شناسهٔ خبر: 35537 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد؛

گزارش نشست تخصصی بازنگری طرح جامع شهر همدان/ تلاش برای هویت بخشی به محله های شهری

نشست نشست تخصصی بازنگری طرح جامع شهر همدان با حضور جمعی از مسئولان، متخصصان و همچنین دانشجویان با تاکید بر هویت بخشی به محله های شهری، جهت مشارکت مجموعه دانشگاهی با مسئولین و همچنین معرفی مشاور این پروژه در دانشگاه بوعلی سینا و اداره کل راه و شهرسازی استان همدان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست تخصصی بازنگری طرح جامع شهر همدان در تاریخ ۱۱ اسفند در دانشکده ی هنر و معماری  دانشگاه بوعلی  سینا با حضور جمعی از مسئولین و متخصصین و همچنین دانشجویان  جهت مشارکت مجموعه دانشگاهی با مسئولین و همچنین معرفی مشاور این پروژه و پرسش و پاسخ توسط مسئولین و  شرکت مشاور  توسط انجمن علمی طراحی شهری دانشگاه بوعلی سینا و اداره کل راه و شهرسازی استان همدان برگزار شد.

محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، در ابتدای سخنرانی به لزوم توجه به محلات قدیمی و با ارزش شهر همدان، ایمنی بافت ها و هویت با فت ها اشاره کرد و یکی از معضلات جامعه امروز را سکونت گاه های غیر رسمی دانست. وی با معرفی رویکردهای تهیه طرح ها و تقسیم بندی آنها به رویکرد های دولت محور، خصوصی محور و محله مبنا اظهار داشتند که رویکرد روز در تهیه ی طرح ها رویکرد محله مبنا میباشد که بالاترین تعامل را با مردم دارد و طرح های بازآفرینی و همچنین بهسازی را به دنبال خود دارد.

مهندس فرزانه، مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان، پس از مطرح کردن ضرورت بازنگری در طرح جامع، مسایل موردتوجه در طرح جامع را تشریح و مسئولان و مردم را دعوت به مطالبه گری کرد. وی گفت: تغییر نظام پهنه بندی و ارتفاعی در شهر، حفظ و نگهداری از باغات، هویت دوباره بخشیدن به مرکز محلات، حل مشکل حاشیه نشین از فعالیت هایی هستند که باید در اهداف موردتوجه قرار بگیرد.

در ادامه عباسی نادرپور از اعضای هیئت علمی گروه طراحی شهری دانشگاه بوعلی سینا به بررسی طرح جامع همدان و مقایسه ی آن با طرح پاریس بزرگ پرداختند و عنوان کردن که گرچه ظرفیت های این دو شهر قابل مقایسه نخواهد بود ولی نحوه ی مداخله و برخوردها برای طرح ریزی قابل قیاس است. نکته حائز اهمیت ی که ایشان در ارتباط با طرح جامع پاریس عنوان کرد استفاده از  نظر متخصصین و سرمایه گذاران و شهروندان بوده و اظهار داشت این همان کاری است که باید در طرح جامع همدان و همچنین دیگر شهرهای ایران در الویت کار قرار داد.

مهندس فیض بخشیان نماینده شرکت مشاوره نقش جهان پارس و مدیر پروژه طرح جامع همدان در ادامه ی گفتگوهای دکتر عباسی به معرفی طرح های نسل های گذشته پرداختند و در تایید صحبت های دکتر عباسی بیان کردند که بحث شهرسازی یک بحث مردمی است و نباید مهندسی برخورد کرد زیرا طرح های مهندسی  محض همواره با شکست رو به رو خواهند بود و همچنین روش تهیه طرح جامع را یک روش محض ندانسته و بیان کرد که باید از ترکیب روش های روز بهره گرفت.

رحمانی، مدیر گروه معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد همدان، مهمترین نکته ای که باید در تهیه ی طرح ها باید به آن توجه کرد را موقعیت شهر در پهنه ی سرزمین دانسته و اظهار داشت دلیل افزایش حاشیه نشینی در همدان نبود برنامه ای مدون برای توسعه ی حومه های شهر است.

مهندس مرادی معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در خصوص سیر تاریخی تهیه طرحهای جامع و تفصیلی شهر همدان در ادوار گذشته و همچنین مسائل و مشکلات پیش رو در خصوص نیاز به تهیه طرح جامع را ارائه نمودند.

مهندس توتونچی، مدیر تپه باستانی هگمتانه، در ادامه ی صحبت متخصصین پیشنهاد توجه ویژه به  رود دره های همدان را داشتند  و نگاه ویژه ای به تپه هگمتانه و توجه به پیوست فرهنگی همدان را خواستار بودند.

یوسفیان نوید، معاون معماری و شهرسازی شهر همدان، در تکمیل و تایید صحبت دیگر متخصصین به حق مردم  و عدم نابود شدن سرمایه مردمی اشاره کرد. وهمچنین ضرورت اهمیت کار گروه های تصمیم سازی جهت ناتمام نماندن طرح ها  و توجه به موضوع شهر سبز پایدار و شهر هوشمند در همدان و تمرکز زدایی اداری در مرکز شهر به وسیله ساخت شهرک های اداری را در ادامه ی صحبت های خود پیشنهاد داد./

نظر شما