شناسهٔ خبر: 36053 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

لاریجانی مطرح کرد؛

تمرکز بر رفع ریشه‌ای مساله حاشیه‌نشینی و رونق چرخه اقتصادی روستاها/ احیای سالیانه ۲۷۰ محله در ستاد ملی بازآفرینی شهری/ افزایش میزان بودجه عمرانی به ۷۳ هزار میلیارد تومان

علي لاريجاني رییس مجلس در نشست خبری پایان سال ۹۵، توجه به بخش کشاورزی و روستا را از گام‌های مثبت مجلس ضمن تصویب برنامه ششم توسعه دانست و گفت: متاسفانه بی‌توجهی به این موضوع عامل حاشیه‌نشینی و مهاجرت از روستا به شهر و بروز معضلات اجتماعی شده است بنابراین مجلس برای رفع ریشه ای این مسئله بر چرخه اقتصادی روستاها تمرکز کرد به نوعی که برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی و اشتغال زایی برای ۵ هزار روستا در سال مصوب شد که دولت با همکاری بخش خصوصی موظف به اجرای آن شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی لاریجانی در نشست خبری خود پیرامون ارائه آخرین گزارش از اقدامات سال ۹۵ با یادآوری نکات مهم مصوب در برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۶ گفت: برنامه ششم توسعه فراز و فرودهایی بین دولت و مجلس به جهت نحوه برنامه نویسی داشت که به همین دلیل کمی بررسی و تصویب آن به طول انجامید در واقع دولت لایحه ای با ۳۵ ماده به مجلس ارائه کرد و نمایندگان قانون برنامه ششم را با ۱۲۸ ماده به تصویب رساندند.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تلقی مجلس در خصوص برنامه، توجه به اهداف کمی و کیفی کلان کشور و بخش های مختلف بود تا در طول ۵ سال قابل ارزیابی و نظارت شفاف باشد بنابراین کمیسیون های مختلف، مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون تلفیق برنامه برای تحقق اهداف مذکور تلاش کردند.

خانه ملی از قول لاریجانی نوشت: در پایان هر فصل از برنامه ششم جدولی مدون گشته که برنامه های مربوطه براساس اهداف کمی این جداول باید محقق شود.

دکتر لاریجانی در توضیح مصوبات برنامه ششم توسعه به رشد ۸ درصدی اشاره کرد و گفت: ۸ درصد رشد از طریق بهره وری باید سامان پیدا کند همچنین برای رسیدن به رشد ۸ درصد، ۲۱.۴ درصد باید رشد سرمایه گذاری از طریق داخلی، خارجی، فاینانس و سرمایه گذاری های دیگر محقق شود.

وی با یادآوری وجود فاصله بین نرخ سود و تسهیلات و سپرده های بانکی در کشور گفت: با توجه به این فاصله که به ضرر تولیدکنندگان است در این بخش تلاش شد در هر سال ۱۰ درصد این فاصله کاهش یابد زیرا به بهبود فضای تولید داخلی کشور کمک می کند.

لاریجانی افزود: اجازه داده شد تسهیلات ارزی از صندوق با مشارکت سازمان های توسعه ای به سمت نقاط کمتر توسعه یافته بروند زیرا یکی از مشکلات استان های کمتر توسعه یافته عدم استقبال شرکت های خصوصی برای سرمایه گذاری در این مناطق است.

وی ادامه داد: سقف بدهی دولت به عنوان یکی از مسائل کلان در اقتصاد دولت نیز مورد توجه قرار گرفت از این رو در بودجه سال ۹۶ نیز به این موضوع توجه شد به نوعی که اجازه انتشار اوراق مشارکت برای پرداخت بدهی دولت داده شد. در قانون برنامه ششم اما سقفی جهت جلوگیری از تخطی دولت مقرر گشت تا مشکلات دولت های قبل تکرار نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایجاد ساز و کار شفاف مقابله با فساد را یکی دیگر از دستاوردهای برنامه ششم توسعه دانست و گفت: در بندهای مختلفی از برنامه تاکید شد تا اطلاعات مربوط به وضعیت حقوق دیوانی کشور در دسترس عموم قرار گیرد، همچنین برای رفع معضلات موسسات اعتباری مانند میزان اختیاراتی در دو ماده به بانک مرکزی داده شد که با متخلفین برخورد شود، نیروی انتظامی و قوه قضائیه نیز موظف به حمایت از این اقدامات شدند.

لاریجانی توجه به بخش کشاورزی و روستا را از گام های مثبت مجلس ضمن تصویب برنامه ششم توسعه دانست و گفت: متاسفانه بی توجهی به این موضوع عامل حاشیه نشینی و مهاجرت از روستا به شهر و بروز معضلات اجتماعی شده است بنابراین مجلس برای رفع ریشه ای این مسئله بر چرخه اقتصادی روستاها تمرکز کرد به نوعی که برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی و اشتغال زایی برای ۵ هزار روستا در سال مصوب شد که دولت با همکاری بخش خصوصی موظف به اجرای آن شد.

وی توسعه ۵۴ خوشه کسب و کار روستایی به عنوان یکی از مصوبات برنامه ششم را یادآور شد و گفت: برای تسهیل دسترسی روستاها و کاهش رفت و آمدها ۴ خدمت مهم دولت یعنی سلامت، آموزش، کشاورزی و بانک موظف به ارائه خدمات الکترونیک کردیم به نوعی که در ۸۰ درصد روستاها این خدمات الکترونیکی تحقق یابد علاوه بر این ۱۰ درصد از ورودی صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی برای سرمایه گذاری در بخش صنایع تکمیلی تخصیص یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در خصوص وام های دریافتی کشاورزان که بعضا دچار خسارت هایی هم شده اند تصمیم هایی اتخاذ شد که بنابر آن سود و کارمزد با بخشودگی همراه شود، همچنین برای ساماندهی بحران آب در کشور تصمیماتی گرفته شد.

لاریجانی با بیان اینکه ۹۰ درصد از آب کشور مصرف کشاورزی دارد، گفت: از این رو برنامه هایی پیرامون توسعه آبیاری نوین و تحت فشار، تغییر الگوی کشت و شیرین کردن آب دریا مورد نظر قرار گرفت. در حقیقت ۳۰ درصد آب موردنیاز استان های ساحلی باید از طریق شیرین کردن آب دریا تامین شود ضمن آنکه به حمایت از مناطقی که از الگوی کشت بهره مند شوند پرداخته خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی به بخش محیط زیست برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: احیای ۲۰ درصد از تالاب های بحرانی کشور، ساماندهی ۲۰ درصد سالانه از حجم پسماندها و توجه به حوزه جنگل از این موارد است. در حقیقت بهره برداری از جنگل و انعقاد قراردادهای جدید بهره برداری و تجدید قراردادهای گذشته ممنوع شد، همچنین باید ظرف ۳ سال ساماندهی جنگل ها دنبال شود تا دوره ای با تنفس همراه باشد.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه احیای ۸۱۵ هزار هکتار از جنگل مصوب شد، همچنین ۱۰ میلیون هکتار آبخیزداری، یک میلیون و ۱۴۰ هزار هکتار بیابان زایی و ۹ میلیون و ۶۰۰ هکتار برای رویش های مرتع مورد نظر قرار گرفت. برای رفع آلودگی هوا نیز جایگزینی ۱۰ درصد سالانه موتورسیکلت های برقی به جای موتورسیکلت های بنزینی مصوب شد.

وی افزود: نیروگاه های تجدیدپذیر به صورتی که ۵ درصد از ظرفیت برق کشور به این بخش مربوط می شود، باید توسعه یابد، در مورد حمل و نقل ریلی نیز یک درصد از فروش نفت و گاز به گسترش آن اختصاص داده شد، حمایت هایی نیز از مسکن اجتماعی صورت گرفت به نوعی که سالانه ۲۷۰ محله در قالب مطالعه ستاد ملی بازآفرینی شهری احیا شود تا ۱۰ درصد از مناطق حاشیه نشین و جمعیت های اطراف آن کاهش یابد.

دکتر لاریجانی در خصوص مصوبات پیرامون مدارس و دانشگاه ها گفت: برای مقاوم سازی مدارس اجازه داده شد تا در طول برنامه ۳ میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی استفاده شود، در مورد دانشگاه ها نیز به رشد دانشگاه ها از نظر هیات علمی و پژوهشگاه توجه شد، همچنین ۳ درصد از سود قابل تقسیم شرکت های دولتی برای تجاری سازی دانشگاه ها اختصاص یافت.

لاریجانی با یادآوری ارائه تسهیلات مسکن برای ۵۰ هزار ایثارگر فاقد مسکن با سود ۴ درصد اشاره کرد و گفت: ۱۰ درصد قرض الحسنه بانک ها به اشتغال ایثارگران اشتغال یافت همچنین برای حوزه ورزش سهم ۲۷ صدم از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شد کمااینکه تصمیماتی برای حمایت از گردشگری و معافیت بخش هایی که در بخش گردشگری سرمایه گذاری می کنند و بازآفرینی ۳۰۰ روستای تاریخی گرفته شد.

وی در خصوص بودجه سال ۹۶ گفت: سقف لایحه بودجه دولت در مجلس حدود  ۶.۵ درصد  افزایش داشت که این موضوع بیشتر در بخش عمرانی لحاظ شد و میزان بودجه عمرانی به ۷۳ هزار میلیارد تومان رسید به دلیل اینکه موتور محرک  بخش‌های تولیدی، بخش عمرانی است حال به غلط یا درست این موضوع وجود دارد.

دکتر لاریجانی افزود:بودجه استانی در بخش عمرانی در قانون برنامه ۳۰ درصد لحاظ شده بود در قانون بودجه به نحوی تصمیم‌گیری شد که ۳۰ درصد به بودجه عمرانی استان‌ها اختصاص یابد.

وی ادامه داد: در بخش آبیاری‌های نوین هزار میلیارد تومان منابع اضافه شد و با توجه به اینکه متأسفانه هنوز برخی از روستاها با مشکل کمبود آب روبرو هستند که هزار میلیارد تومان نیز در این رابطه اضافه شد، صد میلیون دلار نیز برای موضوع مقابله با ریزگردها و محیط زیست اختصاص داده شد که این موضوعات بر اساس مجوزی بود که از مقام معظم رهبری اخذ شد تا از صندوق توسعه ملی برداشت شود البته به تقویت بنیه دفاعی کشور نیز توجه شد.

لاریجانی افزود: یک برداشت‌هایی خارج از مجوز قانونی از سال ۸۶ تا ۹۱ وجود داشته تا دولت بتواند حساب‌های خود را ساماندهی کند که این کار را انجام داده بود که مجلس، کمیته‌ای را متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و وزارتخانه‌های ذیربط و همچنین دیوان محاسبات تشکیل داد تا موارد مذکور بررسی شود و اگر تخلفی در این رابطه صورت گرفته باشد به مجلس ارائه شود و از طریق دیوان محاسبات و دادگاه با متخلفان برخورد شود.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود:قبلا نیز این نکته را بیان کرده بودم که در سال ۹۵ حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و سال بعد این میزان به ۶۰ هزار میلیارد تومان برسد این بیانگر این است اگر این روش ادامه پیدا کند دولت های بعدی با وضعیت فرومانده‌ای روبرو خواهند شد بنابراین سقف برای اوراق مشارکت در سال ۹۶ تعیین شد به نحوی که از سال ۹۵ میزان اوراق کمتر خواهد بود.

لاریجانی ادامه داد: البته موضوعی که در خصوص انتشار اوراق مشارکت صورت می گیرد زیاد جالب نیست. باید این اوراق مشارکت بیش از پیش کنترل شود که البته از حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت کاهش یافت.

لاریجانی گفت: به دلیل حجم زیاد بودجه‌های عمرانی با موضوع طرح‌های نیمه تمام روبرو هستیم و در سال‌های گذشته نیز مقرر شد بود که این پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود اما کار خاصی در این رابطه صورت نگرفته است که در بودجه ۹۶ ساز و کاری برای این موضوع لحاظ شد که اگر یک بخش خصوصی در یک طرح نیمه تمام به میزان۲۰ درصد سرمایه‌گذاری کند، از اعتبارات تملک دارایی ۲۵ درصد برای این بخش خصوصی در نظر گرفته شود و مابقی نیز توسط بانک‌ها وام ارائه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان طرح‌های عمرانی نیمه تمام وجود دارد، امیدواریم راهکار مذکور بتواند در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام موثر باشد البته از رسانه‌ها تقاضا دارم روی این موضوع روشنگری انجام دهیم تا تأثیرات آن ملموس باشد.

وی افزود: در زمینه آب و فاضلاب، حمل و نقل ریلی و محیط زیست در بودجه سال ۹۶ توجه خوبی صورت گرفته و همچنین برای حقوق‌های کمتر از ۲ میلیون تومان و حقوق بازنشستگان و افراد کم درآمد توجه خوبی شد و معافیت مالیاتی به سقف دو میلیون تومان رسید و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تطبیق حقوق بازنشستگان با شاغلین در نظر گرفته شد.

لاریجانی افزود: تا آنجا که مقدور بود فکر می کنم بودجه سال ۹۶ مطابق با برنامه ششم توسعه همگون شد البته نمی‌گویم همه موارد تطبیق داده شد چون این موضوعات به صورت همزمان بررسی شد و امیدواریم سال آینده، سال پررونقی برای کشور باشد. /

نظر شما