شناسهٔ خبر: 35742 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در لارستان انجام شد:

بازدید از محلات قدیمی شهر لار جهت بررسی مشکلات کالبدی بافت آن‌ها

سلمان مهرابی مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لارستان به همراه نمایندگان فرمانداری ویژه لارستان، شهرداری و شورای اسلامی شهر لار جهت بررسی مشکلات کالبدی بافت محلات تل سرخ و پشتویه از این دو محله بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی لارستان، سلمان مهرابی مدیریت معماری و شهرسازی این اداره کل به همراه نمایندگان فرمانداری ویژه لارستان، شهرداری و شورای اسلامی شهر لار جهت بررسی مشکلات کالبدی بافت محلات تل سرخ و پشتویه از این دو محله بازدید کرد.

مهرابی اظهار کرد: محلات تل سرخ و پشتویه از جمله محلاتی هستند که گرد زمان بر چهرهٔ آن‌ها نشسته و دچار فرسودگی شده‌اند و همچنین قرارگیری بافت مسکونی این محلات که در دامنهٔ کوه اژدهاپیکر واقع شده است، ضریب احتمال خسارات مالی و جانی در پی زلزله را تشدید می‌کند و در این بازدید مشکلاتی همچون نبود استحکام سازه‌ای در برابر مخاطرات طبیعی، فاضلاب شهری، مشکلات تأمین آب شرب، اجاره‌نشینی اکثر ساکنین و ... با حضور دیگر مسئولان مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: به منظور کمک به حل معضلات مالکان و ساکنین این محلات، شورای اسلامی شهر لار، زمینی به مساحت تقریبی ۲ هکتار در سمت غربی محلهٔ پشتویه پیشنهاد نموده است.

مهرابی بیان کرد: بدیهی است قبل از وقوع هر نوع اقدام نیاز به تعیین مشاور ذیصلاح جهت انجام مطالعات لازم است و جابه‌جایی و انتقال بافت و جمعیت از نقطه‌ای به نقطهٔ دیگر بدون سنجش تبعات آن، نتیجه‌ای غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت. ممکن است پس از مطالعات تدقیقی تنها راه‌حل جابجایی نباشد و بتوان با بهره‌گیری از ابزار توانمندسازی و بازآفرینی؛ معضلات موجود را کاهش و محدوده را برای سکونت احیا کرد. ضمن اینکه برای عرصه موجود نیز قبل از جابجایی می‌بایست تصمیم مقتضی اتخاذ گردد و طرح پیشنهادی آن باید به تأیید مراجع ذیصلاح برسد.

مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لارستان در پایان گفت: پس از بازدید صورت گرفته و صحبت با افراد محلی در محله تل سرخ، در صورت تأمین بخشی از خواسته‌هایشان در خصوص تقویت فشار آب شرب، مقولهٔ جابه‌جایی مورد درخواست ساکنین این محله نبود.

نظر شما