شناسهٔ خبر: 36284 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آشنايی با جاذبه‌های گردشگری و بافت تاريخی گُمیش‌تپه- گلستان

گميش‌تپه گلستان گَمیش تپه مرکز شهرستان گَمیشان واقع در شمال غرب استان گلستان با دارا بودن سواحل بکر ماسه ای، بافت منحصر بفرد تاریخی و حضور پرندگان مهاجر آبزی چشم انتظار مسافران نوروزی است.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ گَمیش‌تپه یا کَمش دپه مرکز شهرستان گمیشان به عنوان کهن‌ترین شهرترکمن نشین در گلستان است، شهری که سابقه تاسیس شهرداری آن سال ۱۳۰۹ بوده و با تهران برابری می‌کند.

این شهر در گذشته دارای معماری چوبی بوده که هم اکنون تعدادی از خانه‌های چوبی دوران قاجاری هنوز وجود دارد، گمیش تپه مهمترین بندر شمال ایران در آن دوره بوده که با روس‌ها تجارت نفت و ابریشم داشته است.

گمیشان اواخر دوره قاجار از پرجمعیت‌ترین آبادی‌های دشت گرگان بود، این شهر با مرکز استان ۶۰ کیلومتر و با تهران ۲۸۳ کیلومتر فاصله دارد.

گمیش‌تپه (تپه نقره ای) علاوه بر بهره‌مندی از ساحل زیبای تالابی و دریای خزر ،باف‌های تاریخی را در خود جای داده که نشات گرفته از همین سابقه دیرین شهرنشینی است، اینک در جای جای محله‌های گَمیش تپه همچون محله خوزینی‌ها، محله مظفری‌ها، محله شیر محمدیها ساختمان‌ها و بناهای تاریخی متعددی غالبا در سبک روسی همچون ساختمان عابدی کر، خوزینی و آتاجانی وجود دارد که گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

علاوه بر ساختمان‌های چوبی و محلات قدیمی می‌توان به موزه مردم شناسی، بخشی از دیوار تاریخی گرگان، قیزلر قلعه گمیش تپه به عنوان دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان اشاره کرد.

امیرشیر توماج فرماندار گمیشان در آستانه نوروز ۹۶ از پیش‌بینی خانه‌های مسافر در محله بافت‌های با معماری روسی در این شهر خبر داد و گفت: همچنین سعی می‌شود با بهره‌مندی از ظرفیت تشکل‌ها و سمن‌های مردمی و تور گردشگری ماندگاری مسافران نوروزی در این شهرستان را افزایش دهیم.

گمیشان علاوه بر جاذبه‌های تاریخی ،ظرفیت‌های جذب گردشگر در حوزه طبیعت‌گردی را نیز دارد، از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به تالاب بین‌المللی گمیشان، گِل افشان نفت لیجه و قارن یارق اشاره کرد.

نوار ساحلی زیبا و ماسه‌ای خزر در چارقلی و دشت وسیع این منطقه نیز از دیگر توانمندی‌های گردشگری و صنعت اکو توریسم این شهرستان است.

سنت‌ها، آئین‌ها و آداب مخصوص، نوع پوشش مردم بومی منطقه، صنایع دستی زیبای ترکمن و مهم‌تر از همه امنیت و مهمان‌نوازی از جمله جاذبه‌های این شهر مرزی استان گلستان است. 

موزه مردم شناسی 

موزه مردم شناسی گمیشان در ساختمان تاریخی معروف به خانه گوکلانی که قدمت آن به دوره پهلوی اول می‌رسد، در میانه بافت سنتی و زیبای شهر نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌نماید.

این موزه به معرفی مشاغل بومی و سنتی قوم ترکمن، آداب و رسوم محلی و صنایع دستی آنان می‌پردازد و در سال ۱۳۸۹راه اندازی شده است.

اغلب مردم ساکن در شهرستان گمیشان ترکمن بوده و دارای هنرهای سنتی، صنایع دستی، آداب و رسوم، آئین‌ها و مشاغل بومی ویژه‌ای هستند که حفظ و معرفی آن‌ها علاوه بر توسعه فرهنگی منطقه و حفظ اصالت آن سبب جذب بیشتر گردشگر خواهد بود.

بخش بافندگی تولید صنایع دستی قوم ترکمن بیشتر شامل قالی، نمد و گلیم بوده و سوزندوزی، ساخت زیورآلات سنتی و حصیر بافی از دیگر فعالیت‌ها است.

 



گِل فشان قان یارق 

گِل فشان قارن یارق پدیده‌ای طبیعی پیر و فرسوده بوده که از دهانه آن گِل همراه با گاز خارج می‌شود، این گل فشان به صورت تپه‌ای مخروطی است که تاثیر فرسایش در آن کاملا مشهود بوده و قطر دهانه آن را ۷۰۰ متر ثبت کرده‌اند. 

قارن یارق یک کلمه ترکمنی بوده به معنی شکم پاره و یا جایی که شکم زمین شکافته و پاره شده است.

تپه‌های اطراف این گل فشان در فصل بهار از انواع گل و گیاه پوشیده می‌شود و در شمال آن قسمتی از دیوار اسکندر (دیوار دفاعی شهر جرجان قدیم ) قرار دارد و برخی اهالی محلی گمیشان بیشتر روزهای تعطیل را در آنجا می‌گذرانند.

تالاب بین‌المللی گمیشان 

تالاب گمیشان با بیست هزار هکتار وسعت یکی از چند تالاب بین‌المللی استان گلستان بوده که هر ساله میزبان هزاران پرنده مهاجر است که زمستان خود را در این تالاب سپری می‌کنند. 

این پرندگان با سرد شدن هوا در روسیه به این منطقه سفر می‌کنند و بسیاری از آنان از گونه‌های حفاظت شده و نادر هستند، فلامینگو، عقاب شاهی، بالابان، قو، حواصیل، پرلا، سار، مرغابی سر حنایی، مرغابی سر سبز، گیلانشاه خال دار، کوکر، آبچلیک، خوتکا، کاکایی، لک لک، پلیکان، سلیم طلایی، چکاوک، غاز خاکستری، پرستوی دریایی از آن جمله می‌باشند.

شهر گمیشان واقع در شمال غرب استان گلستان از سال ۸۸ از بندرترکمن جدا و به عنوان یک شهرستان معرفی شد.

گمیشان از شمال به کشور ترکمنستان، از جنوب به بندر ترکمن، از شرق به شهرستان آق قلا و از غرب به کناره شرقی دریای خزر محدود می‌شود.

براساس تقسیمات اداری و کشوری این شهرستان از دو بخش مرکزی و گل دشت و دو شهر گمیشان و سیمین شهر به همراه ۴ دهستان و ۳۰ روستا تشکیل شده است.

از نظر ناهمواری‌ها این شهرستان به صورت جلگه‌ای می‌باشد، این ناحیه ارتفاع کمتر از ۱۰۰ متری را شامل می‌شود و از نظر اقلیمی در تابستان آب و هوای گرم و مرطوب و در فصل سرد دارای آب و هوای سرد و مطبوع است.

 

 

گمیشان ۶۹ هزار نفر جمعیت و ۱۲۸۵کیلومتر مربع وسعت داشته و بیشتر ساکنان آن را هموطنان ترکمن تشکیل می‌دهند.

استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور با یک میلیون و ۸۶۸ هزار و ۸۱۹ نفر جمعیت از مناطق گردشگر پذیر ایران بوده و علاوه بر آن در مسیر زائران حرم امام رضا (ع) که از طریق جاده تهران - گرگان - مشهد سفر می‌کنند، قرار دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما