شناسهٔ خبر: 35635 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران خبر داد؛

رتبه اول استان مازندران در تخلفات ساخت و ساز/ تاکید بر فرهنگ‌سازی در نظام ساخت و ساز

ساخت و ساز  در گرگان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران، گفت: استان مازندران در تخلف ساخت و ساز در سطح استان‌های کشور رتبه اول را دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهران فرصت رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران امروز ۱۵ اسفندماه در گفتگو با خبرنگاران در ساری افزود: به دلیل محدودیت قانونی، مهندسان ناظر ساختمانی صرفا وظیفه گزارش دهی را به مراکز صدور پروانه (شهرداری) عهده دارند و هیچ اهرم اجرایی در اختیار مهندس و حتی نظام مهندسی برای جلوگیری از تخلف ها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: نهادهای مسوول صدور پروانه نیز به گزارش تخلفات ساخت و ساز مهندسان ناظر توجهی ندارند و این گزارش ها مورد بی مهری قرار می گیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران بیشترین تخلف ساخت و ساز در این استان شمال کشور را در زیربنا (فوندانسیون) و افزایش بنا اعلام کرده است.

وی دلیل اصلی بی اعتنایی به گزارش های تخلف مهندسان ناظر از ساخت و ساز از سوی دستگاه های متولی صدور پروانه را منفعت مالی ناشی از این تخلفات دانست.

افزایش درخواست لغو عضویت مهندسان ساختمانی در مازندران

فرصت گفت: با سخت گیری نظام مهندسی ساختمان برای صدور پروانه اشتغال برای مهندسان ساختمان باعث شده تا درخواست ها برای خروج از این سازمان و عضویت در نظام کاردانی افزایش یابد.

وی افزود : سخت گیری نظام مهندسی ساختمان در استان ها برای ایمن سازی بهتر ساخت و ساز ها انجام می شود و به نظر می رسد در سایر تشکل های غیر دولتی مرتبط این سخت گیری ها وجود ندارد.

 قانونمندی و افزایش پرونده تخلف مهندسان ساختمانی در شورای انتظامی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران گفت که قانونمندی سرلوحه کار این سازمان در سال های اخیر قرار گرفته و این روند شکایت از مهندسان ناظر را در شورای انتظامی افزایش داده است.

فرصت، اختلاف ۲ جانبه بین کارفرما و مهندسان ناظر را پرونده های اصلی در دست بررسی در این شورا اعلام کرده که با حضور نمایندگان دستگاه قضایی بررسی و صدور رای می‌شود.

 بساز بفروش ها متخلفان مبحث ۱۹

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران بساز به فروش ها را متخلفان رده اول برای رعایت نکردن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان مربوط به رعایت مباحث کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها دانست.

فرصت دلیل بالا بودن تخلف را ناشی از نداشتن منفعت مالی در بهره برداری از این واحدهای ساختمانی پس از تکمیل و تحمیل هزینه های مازاد برای رعایت این مبحث در قیمت نهایی ساختمان ها دانست.

وی افزود : این روند موجب شده تا امروز میانگین هدررفت و مصرف انرژی در کشورمان از میانگین جهانی بالاتر برود.

بومی سازی مقررات ملی ساختمان در حدف حرف

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران گفت که بومی سازی مقررات ملی ساختمان در سطح کشور در حد حرف باقی مانده و به مرحله اجرایی نرسیده است.
فرصت افزود : با اجرایی نشدن طرح بومی سازی مقررات ملی ساختمان در سطح کشور، نظام مهندسی ساختمان مازندران طرح پژوهشی را برای آسیب شناسی ساخت و سازها در این استان عملیاتی کرده است.

به گفته وی کارکرد جزیره ای و تعامل دستگاه های متولی با متخلفان ساخت و ساز را از مهمترین آسیب های ساخت و ساز در این استان اعلام کرد.

کوتاه شدن دست ناظران ساختمانی از دریافت مستقیم حق نظارت

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت که از سال آینده براساس تصویب هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان دستمزد مهندسان ناظران به جای واریز به حساب این افراد به حساب واسط واریز می‌شود.

مهران افزود :سازمان نظام مهندسی ساختمان طبق این مصوبه، پس از تعیین ناظر دستمزد ناظران را به صورت مرحله ای و مطابق با پیشرفت فیزیکی به این افراد پرداخت می کند.

وی دلیل این مصوبه را نظارت بیشتر بر کار ناظران ساختمانی و نهادینه شدن پرداخت و دریافت ها از سوی مهندسان اعلام کرده است.

قیمت عامل فراری سازندگان از بهره گیری مصالح ساختمانی نوین

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران علت اصلی بی میلی سازندگان از بهره گیری مصالح ساختمانی نوین را گران بودن این مصالح در مقایسه با مشابه قدیمی آن دانست.

فرصت افزود : دولت برای فرهنگ سازی بهره گیری از مصالح ساختمانی نوین باید این برنامه را در مسکن مهر که از حمایت مالی دولتی برخوردار بوده، استفاده می کرده که مورد غفلت قرار گرفته است./

نظر شما