شناسهٔ خبر: 35682 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در نشست خبری انجمن خیرین راه و ترابری عنوان شد

اجرای ۲۰ پروژه راهسازی با مشارکت خیرین/ برخورداری۹۲ درصد روستانشینان از راه روستایی/ هدف‌گذاری برای احداث ۳۲ هزار کیلومتر راه روستایی در برنامه ششم توسعه

نشست خبری رئیس هیئت مدیره انجمن خیرین راه و ترابری از اجرای ۲۰ پروژه شامل احداث ۹۰۰ کیلومتر راه روستایی و ساخت ۲۳ پل همچنین رفع پنج نقطه حادثه‌خیز در دو سال اخیر با مشارکت خیرین خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صادق افشار، رئیس هیئت مدیره انجمن خیرین راه و ترابری در نشست خبری این انجمن عنوان کرد: انجمن خیرین راه و ترابری فعالیت خود را سال ۹۱ با همکاری ۳۰ نفر از کارکنان و پیشکسوتان وزارت راه و شهرسازی همچنین جامعه پیمانکاران و مشاوران راهسازی با هدف اشاعه و جلب مشارکت خیرین در تامین راه‌های موردنیاز در نقاط محروم و رفع نیازهای اضطراری این حوزه آغازکرد و سال ۹۳ رسمیت یافت و مجوز دریافت کرد.

افشار با اذعان بر ناکافی بودن منابع دولتی برای تامین نیازساکنان مناطق روستایی و محروم در حوزه راه گفت: فرهنگ کار خیر راهسازی و احداث پل و کاروانسرا از گذشته در ایران وجود داشت و حتی پلها و ابنیه فنی را به نام خیران ثبت می‌کردند.

رئیس هیئت مدیره انجمن خیرین راه و ترابری با بیان اینکه تلاش داریم علاوه بر کمک‌های مالی از حمایت‌های مشاوره‌ای و فنی خیرین استفاده کنیم، افزود: وظیفه اصلی انجمن خیرین راه و ترابری مدیریت و برقراری هماهنگی بین امکانات دولتی و کمک‌های خیرین است. نیازها مشخص و اولویت‌ها تعریف شده و از ابتدای تشکیل انجمن خیرین راه و ترابری سعی شده از مشارکت و تجربیات انجمن خیرین مدرسه‌ساز استفاده و با فراهم کردن زمینه حقوقی گام‌های موثری برداشته شود.

وی گفت: یکی از مکانیزم‌های پیگیری شده دریافت قیر رایگان بوده که درصورت زیرسازی عملیات راهسازی توسط خیرین وزارت راه و شهرسازی قیر رایگان را در اختیار قرار می‌دهد.

افشار با بیان اینکه در دو سال گذشته ۲۰ پروژه شامل ساخت۹۰۰ کیلومتر راه روستایی و ۲۳ پل همچنین رفع پنج نقطه پرحادثه با کمک خیرین به اتمام رسیده است، افزود: برای این پروژه‌ها در مجموع ۱۴۷ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که ۶۰ میلیارد تومان آن توسط خیرین تامین شده است.

۹۲ درصد جمعیت روستایی از راه آسفالته برخوردارند

در ادامه، سید حسین میرشفیع، مشاور وزیر راه و شهرسازی و عضو هیئت امنای انجمن خیرین راه و ترابری عنوان کرد: در مدت کوتاه از تاسیس انجمن خیرین راه و ترابری قدم‌های مثبت زیادی برداشته شده و شاهد مشارکت خوب استان‌های مختلف در تامین راه‌های روستایی بوده‌ایم. البته نباید تنها از کمک‌های نقدی خیرین استفاده کرد بلکه می‌توان از خیرین به عنوان ذخایر بزرگ فکری نیز بهره برد.

میرشفیع با تاکید بر بهبود وضعیت راه‌های روستایی کشور در ۳ سال اخیر گفت: اکنون ۹۲ درصد جمعیت روستایی از راه آسفالته برخوردارند و توانسته‌ایم ۹۰۰۰ کیلومتر راه روستایی بسازیم که ۲۰۰۰ کیلومتر آن با مشارکت خیرین، دهیاری‌ها و شهرداری‌ها ساخته شده و ۸۰۰۰ کیلومتر راه را نیز روکش آسفالت کنیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اذعان بر کمبود محسوس اعتبارات حوزه راه روستایی عنوان کرد: از ۱۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب مجلس در سال‌های ۹۴ و ۹۵ فقط یک میلیارد تومان به راه روستایی اختصاص یافته که اکنون بدهی ما به پیمانکاران حدود ۱۵۹۲ میلیارد تومان است. مقرر شده بود که  هزار میلیارد تومان اعتبار پرداخت شود که تنها ۱۶۰ میلیارد تومان آن از طریق اسناد خزانه اسلامی محقق شده که امیدواریم سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل کشور برای رفع مشکل ما اقدام اساسی کنند تا ۴۰۰۰ پیمانکار حوزه راه روستایی دچار مشکل نشوند. اکنون تعدادی از این پیمانکاران ناچار شده‌اند در سه سال اخیر با سرمایه خود کار را پیش ببرند و آبرو و شان آنها به خطر افتاده است.

موسس انجمن خیرین راه و ترابری تاکید کرد: برای رفع مشکل پیش آمده و پرداخت دستمزد حدود ۴۰۰ هزار کارگر به کمک‌های قرض الحسنه نیاز داریم.

وی همچنین گفت: برای رسیدن به اهداف برنامه ششم توسعه باید ۳۲ هزار کیلومتر راه روستایی ساخته شود که امیدواریم با کمک خیرین به این هدف برسیم.

با جلب مشارکت و ایجاد انگیزه در خیرین کاستی‌های راه روستایی را جبران کنیم

همچنین در این نشست، محمدرضا حافظی، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز در سخنانی با اشاره به اینکه اکنون ۶۵۰ هزار نفر در داخل و هزار نفر درخارج کشور عضو انجمن خیرین مدرسه‌ساز کشور هستند، گفت: ۳۵ درصد از تمام مدارس کشور توسط خیرین ساخته شده است.

حافظی افزود: ملت ایران دیراندیش است و اگر مردم ما در کسی صداقت ببینند با وی همکاری می‌کنند. انجمن خیرین راه و ترابری نیز توانسته با امانت‌داری و صداقت افراد زیادی را به خود جذب کند و ره ۱۰ ساله را در دو سال طی کند.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز تاکید کرد: با جلب مشارکت و ایجاد انگیزه در خیرین می‌توانیم کاستی‌های موجود درحوزه راه روستایی را جبران کنیم که در این زمینه مشارکت رسانه‌ها می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

دولت به تنهایی قادر به کشیدن این بار سنگین نیست

در این نشست همچنین ولی فهیمی، مدیر عامل انجمن خیرین راه و ترابری در سخنانی با اذعان برمحدودیت امکانات برای عمل در حوزه راهسازی در مناطق محروم و روستاهای کشورعنوان کرد: حداقل نیاز و اولویت‌های شناسایی شده در روستاها و مناطق محروم کشور در حوزه بهسازی و روکش آسفالت راه‌های روستایی بالغ بر ۱۵ هزار کیلومتر است که با برآورد هزینه‌های اجرایی هر کیلومتر حدود ۲۵۰ میلیون تومان به معادل ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که البته عملیاتی چون اصلاح نقاط حادثه‌خیز، نصب پل‌های اضطراری و تاسیسات جانبی و خدمات هدایت ترافیک در دیگر محورها را شامل نمی‌شود.

فهیمی افزود: با اختصاص سالیانه حداکثر ۱۵ هزار تن قیر رایگان جهت آسفالت راه‌های روستایی با مشارکت خیرین با قیمت متوسط هر تن قیر ۸۰۰ هزار تومان معادل ۱۲ میلیارد تومان امکان تامین یارانه وجود دارد که با محاسبه مصرف قیر برای هر کیلومتر راه روستایی بین ۵۰ تا ۶۰ تن رقمی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان را شامل می‌شود و این رقم در مقایسه با برآورد کل هزینه‌های آسفالت هر کیلومتر راه روستایی حدود ۲۰ درصد است. این روند بیانگر مشارکت ۲۰ درصدی دولت و همکاری ۸۰ درصدی خیر است که می‌تواند در برقراری توسعه متوازن در بخش‌های محروم از طریق مشارکت‌های مردمی محقق شود.

مدیر عامل انجمن خیرین راه و ترابری با تاکید بر اینکه وجود شبکه حمل و نقل مناسب و اقتصادی یکی از شاخص‌های مهم توسعه یافتگی است، گفت: نیاز کشور در زمینه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در روستاها و مناطق محروم بسیار گسترده و انباشته شده است و این رویکرد می‌تواند در بازگشت به روستا و شکوفایی اقتصاد ملی نقش‌آفرین باشد و شهرهای بزرگ را از حاشیه‌نشینی و عدم تعادل در ترکیب ناموزون جمعیتی برهاند و جامعه درآغوش طبیعت به سلامت و توسعه پایدار امیدوار و ظرفیت‌های پنهان با ایجاد خطوط مویرگی حمل و نقل آشکار شود.

وی تصریح کرد: دولت به تنهایی قادر به کشیدن این بار سنگین نیست و با مشارکت خود مردم می‌توانیم به این هدف برسیم. ضمن اینکه اگر ۲۵ درصد اعتبار را به پرداخت دستمزد راهسازی اختصاص دهیم می‌توان ۵۰ هزار شغل درحوزه راه روستایی ایجاد کرد.

همچنین عبدالله نوروزی، رئیس کمیته فرهنگی و جذب مشارکت‌های انجمن خیرین راه و ترابری درسخنانی گفت: خیراندیشی دارای ریشه کهن در قرآن و فرهنگ ماست و در طول تاریخ پل‌ها، آب‌انبارها، استراحت‌گاه‌ها و مساجد بین راهی زیادی ساخته شده است. امیدواریم انجمن نوپای خیرین راه و ترابری بتواند با تاسی از حمایت خیرین به چشم‌انداز خوبی برسد.

نظر شما