شناسهٔ خبر: 35732 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نشست خبری مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان تشریح شد؛

جزئیات برگزاری دومین آزمون حرفه مهندسی در سال ۹۵/ پیشتازی استان تهران با شرکت بیش از ۲۴ هزار مهندس در آزمون ورود به حرفه مهندسی/ رشد ۲۲ درصدی تعداد شرکت کنندگان

نشست خبری مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، جزئیات برگزاری دومین حرفه آزمون نظام مهندسی را در ۵ رشته مهندسی در سراسر کشور که در روزهای ۱۹ و ۲۰ اسفندماه برگزار می‌شود، تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، در نشست خبری که امروز ۱۷ اسفندماه در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، جزئیات آزمون ورود به حرفه مهندسی در ۵ رشته معماری، عمران، برق، مکانیک و نقشه‌برداری را در تمامی استان‌های کشور به طور همزمان و طی روزهای ۱۹ و ۲۰ اسفندماه، تشریح کرد.

مانی فر گفت: آزمون ورود به حرفه مهندسی یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای مهندسی کشور است که برای دومین بار در سال جاری و طی روزهای ۱۹ و ۲۰ اسفندماه به طور همزمان در تمامی استان‌های کشور برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ادامه داد: در این آزمون ۱۳۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند و برگزاری این آزمون نیز در اجرای مواد ۵، ۱۱، ۲۱، ۲۶ و ۲۸ قانون نظام مهندسی ساختمان است که در آن ذکر شده وزارت راه و شهرسازی تعیین صلاحیت حرفه‌ای مهندسان را برعهده دارد.

مانی‌فر با تاکید بر آنکه اعطای صلاحیت حرفه‌ای مهندسان بنا بر قانون نظام مهندسی برعهده وزارت راه و شهرسازی است، گفت: در قانون نظام مهندسی ۷ رشته معماری، شهرسازی، عمران، برق، مکانیک، نقشه‌برداری و ترافیک صلاحیت حرفه‌ای خود را از طریق آزمون‌های مهندسی که توسط وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود دریافت می‌کنند که در این دوره به دلیل تعداد کم شرکت‌کنندگان در رشته‌های شهرسازی و ترافیک این آزمون برگزار نمی‌شود و در ۵ رشته باقی مانده، آزمون به دو صورت تستی و تشریحی برگزار خواهد شد.

وی با ارایه آمار و شاخص‌های تعداد شرکت‌کنندگان، گفت: در آزمون حرفه مهندسی، ۱۲۹ هزار و ۸۳۱ نفر در ۵ رشته عمران، برق، مکانیک، نقشه‌برداری و معماری شرکت کرده‌اند که برای رشته‌های مختلف صلاحیت‌های طراحی، نظارت و اجرا به طور جداگانه آزمون‌هایی تدارک دیده شده است.

مانی‌فر ادامه داد: برای رشته عمران ۳ آزمون، برای رشته معماری ۳ آزمون، برای رشته برق ۲ آزمون صلاحیت طراحی و نظارت، برای رشته مکانیک ۲ آزمون و برای رشته نقشه‌برداری نیز یک آزمون برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت: به طور کلی ۶۲ حوزه اصلی برگزاری آزمون در ۸۵ مرکز داریم که در شهر تهران یک حوزه آزمون و ۱۰ مرکز و در استان تهران نیز ۶ حوزه آزمون تدارک دیده شده است. همچنین، آزمون در دو نوبت صبح و عصر، برگزار خواهد شد.

وی افزود: بیشترین شرکت کنندگان در رشته عمران با ۳۲ هزار و ۳۲۱ نفر و کمترین شرکت کننده نیز در رشته طراحی مکانیک با ۲ هزار و ۱۸۰ نفر هستند که مقایسه شرکت‌کنندگان با دوره‌های قبلی نشان‌دهنده افزایش تعداد شرکت کنندگان در رشته عمران بوده است.

مانی‌فر ادامه داد: کمترین افزایش برای رشته معماری است. اما در مجموع تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به آزمون قبلی ۲۲.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت: کمترین تعداد شرکت کنندگان در حوزه آزمون شهرستان ایرانشهر است که در آن حوزه ۲۶۸ نفر شرکت کرده‌اند و بیشترین شرکت‌کنندگان در آزمون ورود به حرفه مهندسی را استان تهران با ۲۴ هزار و ۱۴ نفر به خود اختصاص داده است.

وی افزود: اعلام نتایج قطعی آزمون ورود به حرفه مهندسی ۳۰ خرداد ماه سال ۹۶ اعلام خواهد شد.

مانی فر گفت: تجربه نشان می‌دهد آمار قبول‌شدگان حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد است اما این آمار قابل تغییر است.

وی همچنین یادآور شد: کسانی که در رشته‌های مهندسی در آزمون ورود به حرفه شرکت کرده‌اند در سطح کارشناسی باید ۳ سال، در سطح کارشناسی ارشد ۲ سال و در سطح دکترا باید یک سال از فارغ‌التحصیلی شان گذشته باشد تا بتوانند در آزمون فوق شرکت کنند و صلاحیت لازم را از طریق آزمون برای ورود به حرفه دریافت کنند./

نظر شما