شناسهٔ خبر: 35811 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

ترسیم نقش‌ مؤثر راه‌آهن در حمل‌ونقل حومه‌ای و بین‌شهری/ تشریح مهم‌ترین دستاوردهای حوزه حمل ونقل بعد از اجرای برجام/ رشد ۶۸ درصدی بودجه ۹۶ حمل و نقل ریلی/ آمادگی فرانسه برای مشارکت در نوسازی ناوگان ریلی ایران

گزارش ریلی نیاز به ۳۱ هزار واگن مسافری و باری نو در ناوگان ریلی، ارائه یکسان اطلاعات حرکت قطارها در ایستگاه‌ها، فروش ۴۰درصد بلیت‌های نوروزی قطار، بهره‌برداری آزمایشی از خط آهن آستارا- آستارا از عناوین مهم ریلی در هفته گذشته به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته شاهد یکی از پر اتفاق‌ترین هفته‌های خود بود به طوری که حاصل تفاهمات و همکاری‌ها با کشورهایی همچون فرانسه، روسیه و آذربایجان به منصه ظهور نشست. در زیر مهمترین عناوین حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته را ملاحظه می کنید: 

ترسیم نقش‌ مؤثر راه‌آهن در حمل‌ونقل حومه‌ای و بین‌شهری

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه باید با یک مطالعه روان‌شناسانه رفتار حمل‌ونقلی مردم را تغییر داد، گفت: جامعیت در برنامه‌ریزی، توجه به فیزیک و کالبد، تعریف شبکه، یکپارچگی حمل‌ونقل ریلی با سایر شقوق، حمل‌ونقل حومه‌ای، قطار سریع‌السیر، شهرسازی ریل پایه و آموزش مدیران و کارشناسان آینده راه‌آهن، در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن قرار گرفته است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: من مساله حمل‌ونقل ایران را بیش از گذشته و با رگ و پوست خود حس می‌کنم. مدت‌هاست در صنعت حمل‌ونقل ایران در بخش دولتی و خصوصی برای تربیت مدیرانی در سطح جهانی و رقابت با مدیران سایر کشورها سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم و باید از هیئت مدیره راه‌آهن برای پیگیری موضوع تعالی سازمانی برای سومین سال پیاپی تشکر کرد.

تشریح مهم‌ترین دستاوردهای حوزه حمل ونقل بعد از اجرای برجام

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ارتباط با بخش حمل ونقل اتحادیه اروپا را مهمترین دستاورد برجام خواند و با بیان اینکه هم اکنون از خدمات مشاوره‌ای شرکت‌ها و انجمن‌های اروپایی زیادی استفاده می‌کنیم، گفت: تفاهم‌نامه‌هایی که در این مدت انجام شده، هزینه‌ای برای ما نداشته است و اینطور بگویم که من مسئول به کارگیری نیروهای خارجی به صورت رایگان هستم.

تقی زاده به امضای تفاهم‌نامه با زیمنس اشاره کرد و با اعلام اینکه این تفاهم‌نامه بیشتر مربوط به بخش نرم‌افزاری و مشاوره زیمنس می‌شود، گفت: در زمینه قطارهای حومه‌ای و آموزش‌ها در بخش‌های مختلف حمل و نقل و لجستیک به ما مشاوره خوبی دادند و گزارش‌های مفیدی به ما ارائه کردند که توانسته بخش زیادی از مشکلات ما را حل نماید.

پیشرفت ۶۸ درصدی بودجه ۹۶ حمل و نقل ریلی

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع با اشاره به تفکیک اعتبارات شقوق حمل‌ونقل و مسکن  اظهار داشت: برای ۲۴۶ طرح جاده‌ای حدود ۳۶۷۰ میلیارد تومان، ۴۸ طرح ریلی ۳۵۸۰ میلیارد تومان، ۸ طرح هوایی ۱۸۲۰۰ میلیارد تومان و ۷ طرح شامل سایر برنامه‌ها ۵۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و برای ۱۳ برنامه و ۱۰۱  طرح برابر ۷۳۷ میلیارد تومان منابع در دولت پیش‌بینی شده است.

امینی یادآور شد: در مجموع بخش ریلی در بودجه ۹۶ طبق پیشنهاد دولت مجلس ۶۸ درصد رشد یافت اما شاهد کاهش ۲۳ درصدی بودجه بخش جاده‌ای هستیم اما با احتساب تمام افزایش‌ها و کاهش‌‌ها بودجه بخش حمل‌ونقل نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد یافته است.    

نیازمند ۳۱ هزار واگن مسافری و باری نو در ناوگان هستیم

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به مشوق‌های در نظر گرفته شده در برنامه ششم توسعه از بخش خصوصی درخواست کرد برای سرمایه‌گذاری حمل‌ونقل ریلی را انتخاب کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح وضعیت ناوگان ریلی کشور بیان داشت: سن واگن‌های باری در بخش باری به طور متوسط بالای ۲۰ سال و در بخش مسافری به طور متوسط نزدیک به ۳۰ سال است درحال حاضر ۲۲ هزار واگن باری در ناوگان کشور وجود دارد که باید قبل از برنامه ششم توسعه، ۲۸ هزار واگن به این مجموعه اضافه شود. البته تعداد واگن‌ها در بخش مسافری طبق قانون ممنوعیت سیر واگن‌های بالای ۴۵ سال طی یک ماه و نیم اخیر به کمتر از ۲۰۰۰ عدد رسیده است. در حالیکه باید حد‌اقل ۳ هزار واگن مسافری نو وارد ناوگان شود. 

ارائه یکسان اطلاعات حرکت قطارها در ایستگاه‌ها و سامانه‌ها در راستای توجه به حقوق شهروندی

قائم مقام شرکت راه‌آهن خواستار محوطه‌سازی ایستگاه‌ها برای ایام عید، ارائه و نمایش یكسان اطلاعات به مردم در تمامی تابلوهای نمایش ایستگاه‌ها و سامانه ۵۱۴۹ و تلفن همراه، نمایش زمان حركت قطارها از مبدأ و پیش‌بینی ورود قطارها به مقصد در تابلوهای نمایش ایستگاه‌ها برای ایام سفرهای نوروزی شد. 

۴۰درصد بلیت‌های نوروزی قطار فروش رفت

معاون مسافری راه‌آهن از فروش ۴۰ درصد بلیت های تعطیلات نوروز ۹۶ خبر داد و گفت: بلیت برخی از مسیرهای پرتردد ریلی کشور در این ایام به طور کامل فروش رفته است. و برای ایام تعطیلات نوروزی از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ماه بیش از یک میلیون و ۶۱۵ هزار صندلی قطار آماده شده که از ۱۷ و ۱۸ بهمن ماه امسال تاکنون بلیت بیش از ۶۵۰ هزار صندلی به فروش رفته است.

موسوی با بیان این که بلیت مسیر تهران - مشهد در روزهای ۲۷ تا ۳۰ اسفند ماه به طور کامل فروش رفته است، بدون اینکه تغییری در قیمت بلیت داشته باشیم، گفت: بلیت های مسیر تبریز - مشهد برای روزهای ۲۷ فروردین تا ۸ اسفند ماه و مسیر تهران - بندرعباس تا ۸ فروردین ماه نیز به طور کامل فروخته شده است.

ایران و روسیه ۶۰۰۰ واگن باری لبه بلند تولید می‌کنند

شرکت یونایتد واگن (UWC) و سه شرکت سازنده داخلی واگن پارس، واگن‌سازی کوثر و فولاد درخشان اراک موافقت کردند تا ۶۰۰۰ دستگاه واگن باری لبه بلند روسی را در سه سال آینده برای راه آهن جمهوری اسلامی  تامین کنند.

بر اساس توافق صورت گرفته، با توجه به ظرفیت داخلی سازی خطوط واگن باری سه شرکت داخلی، ۴۹۰۰ دستگاه واگن از طریق داخلی سازی تامین می‌شود و به موازات آن ۱۱۰۰ دستگاه از این واگن‌ها در سال های اول (۹۰۰دستگاه) و دوم (۲۰۰دستگاه) بصورت CBU وارد کشور خواهد شد.

بهره‌برداری آزمایشی از خط آهن آستارا- آستارا با ورود قطار آذربایجان به ایستگاه آستارا ایران

در جریان سفر الهام علی‌اف رییس جمهوری آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران و در راستای اجرای توافق ‏فی‌مابین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان در خصوص اتصال راه‌آهن‌های دو کشور، ‏خط آهن آستارا – آستارا به بهره‌برداری رسید.‏

با افتتاح و بهره‌برداری از این خط آهن و همچنین تکمیل پروژه راه آهن رشت آستارا با مشارکت دو کشور، جمهوری اسلامی ایران از طریق جمهوری آذربایجان به راه‌ آهن اروپا ‏وصل می‌شود و این کشور نیز از طریق خطوط ریلی به خلیج فارس دسترسی مستقیم پیدا می‌کند.

آمادگی فرانسه برای مشارکت در نوسازی ناوگان ریلی ایران

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دو کشور می‌توانند درحوزه حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و دریا نیز گفت و گو کنند، تصریح کرد: هم چنین می‌توانیم در خصوص لجستیک بین ایران و اروپا و آسیای میانه با یکدیگر گفت و گوی جدی داشته باشیم. از فرانسه انتظار داریم در خصوص لیزینگ و نحوه تأمین مالی نوسازی ناوگان ریلی نیز پاسخ روشنی به ایران بدهند.

وزیر اقتصاد فرانسه با بیان اینکه دورنمای خوبی برای همکاری ایران و فرانسه در حوزه ریلی وجود دارد نسبت به مشارکت فرانسه برای نوسازی ناوگان ریلی ایران ابراز آمادگی کرد و گفت: دولت فرانسه خواهان عمیق کردن روابط خود با تهران است و برای برطرف شدن موانع مالی در خصوص پروژه‌ها حتماً تلاش خواهد کرد و فراتر از این پرونده‌ها اراده‌ای بین دو کشور برای تعمیق روابط وجود دارد.

 

نظر شما