شناسهٔ خبر: 35757 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی از دو کتاب شهرسازی/ تحلیل وضعیت شهر تهران/ سیری بر الگوهای نظام برنامه‌ریزی شهری

شهر تهران کتاب‌های «تحلیل وضعیت شهر تهران» و «سیری بر الگوهای نظام برنامه‌ریزی شهری» با تأکید بر طرح‌های توسعه شهری تهران نوشته محمد سالاری در همایش نگاهی بر طرح‌های توسعه شهری از ایده تا عمل رونمایی شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی کتاب‌های «تحلیل وضعیت شهر تهران» و همچنین «سیری بر الگوهای نظام برنامه‌ریزی شهری» با تأکید بر طرح‌های توسعه شهری تهران نوشته محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در همایش نگاهی بر طرح‌های توسعه شهری از ایده تا عمل با تأکید بر تجربه تهران رونمایی شد.

مراسم رونمایی از دو کتاب فوق با حضور پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، مرتضی الویری و محسن هاشمی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

کتاب «تحلیل وضعیت شهر تهران» به بررسی الگوهای مدیریت شهری در جهان و ایران با تأکید بر شهر تهران طرح‌ها و برنامه های توسعه شهری با رویکردی کارشناسی پرداخته است.

نتایج و تحلیل‌های مندرج در این کتاب با بهره‌گیری از سال‌ها تجربه اجرایی و حضور در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران توسط محمد سالاری به نگارش درآمده است.

همچنین کتاب «سیری بر الگوهای نظام برنامه‌ریزی شهری» در ۷ فصل چالش‌های فراروی شهر تهران و نظارت بر نحوه اجرایی شدن طرح‌های توسعه شهری را واکاوی کرده است.

در این کتاب تلاش شده تا روش برنامه‌ریزی شهری از اوایل قرن بیستم به بعد مورد بررسی قرار بگیرد.

از فصل اول تا پنجم این اثر برنامه‌ریزی شهری در دو سطح مورد تأمل قرار گرفته که سطح اول به ظهور نظام برنامه‌ریزی شهری و تغییرات آن در هم‌پیوندی با نظریه‌ها، دیدگاه‌ها و پارادایم‌های متکسر قرن بیستم پرداخته است و سطح دوم با تمرکز بر عرصه‌ای مشخص از جهان تلاش کرده کم و کیف پیدایش نظام برنامه‌ریزی شهری در کشور ایران پرده بردارد.

فصل ششم و هفتم این کتاب به تحلیل و آسیب‌شناسی طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران و بیان برخی دلایل و مصادیق عدم تحقق‌پذیری کامل مفاد و محتوای این طرح‌ها پرداخته است./

نظر شما