شناسهٔ خبر: 36342 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مطرح شد؛

تشریح فعالیت‌های بنیاد مسکن در زمینه نوسازی واحدهای مسکن‌روستایی/ اتمام نوسازی و مقاوم‌سازی تمامی واحدهای مسکن‌روستایی تا ۱۴۰۵/ نوسازی سالیانه ۵۵ هزار واحد مسکن حادثه‌دیده در سراسر کشور

عزیزالله مهدیان معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی، فعالیت‌های بنیاد مسکن را در قالب نوسازی واحدهای مسکن‌روستایی، ارایه وام‌های بلاعوض به خانواده‌های محروم و خانواده‌های دارای دو معلول، تشریح کرد و گفت: نوسازی حدود ۶ هزار واحد مسکن روستایی در آبادان و خرمشهر آغاز شده است.

عزیزالله مهدیان معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فعالیت‌های بنیاد مسکن را در قالب نوسازی واحدهای مسکن روستایی در قالب تسهیلات ۱۵، ۱۸ و ۲۰ میلیون تومانی، ارایه تسهیلات دو میلیون وام بلاعوض به خانواده‌های دو معلول، ارایه هفت میلیون وام بلاعوض برای خانوارهای محروم و همچنین ارایه تسهیلات به نقاط حادثه دیده، تشریح کرد.

مهدیان با اشاره به اینکه معمولا  عملیات اجرایی ساخت مسکن به دلیل مصوب‌شدن در ماه‌های پایانی سال، به سال بعد موکول می‌شود، گفت: ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در سال ۹۵ تصویب و ابلاغ شد که همه آنها باید به بانک مسکن معرفی شوند، قرارداد عقد کنند، پروانه گرفته و برای آنها نقشه تهیه شود. باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که ساخت یک واحد مسکونی به طور متوسط دو سال زمان می‌برد.

معاون امور بازسازی واحدهای مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: برای سال ۹۶، تسهیلات ۹۵ ابلاغ شده است و ۲۰۰ هزار واحد است که برای ۱۲۰ هزار واحد آن ۱۸ میلیون تومان و برای ۸۰ هزار واحد ۲۰ میلیون تومان تسهیلات درنظر گرفته شده است.

وی رقم تسهیلات در نظر گرفته شده را برای بازسازی مساکن روستایی نقاط مرزی، ۲۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: برای واحدهایی که ۲۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کنند رعایت مبحث ۱۹ که به مصرف بهینه انرژی می‌پردازد، الزامی است.

بهره‌برداری از یکهزار واحد مسکن روستایی از برنامه‌های مصوب سال ۹۵

این مقام‌مسئول در بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی ادامه داد: خوشبختانه تسهیلات بانک‌ها به استان‌ها ابلاغ و پرداخت‌ها آغاز شده است. حدود ۸هزار و ۵۰۰ واحد اعلام آمادگی برای دریافت تسهیلات کرده‌اند که تقریبا یکهزار واحد مسکن‌روستایی، تسهیلات را دریافت کرده‌اند و همان میزان (یکهزار واحد مسکن‌روستایی) به بهره‌برداری رسیده که در همه استان‌های کشور، گسترده هستند.

مهدیان تصریح کرد: تصمیم‌گیری بر آن است تا سال ۱۴۰۵ بازسازی کلیه واحدهای مسکن روستایی که حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن است به اتمام برسد. تاکنون حدود ۴۰ درصد کل واحدهای مسکن روستایی در قالب طرح های بهسازی و بازسازی، نوسازی شده‌اند و بقیه آنها در پروسه زمانی باقی مانده تا سال ۱۴۰۵ به اتمام خواهند رسید.

وی کمک به ساخت مسکن برای خانوارهای دارای دو معلول و ارایه تسهیلات به این قشر را از دیگر اقدامات بنیاد مسکن برشمرد و افزود: در تفاهم‌نامه‌ای که به امضای بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی، بهزیستی و بنیاد مستعضفعان رسیده است، تلاش شده تا به خانوارهای دارای دو معلول تسهیلات بلاعوض داده شود. بدین‌معنا علاوه بر ارایه تسهیلات ۱۸ میلیون ساخت مسکن برای این خانوارها، ۱۸ میلیون کمک بلاعوض نیز در نظر گرفته شده که بنا بر تفاهم‌نامه منعقده، ۱۰ میلیون تومان آن را بنیاد مستضعفان، ۶ میلیون تومان را بهزیستی و دو میلیون تومان را نیز بنیاد مسکن پرداخت می‌کند.

مهدیان از دیگر اقدامات بنیاد مسکن را کمک به ساخت مسکن برای خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) عنوان کرد و گفت: برای خانواده‌های تحت‌پوشش کمیته امداد امام‌خمینی نیز تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسانده‌ایم. در روستاهای مرزی همچون خرمشهر و آبادان که بازسازی نشده‌اند، بازسازی آنها را در قالب تفاهم‌نامه‌ای که به امضای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، منطقه آزاد و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) رسیده است آغاز کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: نوسازی ۶ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن روستایی در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر آغاز شده است که از این تعداد کار اجرایی ۵ هزار و ۵۳۳ واحد آغاز شده است.

معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، گفت: بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی، تفاهم‌نامه‌ای را با ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در سطح کشور، به امضا رسانده است که برای خانواده‌هایی که محروم هستند از ستاد اجرایی فرمان امام و حساب ۱۰۰ امام، علاوه بر تسهیلات، کمک‌هایی ارایه شود.

ارایه هفت میلیون وام بلاعوض به خانوارهای محروم روستایی

مهدیان با اشاره به اینکه تسهیلات تنها ۵۰ تا ۷۰ درصد هزینه ساخت را پوشش می‌دهد و خانوارها نیز باید آورده‌ای داشته باشند، گفت: بنیاد مسکن تلاش می‌کند تا با تفاهم‌نامه‌ای که با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به امضا رسانده است، هفت میلیون تومان وام بلاعوض به خانوارهای روستایی محروم پرداخت کند تا بتوانند خانه‌هایشان را بسازند که همه اینها در قالب بهسازی مساکن‌روستایی است.

وی ادامه داد: هر سال نیز حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار واحد در قالب بازسازی مناطق سانحه دیده به روستاها کمک می‌شود. یعنی در جاهایی که حادثه‌ای رخ می‌دهد باز با کمک دولت، تسهیلات تامین می‌شود که قالب تسهیلات نیز در قالب قر‌ض‌الحسنه هستند و بهسازی و نوسازی خانه‌های روستایی با کارمزد ۴ تا ۵ درصد سود به متقاضیان این نوع تسهیلات ارایه می‌شود.

مهدیان افزود: در مناطق حادثه‌دیده، کمک بلاعوض به مردم هم در قالب بهسازی و نوسازی و هم تسهیلات پرداخت می‌شود که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سالیانه حدود ۵۵ هزار واحد هم از آن طریق نوسازی می‌کند.

وی جمع کلیه واحدهای مسکونی که از سال ۸۴ یعنی برنامه چهارم توسعه نوسازی شده‌اند را حدود ۲ میلیون واحد مسکن روستایی عنوان کرد و گفت: این دو میلیون واحد در برابر حوادث طبیعی، آسیب‌پذیر نیستند و جزو مسکن‌های مقاوم‌سازی شده به شمار می‌روند. /

نظر شما