شناسهٔ خبر: 35977 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مشاركت دانشگاه تهران در طرح‌های عمرانی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)

تفاهم نامه دانشگاه تهران بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) منعقد کرد در ساخت شهر سبز و شهر مدرن مشارکت خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، در ابتدای جلسه، انعقاد تفاهم‌نامه دانشگاه تهران و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، طرح جامع رفتارشناسی و طراحی الگوی صلاحیت منابع انسانی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) محمد رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت این طرح گفت: بخش عظیمی از دانشگاه تهران، علوم انسانی است که باید از آن برای کمک به طرح‌های بزرگ استفاده کرد. در رشته‌های فنی، ارتباط با صنایع و سایر بخش‌های جامعه داریم اما متأسفانه این مشارکت در علوم انسانی که بسیار مهم است، کمتر اتفاق افتاده است که باید تلاش کنیم این مشکل را حل کنیم و از این ظرفیت عظیم دانشگاه استفاده کنیم.

رحیمیان افزود: این تفاهم‌نامه شروع خیلی خوب و مبارکی است که به ما کمک می‌کند تا توان دانشگاه تهران در این حوزه را به مردم و جامعه نشان دهیم.

وی با اشاره به همکاری مشترک دانشگاه تهران با وزارت راه و شهرسازی و برخورداری دانشگاه تهران از حدود ۳۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی اظهار کرد: این تفاهم‌نامه همکاری ما را با مؤسسه مشترک وزارت راه و شهرسازی و دانشگاه تهران تقویت می‌کند و می‌توانیم در حوزه‌های مختلف از طرح‌های پژوهشی گرفته تا انتشارات و رساله‌های کارشناسی ارشد و دکتری زمینه کار مشترک را ایجاد و تقویت کنیم، لذا با این ظرفیت باید هم به شهر فرودگاهی و هم به دانشگاه تبریک گفت و امیدوارم آینده درخشانی در این همکاری داشته باشیم.

در ادامه هادی بهرامی احسان عضو هیئت علمی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه، با اشاره به جلسات و مذاکراتی که به پیشنهاد تفاهم‌نامه انجامیده بود، گفت: هدف این طرح الگوسازی است که بر اساس آن یک محیط معمولی فرودگاهی تبدیل به یک محیط شاد و مفرح برای کسانی می‌شود که به دلایل مختلف به آن ورود پیدا می‌کنند.

وی در توضیح جزئیات طرح افزود: این طرح در قالب کاری یک‌ساله تدوین و برنامه‌ریزی‌شده است که طی آن در مدت این یک سال مدل مناسبی برای سامان دادن به منابع انسانی این شهر مهم طراحی می‌شود.

بهرامی در پایان سخنان خود تصریح کرد: شهر فرودگاهی فقط یک مجموعه تجاری و مسافرتی نیست بلکه مجموعه‌ای فراگیر است که ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را شامل می‌شود و ما خوشحالیم که این فرصت فراهم شده تا دانشگاه در خدمت مردم و کل جامعه باشد.

محمود نویدی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز با ابراز خوشحالی از همکاری دانشگاه تهران با شهر فرودگاهی گفت: در طول سال‌های گذشته فقط ساخت‌وساز انجام شده و در آن ابعاد توسعه به معنای واقعی و علمی لحاظ نشده است؛ اما ما در طراحی شهر فرودگاهی بر تحقق توسعه پایدار تمرکز کرده‌ایم نه صرفاً ساخت مجموعه‌ای از ساختمان‌ها و سازه‌ها.

وی با اشاره به مفهوم شهر فرودگاهی اظهار کرد: شهر فرودگاهی یک مفهوم جدید است. در کشورهای مختلف جهان، این پروژه بسیار جدی است. در چین، ترکیه، امارات و بسیاری از کشورهای دیگر پروژه‌های عظیم شهر فرودگاهی در دست اجراست.

نویدی افزود: فرودگاه فقط یک پایانه برای جابه‌جایی مسافر و بار نیست، بلکه یک کارخانه است که تولید ثروت می‌کند. اگر فرودگاه کشوری نامناسب باشد، مسافر ورودی به هیچ وجه تصویری مطلوب از آن کشور در ذهن خود نمی‌سازد.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با تشریح ویژگی‌های فرودگاه امام تأکید کرد: فرودگاه امام نزدیک تهران است و با توجه به اهمیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تهران، این یک فرصت و مزیت بزرگ است. این فرودگاه از نظر موقعیت مکانی کم‌نظیر است زیرا با ۱۲ ساعت پرواز بیش از ۵ میلیارد از جمعیت جهان را در دسترس دارد که یک فرصت و ویژگی استثنایی است؛ بنابراین، شهری که در کنار این فرودگاه ساخته می‌شود، بسیار مهم است. ما می‌خواهیم آن را به یک فرهنگ و یک برند تبدیل کنیم. در این شهر ظرفیت جذب همه نوع نیروی متخصص وجود دارد، لذا باید با برنامه بسازیم و در این مسیر نگاه توسعه‌ای داشته باشیم.

وی در پایان گفت: دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه جامع می‌تواند کارهای بسیاری در جهت تحقق این اهداف انجام دهد. در حقیقت دانشگاه با توجه به جامعیتش می‌تواند در همه زمینه‌ها همکاری و کمک کند. امیدوارم بال آموزشی دانشگاه تهران به عنوان کهن‌ترین دانشگاه ایران در اولین فرصت در منطقه آزاد این شهر فرودگاهی گشوده شود و ما شاهد فعالیت‌های آن در همه رشته‌ها در این شهر باشیم.

محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران نیز پیش از امضای تفاهم‌نامه اظهار کرد: فرودگاه مکان بسیار مهمی است زیرا اولین تأثیر را بر ذهن مسافر می‌گذارد، لذا باید در همه ابعاد به آن توجه شود.

وی با اشاره به سیاست‌های دانشگاه تهران افزود: سیاست جدی ما کار با سازمان‌هاست. دانشگاه تهران ظرفیت‌های بسیار گسترده و مهمی دارد که باید زمینه به‌کارگیری آن‌ها را فراهم کرد. مثلاً یکی از این ظرفیت‌ها، پایان‌نامه‌های دانشجویی است که می‌توانند بسیاری از مسائل کشور را حل کنند، اما متأسفانه در به‌کارگیری این ظرفیت ضعیف عمل شده است که باید تقویت شود.

نیلی احمدآبادی با استقبال از ورود دانشگاه تهران به این شهر تصریح کرد: همه مسئولان دنبال مدل واقعی هستند. یکی از جاهای محل پیاده‌سازی مدل‌ها همین شهر فرودگاهی است. ما به عنوان دانشگاه تهران خوشحال می‌شویم در همه زمینه‌ها کمک کنیم و یک الگوی منحصربه‌فرد بسازیم.

در پایان تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه تهران و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به امضای مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و معاون پژوهشی دانشگاه تهران رسید.

نظر شما