شناسهٔ خبر: 35677 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

صفایی در نشست اطلاع‌رسانی دستاوردهای برجام بیان کرد:

تشریح مهم‌ترین آثار پسابرجام در صنعت دریایی/ لغو تحریم‌های بیمه‌ای و تردد کشتی‌های ایران در آبهای جهان/ سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری و امضای چندین قرارداد نوسازی ناوگان دریایی

علی اکبر صفایی مشاور دریایی و بندری سازمان بنادر و دریانوردی کشور لغو تحریم‌های بیمه‌ای، تردد کشتی‌های ایرانی با پرچم جمهوری اسلامی ایران و سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری در بخش روبناها را مهم‌ترین آثار پسابرجام در صنعت دریایی اعلام کرد و گفت: از آنجا که بیش از ۹۰ درصد تجارت ایران از طریق دریا انجام می‌گرفت، این بخش در دوران تحریم به شدت مورد توجه غرب واقع شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی‌اکبر صفایی مشاور دریایی و بندری سازمان بنادر و دریانوردی کشور در نشست اطلاع‌رسانی دست‌آوردهای برجام در تشریح مشکلات موجود در حوزه دریایی طی سال‌های تحریم بیان کرد: تحریم‌های این بخش زمانی خیلی سخت‌تر و شدیدتر شد که غرب با نیت در محاصره قراردادن ایران در بخش دریایی روابط ما با سایر کشورهای خارجی را منع و حمل و نقل دریایی ایران را وارد دوره‌ای جدید کرد.

صفایی در ادامه با بیان این مطلب که تحریم‌ها در شرایطی علیه ایران اتخاذ شد که بیش از ۹۰ درصد تجارت خارجی کشور در حوزه مواد تر و خشک از طریق دریا انجام می‌گرفت گفت: به همین دلیل بود که این بخش و حوزه کشتیرانی و بنادر به شدت مورد توجه غرب و عاملان تحریم علیه ایران بود.

به گفته وی در زمان تحریم هیچ گونه از کشتی‌های کشور با پرچم و مالکیت جمهوری اسلامی ایران حق تردد در خطوط بین‌المللی را نداشته و حتی از شرایط بیمه‌ای نیز برخوردار نبودند.

مشاور دریایی و بندری سازمان بنادر و دریانوردی کشور همچنین خاطرنشان کرد: پس از اعمال تحریم‌های بیمه‌ای بسیاری از کشورها به دلیل نگرانی از بروز سوانح در سواحل خود تمایل به تجارت با شرکت‌های ایرانی را نداشتند، اقدامی که مشکلات بسیار زیادی را در این حوزه به وجود آورده بود.

صفایی با تأکید براینکه در این دوران اموال و مالکیت کشتی‌های ایرانی باید برای تردد در حطوط دریایی به خارجی‌ها واگذار می‌شد گفت: در این دوران حتی مؤسسه‌های رده‌بندی که باید نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ گواهی برای تردد کشتی‌ها صادر می‌کردند نیز از وظایف خود سرباز زده و به نام کشتی‌های ایرانی گواهی صادر نمی‌کردند.

به گفته این مقام مسئول علی‌رغم تمامی این مشکلات و ریسک‌های ناشی از آن که بدون توقف طی سال‌های تحریم انجام شد و سازمان بنادر و دریانوردی و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به اجبار تن به آن‌ها می‌داد، ولی به هیچ وجه تسلیم تحریم‌های ناعادلانه غرب علیه خود نشد.

صفایی با اشاره به دست‌آوردهای این حوزه در دوره پسا برجام نیز بیان کرد: لغو تحریم‌های بیمه‌ای، تردد کشتی‌های ایرانی با پرچم کشور و همچنین برداشته شدن نام شرکت‌های کشتیرانی و همچنین شرکت‌های تابعه ایران از لیست تحریم‌های اوفک و اتحادیه اروپا از مهمترین اتفاقات حوزه دریایی در دوره پسا برجام به شمار می‌رود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که بسیاری از محدودیت‌های اپراتورهای بندری پس از لغو تحریم‌ها برداشته شد گفت: در دوره پسابرجام موفق به سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری در بخش روبناها و تجهیزات دریایی شدیم که آخرین نمونه آن در بخش تجهیزات چابهار انجام شد.

صفایی تأثیر لغو تحریم‌ها در گسترش ظرفیت دریایی را بسیار چشمگیر خواند و گفت: درحال حاضر بیش از ۹ شرکت خارجی متقاضی سرمایه‌گذرای در این عرصه هستند.

وی همچینین از تردد بیش از ۱۳ شرکت خارجی بزرگ از خطوط دریای مهم کشور خبر داد و گفت: این اقدام باعث اتصال تجار به اقصی‌ نقاط جهان شده و همچنان نیز ادامه دارد.

مشاور دریایی و بندری سازمان بنادر و دریانوردی کشور همچنین در اشاره به نوسازی ناوگان حوزه کشتیرانی و نفت‌کش‌ها گفت: قراردادها و فاینانس‌های بسیار خوبی در این حوزه به امضا رسیده است، اقدامی که طی ۱۰ سال گذشته موفق به اجرای آن نشدیم.

به گفته این مقام مسئول هم‌اکنون شرایط تردد نفتکش‌ها به بنادر اروپا و ارتباط با اکثر نقاط دنیا برای ایران کاملا فراهم است./

نظر شما