شناسهٔ خبر: 36013 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئيس كميسيون سلامت شورای شهر تهران:

انتقاد از صرف هزينه‌های بدون بازگشت از سوی شهرداری تهران/ شهرداری باید درباره خروجی همایش‌ها گزارش دهد

رحمت الله حافظی رئيس كميسيون سلامت شورای شهر تهران در انتقاد به برگزاری مهندسی حمل‌ونقل و ترافیك از سوی شهرداری بیان کرد: شهرداری برای غرفه‌بندی فضای نمايشگاه ٤٠ ميليون تومان، پذيرايی ٢٣٠ ميليون تومان و ساخت كليپ و تيزر ١٩٠ ميليون تومان هزینه کرده که بخشی از بودجه توسط شركت‌كنندگان و بخش ديگری هم با مشاركت اسپانسرها تامين شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شهروند شهرداری تهران در روزهای نخست اسفند امسال هم مثل هر ‌سال كنفرانس میلیاردی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیك را برگزار كرد؛ كنفرانسی كه حالا ابهامات زیادی درباره «نحوه هزینه كرد» و «خروجی علمی و تاثیر بر ترافیك شهری» آن وجود دارد و مثل همیشه، رحمت‌الله حافظی، رئیس كمیسیون سلامت شورای شهر تهران انتقادات زیادی نسبت به برگزاری اینگونه همایش‌ها دارد.

«شهرداری به هیچ وجه متولی برگزاری همایش‌های علمی نیست و در هیچ كجای قوانین و مصوبات شورای شهر هم اجازه برگزاری چنین همایش‌هایی به مدیریت شهری داده نشده است.» اطلاعات او از نحوه برگزاری و هزینه‌كرد شانزدهمین كنفرانس مهندسی حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تهران كه ١٠ و ١١ اسفند برگزار شد، نشان می دهد كه شهرداری برای برگزاری این همایش یك میلیارد و ٢٦٤ میلیون تومان هزینه كرده است: «مستنداتی وجود دارد كه شهرداری برای غرفه‌بندی فضای نمایشگاه ٤٠ میلیون تومان، پذیرایی دو روزه مدعوین ٢٣٠ میلیون تومان، ساخت كلیپ و تیزر ١٩٠ میلیون تومان، انجام خدمات برگزاری شانزدهمین كنفرانس مهندسی ترافیك ٥٠ میلیون تومان و برای اجاره محل برگزاری كنفرانس هم ٢٥٤ میلیون تومان  در بودجه‌ها پیش‌بینی كرده است اما مگر این همایش چند نفر میهمان داشته كه هزینه پذیرایی اینقدر زیاد است؟ همچنین قیمت ساخت كلیپ و تیزر مشخص است به طوری كه در بالاترین حد آن دقیقه‌ای یك میلیون است اما مگر یك همایش چند دقیقه كلیپ می‌خواهد؟ واقعا این خرج‌ها با چه معیاری است؟»

اما «محمود صفارزاده» كه رئیس كمیته علمی این كنفرانس است درباره هزینه‌های این كنفرانس به «شهروند» می‌گوید: «بخشی از بودجه توسط شركت‌كنندگان و بخش دیگری هم با مشاركت اسپانسرها تامین شده است.» در سایت رسمی كنفرانس مهندسی ترافیك و حمل‌ونقل شهری، چهار شركت گروه صنعتی و شیمیایی ریف، صبا شیمی آریا، مهندسین مشاور گنو و شرکت ایمن پارس اتحاد به‌عنوان حامیان مالی معرفی شده‌اند كه بنا بر اخبار رسیده جزو پیمانكاران شهرداری هستند و هزینه برای این كنفرانس درواقع از این دست به آن دست می‌شود. رئیس كمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم این موضوع را به‌عنوان موارد ابهام مطرح می‌كند: «ابهاماتی در مورد حامیان وجود دارد كه بخشی از هزینه‌ها را پرداخت می‌كنند اما از طرف دیگر هزینه‌ها را در قراردادهای پیمانكاری جبران می‌كنند كه همچنان سوال‌هایی در این باره وجود دارد كه شهرداری باید به آن پاسخ دهد.»

او درباره پرداخت هزینه از سوی شركت‌كنندگان همایش هم توضیح داد: «وقتی دست آقایان در جیب مردم است بعید می‌دانم كه به فكر پوشش هزینه‌ها از سایر مسیرها باشند. چند نفر سخنران دعوت می‌كنند و همزمان با تعریف محل اسكان و پذیرایی، تمام هزینه‌های آنها را هم پرداخت می‌كنند و بقیه شركت‌كنندگان هم برای شركت در همایش هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌كنند اما در همایش‌های علمی جز سخنرانان مدعو و كسانی كه مقالات آنها پذیرفته شده است بقیه كسانی كه مایل به شركت در كنفرانس هستند، ورودیه پرداخت می‌كنند.»

«شهرداری درباره خروجی همایش گزارش دهد»

البته مسئولان شهرداری مدعی‌اند كه كنفرانس برگزار شده جنبه علمی داشته و حتما نباید خروجی عملی داشته باشد. «مهدی ریاضی كرمانی»، عضو هیأت رئیسه همایش در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید هدف این كنفرانس، علمی است: «كنفرانس كاربردی نبود و هدف آن علمی و آموزشی بود.» اما رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران می‌گوید وظیفه شهرداری برگزاری همایش‌های علمی نیست: «وقتی می‌پرسیم خروجی چیست، می‌گویند كاملا علمی است در حالی كه هیچ‌كدام از قوانین و مصوبات به شهرداری اجازه برگزاری كنفرانس میلیاردی نداده است اما امیدواریم كه این رویه برای سال‌های آینده اصلاح شود.» به اعتقاد او اشكالی ندارد كه برای كنفرانس‌ها یك میلیارد و حتی دو میلیارد تومان هزینه شود به شرطی كه خروجی برای حل مشكلات شهری و ترافیك داشته باشد اما متاسفانه این برنامه‌ها صرفا  محل شوی سیاسی شهرداری شده است آن هم با هزینه از جیب مردم:   «شهرداری اگر به فكر رسیدن به راه‌حل بود طی ١٠ سالی كه كنفرانس را برگزار كرد ترافیك به این میزان شدت پیدا نمی‌كرد و هر‌سال هم در ابتدای همایش موفقیت و عدم موفقیت تكالیف و دستاوردهای قبلی را مرور می كرد اما آقایان هیچ گزارشی در این باره نداده‌اند. وقتی پای صحبت برگزاركنندگان منصف این همایش هم می‌نشینیم متوجه می‌شویم كه جز هزینه‌های میلیاردی و چاپ تعدادی كتابچه گلاسه رنگی برای شهر هیچ چیز نداشته است اما اگر شهرداری مستنداتی دارد كه اینطور نیست شهردار می‌تواند در شورا وقت بگیرد و گزارش كار دهد.» رئیس كمیسیون سلامت شورا می‌گوید كه این رویه مشتی از نمونه خروار است كه نشان می‌دهد اقتصاد مقاومتی تنها جزو شعارهای این مجموعه است و هیچ جایی در عمل آنها ندارد:   «وظیفه شهرداری برگزاری همایش علمی نیست و برگزاری همایش علمی وظیفه دانشگاه‌هاست، اما شهرداری هم می‌تواند با دانشگاه‌ها ارتباط برقرار وكمك كند و در نهایت هم به‌عنوان بهره‌بردار از نتایج آن در مدیریت شهر استفاده كند.»

او درباره اینكه گفته می‌شود طرح بی‌.آر.تی  یا طرح مسیرهای دوچرخه‌سواری در شهر از خروجی‌های اینگونه كنفرانس‌هاست هم توضیح می‌دهد: «در مورد بی.آر.تی كه شهرداری می‌توانست با مطالعات تطبیقی و هزینه بسیار كمتری به این نتیجه برسد و درباره مسیرهای دوچرخه‌سواری هم من تا به حال ندیدم كه در جایی از شهر مورد استفاده قرار گیرد و موفق بوده باشد.» ظاهرا چند نفر از اعضای شورای شهر ازجمله محسن سرخو، احمد دنیامالی، رحمت‌الله‌ حافظی یا اقبال شاكری كه از اعضای كمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا هستند به همایش دعوت بودند اما حاضر به شركت در آن نشدند كه می‌تواند نشان‌دهنده قهر اعضا از اینگونه حركت‌های شهرداری باشد و این كنفرانس با ٣١ غایب كه عضو شورا هستند، برگزار شده است. حافظی هم البته در این باره می‌گوید كه تمایلی به شركت در این همایش كه شوی سیاسی بود نداشته است.

«برای معاونت حمل‌ونقل ترافیك برنامه داریم»

محسن سرخو، رئیس كمیته عمران شورای شهر هم البته در گفت‌وگو با «شهروند» حرف‌هایی در این‌باره دارد:  «اینكه حرف‌ها چقدر منجر به عملیات اجرایی شده هنوز به ما ارایه نشده است ما هنوز مشكلات و گره‌های ترافیكی را در شهر تهران مشاهده می‌كنیم در حالی كه با این هزینه‌های میلیاردی حداقل باید یكی از اینها حل می‌شد.» او هم با كنفرانس‌های بدون خروجی موافق نیست:  «برای‌ سال آینده بودجه تحقیقاتی را برای معاونت حمل‌ونقل ترافیك شهرداری تصویب كردیم تا برای حل مشكل ترافیك با پروژه‌های موضوعی،  راهكار مشخصی را برای بررسی به شورا ارایه دهند.» سرخو معتقد است وقتی بودجه شهرداری انقباضی است و در مترو و اتوبوسرانی و بقیه موارد از برنامه عقب است كه امیدواریم در‌سال ٩٦ این عقب‌ماندگی‌ها جبران شود اما وقتی این همه عقب‌افتادگی وجود دارد برگزاری چنین همایش‌هایی برای شهرداری توجیه ندارد كه  هیچ خروجی هم در آن نیست./

نظر شما