شناسهٔ خبر: 35840 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تشریح ماهیت دوگانه ملی و محلی مدیریت‌شهری و رابطه آن با حاکمیت/ ساماندهی تمامی مناطق حاشیه‌نشین چابهار تا ۱۸ ماه آینده/ تلاش وزارت راه و شهرسازی برای اصلاح بنیادین در حوزه ساختمان

گزارش آخر هفته تشریح ماهیت دوگانه ملی و محلی مدیریت‌شهری و رابطه آن با حاکمیت مطرح شده از سوی وزیر راه و شهرسازی در دومین کنفرانس جامع مدیریت‌شهری، برگزاری آزمون ورود به حرفه صلاحیت مهندسان در تمامی استان‌های کشور، تاکید وزارت راه و شهرسازی بر اصلاح بنیادین در حوزه ساختمان، ساماندهی تمامی مناطق حاشیه‌نشین چابهار تا ۱۸ ماه آینده بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفته گذشته با چندین رویداد مهم در عرصه نظام ساخت و ساز کشور آغاز شد. آغازی که با تشریح ماهیت دوگانه ملی و محلی مدیریت شهری و رابطه آن با حاکمیت از سوی وزیر راه و شهرسازی در دومین کنفرانس جامع مدیریت شهری ایران همراه بود. برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای مهندسان به طور همزمان در تمامی استان‌های کشور، تشکیل جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و تاکید بر اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی طرح‌های جامع و تفصیلی، صدور مجوزها و پروانه‌های ساختمانی، تمدید حکم رئیس شورای تدوین مقررات ملی ساختمان برای دو سال آتی با تاکید بر ایمنی و حفاظت از ساختمان‌ها به عنوان سرمایه‌های ملی، پیشنهاد تشکیل چلسه فوق‌العاده برای حفظ اراضی ملی و دولتی در تعطیلات نوروزی از سوی وزیر راه و شهرسازی به دادستان کل کشور از دیگر رویدادهای حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

اظهارنظر منوچهر شیبانی اصل مدیرکل دفتر توسعه مهندسی بر تاثیر نظام ساخت و ساز بر سینمای ایران با تحلیلی بر مخاطرات گودبرداری‌های غیراصولی که آغاز فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی با آن کلید خورد، تشریح اصلی‌ترین چالش عدم اجرای کامل طرح جامع شهر تهران و اعلام وجود ۱۰۱ ساختمان بلند در معرض خط مستقیم گسل‌های شناخته شده پایتخت از سوی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، تشکیل نخستین نشست تخصصی معاون مسکن و ساختمان با کارشناسان حوزه مسکن درباره برنامه‌ریزی برای تهیه سند ملی استراتژی بی‌آی‌ام و ضرورت فرهنگ‌سازی در این مورد و در نهایت اعلام مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن برای ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین چابهار تا ۱۸ ماه آینده بخش دیگری از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی را در این هفته تشکیل داد.

مقابله با زمین‌خواری دغدغه مردم و نظام است

جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری و با حضور تعدادی از وزرا و شخصیت‌های مهم کشور تشکیل شد و در این نشست جهانگیری گفت: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی درباره طرح‌های جامع و تفصیلی و صدور مجوزها و پروانه‌ها، مثبت و سازنده است و باید در دستور کار قرار بگیرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

با بحران عدم پاسخگویی مدیریت شهری روبه‌رو هستیم

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دومین کنفرانس جامع مدیریت شهری ایران ضمن تشریح ماهیت دوگانه ملی و محلی مدیریت شهری و رابطه آن با حاکمیت، گفت: با بحران عدم پاسخگویی مدیریت شهری روبه‌رو هستیم و شهرداری‌ها باید به عنوان دولت محلی به دولت مرکزی و حاکمیت پاسخگو باشند.

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در نظام مدیریت مرکزی از شخص رئیس جمهور، استاندار، فرماندار، بخش‌دار و دهیار را شاهد هستیم که همه این‌ها حکومت مرکزی را شکل می‌دهند در حالی که بخشدار و دهیار جزو حکم‌روایی محلی به شمار می‌آیند. به همین دلیل است که می‌خواهیم حکومت مرکزی همه جا حضور داشته باشد، در عین‌حال در داخل شهرها جریان موازی شهرداری‌ها را داریم که آن‌ها را نقطه مقابل فرماندار، استاندار، بخشدار و دهیار قرار می‌دهد درحالی که عملا چنین جریانی در بیشتر نقاط دنیا مرسوم نیست ولی در ایران رخ داده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازدید وزیر راه و شهرسازی از آزمون صلاحیت حرفه‌ای مهندسی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به همراه حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان و همچنین فرج الله رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای مهندسی در پردیس دانشکده هنرهای زیبای تهران بازدید کرد. آخوندی با تاکید بر آنکه وزارت راه و شهرسازی در پی اصلاح بنیادین در حوزه ساختمان است، گفت: آیین نامه کنترل ساختمان بیش از ۶ ماه است که در امور زیربنایی دولت در حال بررسی است تا مهندسان پاسخگویی روشنی در برابر صاحب کار و مسئولیت طراحی و اجرا داشته باشند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

۱۰۱ ساختمان بلند در معرض خطر مستقیم گسل‌های شناخته شده تهران

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در همایش نگاهی بر تسعه شهری از ایده تا عمل با تاکید بر تجربه تهران با مروری بر روند شکل‌گیری طرح‌های توسعه‌شهری، خاموش بودن سیستم مانیتورینگ (نظارت) و عدم پایش اجرای طرح را از مشکلات اجرای طرح‌های توسعه‌شهری عنوان کرد و گفت: شهر تهران از جمله شهرهایی است که سرمایه‌گذاری بسیار خوبی برای زیرساخت‌های اطلاعاتی آن انجام گرفته است. اما اگر این اطلاعات در دسترس نباشد، امکان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در سطوح کلان و در سطوح محلی وجود ندارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

برنامه‌ریزی برای تهیه سند ملی استراتژی بی‌آی‌ام

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در نخستین نشست تخصصی حرکت ملی بی‌آی‌ام (سیستم مدل‌سازی اطلاعات ساختمان) هدف از برگزاری این نشست را رسیدن به یک پروتکل، برنامه و نقشه راه عنوان کرد و گفت: هدف ما رسیدن به یک برنامه برای ارائه به مجلس برای قانونگذاری و ساماندهی فرآیند بی‌آی‌ام است تا دراین میان وظایف هر دستگاه مشخص و واضح باشد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ساماندهی تمامی مناطق حاشیه نشین چابهار تا ۱۸ ماه آینده

حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در بازدیدی که از منطقه چابهار، مناطق شهری و حاشیه‌های شهر چابهار داشت، گفت: تمامی مناطق حاشیه نشسن چابهار در یک دوره ۱۲ تا ۱۸ ماهه ساماندهی و از خدمات زیربنایی بهره مند می شوند. عزم دولت برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین و ارایه امکانات برای مردم ساکن در منطقه جدی است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نگاهی به «فروشنده» فرهادی و مخاطرات گودبرداری‌های غیراصولی

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی معتقد است: در سال‌های گذشته، حوادث گودبرداری مختلفی را دیده‌ام که خانواده‌هایی را از هم پاشیده و ضررهای جبران‌ناپذیر جانی و خسارت‌های فراوان مالی به بار آورده است و آغاز فیلم فروشنده در برابر بعضی از آنها فقط بخش کوچکی از عواقب ساخت و ساز نادرست و گودبرداری‌های ناامین و بی‌توجهی به دانش مهندسی و صلاحیت حرفه‌ای است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/

نظر شما