شناسهٔ خبر: 3611 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

تعطیلی ۳ ساله پروازهای تنها فرودگاه باری کشور/ سوخت ۲۷۰۰ تومانی پروازهای باری را زمین‌گیر کرد/ پیشنهادی مهم در لایحه بودجه ۹۴

سوختگیری هواپیما قائم مقام فرودگاه پیام به عنوان تنها فرودگاه باری کشور گفت: در حالی که نرخ سوخت برای پروازهای مسافری ۵۰۰ تومان است اما این نرخ برای پروازهای باری ۲۷۰۰ تومان محاسبه می‌شود که این موضوع تعطیلی ۳۸ ماهه (بیش از ۳ سال) پروازهای باری تنها فرودگاه باری کشور شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نرخ حامل‌های انرژی در سراسر ایران با بهای جدید ارائه شد؛ نرخی که برای هواپیماهای مسافری هر لیتر ۲۰۰ تومان و از سال ۹۱ نیز با ۴۰۰ تومان محاسبه ‌شد.

اما پس از آن هیئت وزیران در راستای اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها نرخ جدید حامل‌های انرژی را ابلاغ کرد. هیئت وزیران به استناد ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه ها - مصوب ۱۳۸۸- نرخ فروش بنزین، نفت گاز، انواع سوخت هواپیما، گاز طبیعی فشرده و گاز مایع مصرفی را تعیین کرد. بر اساس این مصوبه، نرخ سوخت شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مسافربری به ازای هر لیتر برای پروازهای داخلی و خارجی ۵۰۰۰ ریال و شرکتهای هواپیمایی ایرانی باربری به ازای هر لیتر برای پروازهای داخلی و خارجی براساس نرخ بین المللی تعیین شد. این مصوبه در تاریخ ۹۳.۰۲.۱۳ از سوی اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

کاوه حدادپور قائم مقام فرودگاه پیام به عنوان تنها فرودگاه باری کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: موضوعی که به روند برقراری پروازهای باری لطمه می‌زند تفاوت قیمت سوخت این پروازها با پروازهای مسافری است.

وی با بیان اینکه نرخ سوخت برای پروازهای باری ۲۷۰۰ تومان محاسبه می‌شود و این نرخ برای پروازهای مسافری در هر لیتر ۵۰۰ تومان تعیین شده است گفت: به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی و استقبال نکردن صادرکنندگان، فعالیت باری فرودگاه پیام به عنوان تنها فرودگاه باری کشور از حدود ۳۸ ماه پیش متوقف شد.

قائم مقام فرودگاه پیام افزود: برای پروازهای پهن پیکر که بارهای سنگین را جابجا می‌کنند برای یک مسیر با طول متوسط که حدود چهار تا پنج ساعت است حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار لیتر مصرف می شود که هزینه آن حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است، در این شرایط استفاده صادرکنندگان و تولیدکنندگانی که قصد ارسال کالاهای خود را دارند هزینه پروازهای باری توجیه اقتصادی ندارد.

حدادپور ادامه داد: نرخ سوخت موجب شده تا استقبال از پروازهای کارگو (باری) کم شود که این موضوع در کاهش حجم صادرات از این طریق تاثیر منفی می‌گذارد.

وی با ضمن اظهار تعجب از تعیین نرخ ۲۷۰۰ تومان برای هر لیتر سوخت برای پروازهای باری از ارائه پیشنهادی در لایحه بودجه ۹۴ خبر داد و گفت: بر اساس این آیین نامه پیشنهاد کردیم تا بر اساس حجم صادرات برای صادرکنندگان، نرخ سوخت به ازای هر لیتر ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شود./

نظر شما