شناسهٔ خبر: 3586 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای:

نصب و خرید ۱۸۰۰ دوربین‌ هوشمند جاده‌ای/ سامانه هوشمند برای کنترل حوادث جاده‌ای کافی نیست

داود کشاورزیان در همایش سیستم های هوشمند رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از خرید و نصب ۱۸۰۰ دستگاه دوربین کنترل سرعت جدید در جاده‌های کشور خبر داد و گفت: برای این کار قراردادی ۹۰۰ میلیارد تومانی بسته شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی صبح امروز ۳۰ دی ماه در نخستین همایش سیستم‌های حمل و نقل هوشمند جاده‌ای با ابراز خرسندی از برگزاری این همایش و قدردانی از همکاری نهادهای مختلف در برگزاری همایش، سازمان راهداری را دستگاه بهره‌بردار جاده‌های کشور معرفی کرد و گفت: این سازمان مسئولیت‌های متعددی همچون نگهداری جاده‌ها، تنظیم سیاست‌های حمل و نقل کشور، نظارت بر وضعیت راه‌ها، تحلیل شبکه و کمک به نوسازی حمل و نقل را برعهده دارد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه در سال‌های گذشته همواره تلاش شد تا از تکنولوژی‌های روز دنیا در راستای ایفای وظایف راهداری و نگهداری راه‌ها و همچنین نظارت بر حمل و نقل عمومی و رفتار کاربران استفاده شود، ادامه داد: ایران از لحاظ استفاده از تکنولوژی روز دنیا فاصله چندانی با کشورهای دیگر ندارد و معمولا اگر تکنولوژی وارد چرخه فعالیت شود با یک تاخیر کوتاه وارد کشورمان می‌شود که این مسئله در زمینه‌های راهداری، نظارت بر رفتار کاربران و حوزه‌های مرتبط صدق می‌کند.

وی گفت: یکی از سیستم‌های مورد استفاده در این سازمان که عمر ۱۰ ساله‌ای در استفاده دارد بحث سامانه هوشمند جاده‌ای است. قدری بیش از ۱۰ سال است که در سازمان از انواع سیستم‌های هوشمند برای انجام وظایف استفاده می‌شود. سیستم ITS  در سازمان کاربردهای مختلفی دارد که یکی از این وظایف در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تحلیل شبکه است. سازمان باید به عنوان بهره‌بردار وضعیت جاده‌ها را تحلیل کند تا در صورت نیاز به توسعه و سرمایه‌گذاری اقدام‌های لازم انجام شود. طبیعی است که برای رسیدن به این منظور به اطلاعات درست و دقیق نیاز داریم.

کشاورزیان افزود: استفاده از تردد شمار برای تحلیل بررسی وضعیت ترافیک جاده‌ها از سیستم‌های هوشمند سال‌ها در سازمان مورد اسفاده قرار می‌گیرد. استفاده از تردد شمار علاوه بر تحلیل اطلاعات، زمینه‌های اطلاع‌رسانی به مردم را فراهم می‌کند.

وی به پایش جاده‌ها به عنوان یکی دیگر از وظایف سازمان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۶۵۰ دوربین برای نظارت تصویری در استان‌های مختلف کشور نصب شده است. برای کنترل رفتار کاربران ناوگان و رانندگان حمل و نقل عمومی نیز از سیستم جی پی اس و دوربین کنترل سرعت استفاده می‌شود. در حال حاضر کامیون‌های ترانزیتی کشور مجهز به سیستم جی پی اس هستند و با تفاهم نامه‌ای که سازمان با پلیس راهور و وزات نفت انجام داده مقرر شد که ناوگان حمل و نقل عمومی به این سیستم مجهز شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: پیمایش ناوگان حمل و نقل و مشخص شدن میزان سوخت مصرفی ناوگان از نتایج حایز اهمیت اجرای این طرح است. با استفاده از این سیستم اگر ناوگانی تردد بیشتری داشته باشد برای سوخت مورد نیاز دچار مشکل نمی‌شود.

کنترل چهار هزار کیلومتر جاده با ۴۰۰ دستگاه دوربین کنترل سرعت

کشاورزیان با اشاره به شرایط فعلی دوربین‌های کنترل سرعت ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴۰۰ دستگاه دوربین کنترل سرعت در جاده‌های کشور نصب شده که حدود چهار هزار کیلومتر از راه‌های کشور را تحت پوشش قرار داده است. برخی از این دوربین‌ها توسط سازمان راهداری و برخی دیگر توسط پلیس فعال است و استفاده از این سیستم باعث کنترل سرعت و کاهش تلفات جاده‌ای شده است.

وی استفاده از دوربین‌های ثبت سرعت را یکی از برنامه‌های جدی این سازمان دانست و گفت: در حال حاضر ۱۳۰۰ دستگاه تردد شمار در کشور داریم که تقریبا بخش اعظم جاده‌های کشور را تحت پوشش قرار داده است. همچنین به واسطه استفاده از ۶۳۰ دوربین نظارت تصویری بخش زیادی از جاده‌های کشور مجهز شده‌اند و اگر نیاز باشد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این زمینه سرمایه‌گذاری خواهد کرد. همچنین در حال حاضر حدود ۱۹۰ دستگاه تابلوی پیام متغیر در جاده‌های کشور داریم که البته من آنچنان اعتقادی به استفاده از این سیستم در جاده‌های کشور ندارم.

کشاورزیان از خرید و نصب ۱۸۰۰ دستگاه دوربین کنترل سرعت جدید در جاده‌های کشور خبر داد گفت: برای این کار قراردادی ۹۰۰ میلیارد تومانی بسته شده است.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به لزوم استفاده از دستگاه توزین در حین حرکت اشاره کرد و گفت: اکنون ۱۷ دستگاه توزین در حین حرکت در جاده‌های کشور نصب است که البته برنامه‌هایی برای توسعه این تعداد وجود دارد، به این ترتیب کامیون‌هایی که با تناژ بالا حرکت می‌کنند و بار محوری غیرمجاز دارند ثبت پلاک خواهند شد.

کشاورزیان با ابراز امیدواری از برگزاری این همایش در راستای افزایش ایمنی گفت: معتقدم که استفاده از سامانه هوشمند برای کنترل حوادث جاده‌ای لازم است اما کافی نیست. برای آنکه بتوانیم اعمال قانون مناسب‌تری داشته باشیم باید از ابزار قانون استفاده کنیم. متاسفانه نرخ جرایمی که در سال ۱۳۸۹ تصویب شد با توجه به تورم چند ساله امروزه آنچنان نقش بازدارنده ندارد. در واقع قدرت بازدارندگی جرایم کاهش یافته است. در مقایسه نرخ جرایم رانندگی در ایران با کشورهای دیگر می‌بینیم که این نرخ در ایران بسیار پایین است. بحث افزایش جرایم در دستور کار کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد تا میزان نرخ جرایم با توجه به تورم سه ساله افزایش یابد که در نتیجه آن قدرت بازدارندگی جرایم نیز ایجاد شود.

نخستین همایش سیستم‌های حمل و نقل هوشمند جاده‌ای صبح امروز (۳۰ دی‌ماه) با حضور دکتر عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مرکز همایش‌های سازمان و سیمای جمهوری اسلامی افتتاح شد. این همایش به مدت دو روز ادامه دارد./

نظر شما