شناسهٔ خبر: 36011 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ماجرای دنباله‌دار تفحص از شهرداری تهران/ مجلس روز سه‌شنبه به تفحص از شهرداری تهران رای می‌دهد؟

شورای شهر تهران دیروز تصمیم‌گیری درباره تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در صحن مجلس در حالی به تعویق افتاد كه زمزمه‌ها درباره لابی حامیان قالیباف برای منتفی كردن این تحقیق و تفحص شدت گرفته است. با وجود آنكه یكی از دستور جلسات روز گذشته صحن قرائت گزارش كمیسیون عمران از رد درخواست تحقیق و تفحص از شهرداری تهران و تصمیم‌گیری صحن مجلس درباره این تحقیق و تفحص بود اما به دلیل یك اشكال آیین‌نامه‌ای از دستور كار خارج شد و به جلسه بعدی موكول شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دیروز تصمیم‌گیری درباره تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در صحن مجلس در حالی به تعویق افتاد كه زمزمه‌ها درباره لابی حامیان قالیباف برای منتفی كردن این تحقیق و تفحص شدت گرفته است. با وجود آنكه یكی از دستور جلسات روز گذشته صحن قرائت گزارش كمیسیون عمران از رد درخواست تحقیق و تفحص از شهرداری تهران و تصمیم‌گیری صحن مجلس درباره این تحقیق و تفحص بود اما به دلیل یك اشكال آیین‌نامه‌ای از دستور كار خارج شد و به جلسه بعدی موكول شد. آن‌طور كه امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از اعضای هیات رییسه مجلس توضیح داد تبصره ۴ ماده ۱۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس گفته همه گزارش‌هایی كه در جلسه علنی مطرح می‌شوند، حداقل باید ۲۴ ساعت قبل از قرائت، تكثیر و در اختیار نمایندگان قرار گیرد.

اعتماد نوشت: اما به گفته او گزارش كمیسیون عمران روز شنبه بعد از ظهر در اختیار نمایندگان قرار گرفته و مهلت ۲۴ ساعته تا زمان قرائت آن در مجلس طی نشده است. اگرچه این یك اشكال آیین‌نامه‌ای بود اما روندی كه تاكنون درباره تحقیق و تفحص از شهرداری تهران طی شده است هر لحظه لابی‌های موثر برای منتفی كردن این تحقیق و تفحص را قوت بخشیده است. آنچنان كه فتحی، نماینده تهران و یكی از تحقیق و تفحص‌كنندگان می‌گوید: «ما نمایندگان هم در گوشه و كنار مجلس می‌شنویم كه لابی‌های جدی با وعده و وعیدهایی به دنبال منتفی كردن این تحقیق و تفحص در كار هستند اما چون فرد خوش‌بینی هستم در این باره قضاوت نمی‌كنم و می‌گویم ان‌شاءالله این‌طور نیست.»

ماجرای دنباله‌دار تفحص از شهرداری تهران

ماجرای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به یك ماجرای دنباله‌دار طولانی تبدیل شده است. این تحقیق و تفحص از شهریور ماه و بعد از بالاگرفتن ماجرای واگذاری املاك نجومی در شهرداری تهران توسط تعدادی از نمایندگان فراكسیون امید كه بیشتر آنها نمایندگان تهران هستند كلید خورد اما محدود به این موضوع نیست و به ویژه عملكرد مالی و عملیات شهرسازی آن را هم در بر می‌گیرد. بعد از درخواست نمایندگان این تحقیق و تفحص برای بررسی به كمیسیون عمران ارجاع شد. كمیسیونی كه تحقیق و تفحص در آن و بعد از شش بار حضور قالیباف در این كمیسیون برای پاسخ به پرسش‌های نمایندگان رد شد و این كمیسیون به آن رای منفی داد.»

كدام افراد برای رای نیاوردن تحقیق و تفحص در حال تلاش و رایزنی هستند؟

محمدجواد فتحی هم این موضوع را منتفی ندانسته و با بیان اینكه «هیچ چیز بعید نیست» درباره تلاش برخی نمایندگان برای رای نیاوردن تحقیق و تفحص در صحن مجلس می‌گوید: «رسیدگی به این درخواست تحقیق و تفحص به‌شدت طولانی شد. به اعتقاد من سیكل كار تا الان خیلی بد طی شد. شاید با قاطعیت نتوانم بگویم این رویكرد به دلیل مسائل پشت پرده است اما هر چه هست روند كار تا اینجا خیلی بد طی شده است.

 در حالی كه ما نمی‌خواهیم كسی را به امری متهم كنیم و حكمی صادر كنیم. سوالی برای ما نمایندگان مجلس مطرح شده است كه به دنبال پاسخ هستیم. فتحی می‌گوید: تحقیق و تفحص به معنای ایراد اتهام به كسی نیست. بلكه در جایی كه سوال و تردیدی ایجاد شده است ابزاری را فراهم كنیم تا پاسخ بگیریم. در واقع ما می‌خواهیم كشف واقع و حقیقت شود. اگر كار در روال عادی و معمولی و قانونی خودش پیش می‌رود كه چه بهتر. امااگر انحرافی از مسیر اصلی پیش آمده باید این انحراف معلوم شود تا كار اصلاح شود.»

علیرضا رحیمی دیگر نماینده تهران و از درخواست‌كنندگان تحقیق و تفحص از شهرداری البته بیان صریح‌تری در این باره دارد. او پیش از این در این باره به ایلنا گفته بود: «لابی‌گری‌های وسیعی در حال انجام است، از یكسو فشار سنگینی برای مخالفت با این تفحص به جریان افتاده و این شایبه را ایجاد می‌كند كه اگر واقعا روحیه پاسخگویی نزد شهرداری تهران وجود دارد، چرا از این تفحص نگران هستند.»

لابی حامیان قالیباف به سرانجام خواهد رسید؟

با وجود این تلاش‌ها اما نمایندگان فراكسیون امید به وی‌ژه در تلاش هستند تا این تحقیق و تفحص به نتیجه برسد. فتحی می‌گوید: «با توجه به كثرت مراجعات مردمی به شهرداری تهران و با توجه به مشكلات عدیده‌ای كه مردم در این مراجعات مواجه می‌شوند اگر مجلس تحقیق و تفحص را نپذیرد جامعه قضاوت خوبی نخواهد كرد.» او ادامه می‌دهد: «به اعتقاد من موضوع حقوق مدیران برای مجلس تجربه خوبی بود كه مقابل خواست و اراده مردم نباید ایستاد.

 در خصوص تحقیق و تفحص از شهرداری تهران ما با مراوداتی كه در شهر و بامردم تهران داریم می بینیم كه خواسته طبیعی و مسلم مردم این است كه این كار انجام شود.» فتحی درست به همین دلیل معتقد است اگر مجلس با این موضوع مخالفت كند پیام خیلی بدی خواهد داشت؛ در این صورت تصور مردم از مجلس این خواهد بود كه می‌شود مجلس را با وعده و وعید و لابی‌های آنچنانی به عقب‌نشینی وادار كرد و از خواست مردم برحذر داشت. با همه اینها اما فتحی امیدوار است این تحقیق و تفحص به نتیجه خواهد رسید. او می‌گوید: «اگر بازی‌های سیاسی دخیل نشود و نمایندگان مرعوب این بازی‌ها نشوند تحقیق و تفحص رای خواهد آورد.»/

نظر شما