شناسهٔ خبر: 3569 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نوبخت: مسکن حمایتی سال آینده کلید می‌خورد/ مشكلات مسكن مهر را سال آينده حل مي‌كنيم

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: برای سال آینده علاوه بر این که مشکلات مسکن مهر را با هدفمندی اصلاح خواهيم كرد می‌خواهیم سال آینده در جهت مسکن حمایتی اقدام کنیم.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمدباقر نوبخت در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما، بودجه ۱۳۹۴ را در راستای برنامه ۵ ساله توسعه و سیاست‌های اقتصادمقاومتی دانست و گفت: منابع ما در سال ۹۴ از سه محل مالیاتی، نفت و اوراق مشارکت تامین می شود که سهم مالیات در آن ۱۱۹ هزار میلیارد تومان، نفت در حد ۷۱ هزار میلیارد تومان و اوراق مشارکت ۷ دهم درصد (در حد سال ۹۳)‌ پیش بینی شده است.

وی افزود: ترکیب منابع ما از نفت جدا شده است، یعنی وابستگی نفتی ما به کمترین وابستگی و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قرار دارد.

نوبخت گفت: در بخش مصرف، ۱۶ درصد طرح‌های عمرانی و ۱۱ درصد طرح‌های جاری رشد پیدا کرده و به این ترتیب منابع به سمت غیرنفت رفته و مصارف به سمت طرح‌های عمرانی، از این رو ترکیب خوب و نسبت به سالهای گذشته کاملا متفاوت شکل گرفته است.

بودجه ۹۴ تعارضی با اقتصادمقاومتی ندارد

وی تصریح کرد: لایحه بودجه در تعارض با اقتصادمقاومتی نبوده بلکه در جهت آن است، چرا که رشد اقتصادی یکی از اهداف مهم لایحه بودجه بوده و با سرمایه گذاری هایی که انجام می دهیم و با پیش بینی‌های انجام شده سال آینده دستکم ۳ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم، ضمن آنکه کاهش وابستگی به نفت یکی از بندهای اقتصادمقاومتی است.

پایگاه اطلاعاتی حذف برخی یارانه بگیران کامل نیست

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: براساس قانون هدفمندی، قرار بود با گران شدن حامل‌های انرژی، نیمی از درآمد به مردم، ۳۰ درصد صرف بهداشت و درمان و تولید و ۲۰ درصد هم به خود دولت برای طرح‌های عمرانی تعلق بگیرد ولی آنچه ما وارث آن شدیم، این بود که همه پول‌ها بین مردم تقسیم می‌شد و پولی به دولت نمی‌رسید بلکه هر سال و حتی امسال ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از خزانه به این کار اختصاص یافت.

وی افزود: ما ابتدا صمیمانه به مردم توضیح دادیم و ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از گرفتن یارانه انصراف دادند و بقیه اعلام نیاز کردند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: پایگاه اطلاعاتی ما کامل نیست و ما به سرعت داریم تلاش می‌کنیم که آن را به گونه ای تنظیم کنیم که همه را بشناسیم ولی تا آن زمان قطع یارانه برخی و باقی ماندن برخی دیگر موجب احساس تبعیض می شود.

وی افزود:‌ در مورد سبد کالا هم که دولت توزیع کرد، نارضایتی زیادی اظهار شد، چرا که شناسایی کاملی انجام نشده بود.

نوبخت گفت: ما یارانه برخی خارج نشینان را تا آنجا که شناسایی کردیم، قطع کردیم و باید تلاش کنیم با اطلاعات درست اقدام کنیم و موجب نارضایتی مردم نشویم.

مسکن حمایتی سال آینده کلید می‌خورد

وی افزود: ما یک گام به جلو برداشتیم و ۴۸۰۰ میلیارد تومان در جهت ارزان کردن بهداشت و درمان هزینه کردیم و برای سال آینده دو گام دیگر داریم، هم ۱۳۰۰ میلیارد تومان فقط از بابت پرداخت مابه التفاوت سود برای تسهیلات ارزان قیمت مسکن می خواهیم استفاده کنیم، یعنی علاوه بر این که مشکلات مسکن مهر را می خواهیم با همین هدفمندی اصلاح کنیم، می‌خواهیم سال آینده در جهت مسکن حمایتی هم اقدام کنیم.

نوبخت تصریح کرد: ‌سال آینده ۵۲۰۰ میلیارد تومان برای تولید خواهیم داد و همین امسال ۵۰۰ میلیارد تومان تاکنون برای تولید دادیم.

وی افزود: ‌ما قرارمان نیست مبالغی که از هدفمندی یارانه ها به دست می آید، به شکل یارانه به واحدهای تولیدی بدهیم. ما می‌خواهیم به صورت تسهیلات ارزان قیمت و به شکل مابه‌التفاوت سود بدهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: هزار میلیارد تومان هم برای اشتغال فارغ التحصیلان و جوانان علاوه بر آن ۱۳۰۰ میلیارد تومان گذاشتیم، ضمن آنکه ۴۸۰۰ میلیارد تومان هم سال آینده برای بهداشت و درمان گذاشتیم.

وی تصریح کرد:‌ به هیچ وجه رئیس جمهور اجازه نداد که ما مردم را به خاطر محدود بودن اطلاعاتمان بیازاریم، چرا که مردم ما هستند، وقتی کتبی می‌نویسد نیازمندم، چه اصراری عده‌ای دارند که ما یارانه آنها را قطع کنیم و آنها را آزار بدهیم.

نوبخت گفت: ما علاوه بر اینکه به همه یارانه یکسان ۴۵۵۰۰ تومان را می دهیم، به قشرهای کم درآمد به صورت ویژه داریم یارانه مضاعف برای امنیت غذایی پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا در این شرایط سخت تا آنجا که دستمان برسد، رفاه مردم را افزایش دهیم، ضمن اینکه انتظار داریم همه به دولت کمک کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما