هزار کیلومتر و با احتساب راه‌های شریانی به ۲۱۰ هزار کیلومتر رسیده است و ۱۹ میلیون خودرو و ۱۲ میلیون موتور سییکلت، دیگر مدیریت به صورت سنتی امکان‌پذیر نیست.

احتمال افزایش حجم سرمایه گذاری در سامانه‌های هوشمند به ۸۰۰ میلیارد تومان

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سال گذشته ۷۴ دوربین و امسال تعداد ۵۲۷ دوربین بهره برداری و برای اعمال قانون در اختیار پلیس قرار گرفته است. همچنین تعداد دیگری در حال نصب قرار دارند و علی‌رغم مختصر تاخیری به دلیل مشکلاتی مانند تامین برق برای دوربین‌ها پیش‌بینی می‌شود طبق زمان‌بندی بتوانیم به ۱۸۷۹ دوربین برنامه‌ریزی شده دست یابیم و اگر نیاز باشد تعداد آن نیز افزایش یابد.

رئیس سازمان راهداری مبلغ این قرارداد حدود  ۵۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با در نظر گرفتن تعدیل قیمت‌ها احتمالا حجم سرمایه گذاری به ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

آخرین وضعیت اجرای طرح شبکه سیر در کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره زمان اجرای طرح «شبکه سیر» در کشور گفت: با توجه به آیین‌نامه جدید متقاضیان در چارچوب این آیین‌نامه در حال اجرای مراحل تاسیس شرکت هستند و در عین حال بنا به درخواست انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر، برای تشکیل شرکت‌های هم‌نام تا سال آینده وقت داده شد.

کشاورزیان افزود: آیین‌نامه جدید شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر برای فعالیت حدود ۲۵۰۰ شرکت مسافربری به‌عنوان شخصیت حقوقی مستقل در قالب تعدادی شبکه سیر هم‌نام (برند) ابلاغ‌شده و بخشی از آن در حال اجرا است و متقاضیان تأسیس شرکت، شعبه و نمایندگی در چارچوب این آیین‌نامه اقدام می‌کنند.

کاهش سهمیه گازوئیل ناوگان باری ثبت‌نام نشده در سامانه از ابتدای ۹۶

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: سهمیه گازوئیل رانندگانی که در سامانه utcms.ir ثبت‌نام نکرده‌اند از اول فروردین سال ۹۶ کاهش می‌يابد. 

آدم نژاد مديريت بر مصرف ناوگان حمل‌ونقل عمومی را براي صنعت حمل‌ونقل و اقتصاد كشور امری ضروری دانست  و تاكيد كرد: موضوع سوخت و انرژي امانتی است متعلق به نسلهای حاضر و آينده، لذا لازم است براي مصرف آن برنامه‌ريزی و مديريت نمود، چنانچه از زمان تشكيل كارگروه تخصيص سوخت بر اساس پيمايش اين امر به شايستگی انجام و اجرا گرديده است. 

سهم ۴۰ درصدی واژگونی در سوانح رانندگی

فرمانده پلیس‌راه كشور با بیان اینکه «۴۰ درصد سوانح رانندگی در اثر واژگونی خودروهای شخصی رخ می‌دهد» گفت: در ۱۰ ماه نخست سال ۹۵ تعداد  ۴۵۱۰۹ فقره تصادف در كشور رخ‌داده است كه تعداد ۱۶۸۳۱ فقره معادل ۳۷ درصد جرحی و فوتی ناشی از واژگونی بوده كه متأسفانه از تعداد ۵۴۰۷ متوفی در سوانح رانندگی جاده‌ای تعداد ۱۸۵۴ نفر بر اثر واژگونی جان خود را از دست ‌داده‌اند.

حمیدی در ادامه گفت: استان‌های اصفهان، فارس شمال، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و سمنان به‌عنوان  پنج استان دارای بیشترین تلفات ناشی از واژگونی با ۵۹۱۰ فقره معادل ۳۵% از مجموع ۱۶۸۳۱ فقره واژگونی بوده‌اند. 

انعقاد ۱۳ قرارداد با بخش خصوصی طی دو سال گذشته

مهدی حیدری مدیر كل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان این مطلب افزود: طی دو سال اخیر این وزارتخانه موفق به انعقاد ۱۳ طرح مهم در راستای تحقق اهداف این وزارت در چهار بخش ریلی، هوایی، جاده ای، و دریایی شده است.

وی با اشاره به اینكه با انعقاد قرارداد سرمایه گذاری احداث آزادراه كرمان به بندر عباس به طول ۳۷۰ كیلومتر ۱۰۰ درصد هزینه به ارزش ۴۱۰۰ میلیارد تومان از طریق بخش خصوصی تأمین خواهد شد افزود: آزادراه كنارگذر شرق اصفهان به طول ۹۱ كیلومتر و با ارزش بالغ بر ۴۷۰ میلیارد تومان طی دو سال آینده احداث خواهد شد.

عملکرد ۳ ساله وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای

احداث ۵۴۹۶ کیلومتر زیرساخت جاده‌ای، بهره‌برداری از ۱۱۹۴ کیلومتر پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، برخوردار شدن ۹۱ درصد جمعیت روستایی از راه‌های آسفالته و کاهش ۱۱ درصدی سن ناوگان عمومی اتوبوس اهم اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای طی سه سال اخیر است.

همچنین میزان ترانزیت جادهای در طی سه سال پایانی برنامه پنجم توسعه بطور متوسط سالیانه ۱۲ میلیون تن بوده است كه در مقایسه با سه سال مشابه ( ۹ میلیون تن) ۲۳/۵ درصد رشد داشته است.

جزئیات رانش زمین در گردنه توبش و انسداد بزرگراه استهبان- نیریز/ تاکید بر عبور از جاده قدیم استهبان و محور نیریز- خیر - پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

جزئیات رانش زمین در گردنه توبش و انسداد بزرگراه استهبان- نیریز

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس در این باره گفت: از روز پنج‌شنبه ۲۸ بهمن ترک‌های جزیی در جاده کوهستانی محور استهبان-نیریز محدوده گردنه توبش مشاهده شد و نیروهای راهداری با استقرار در محل، جاده را زیر نظر داشتند. به تدریج ترک‌ها افزایش یافت تا اینکه از سوم اسفند ترک‌های جاده بازتر شد و ناچار شدیم درزها و کانال بتنی را پرکنیم.

 عصر جمعه ششم اسفند ترک‌ها عمیق‌تر شد به طوری‌که با اخلاف سطح در روسازی مواجه شدیم و ناچار شدیم از شنبه هفتم اسفند یک باند از بزرگراه استهبان به نیریز را مسدود کنیم. شتاب تخریب باز هم بیشتر شد تا اینکه یکشنبه هشتم اسفند جاده شکسته شد و علاوه بر لاین برگشت ناچار شدیم لاین رفت را نیز ببندیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس تصریح کرد: شامگاه هشتم اسفند جاده نشست کرد و هنوز انسداد محور ادامه دارد و رانندگان باید از جاده قدیم استهبان و محور نیریز-خیر استفاده کنند.

نظر شما