شناسهٔ خبر: 3636 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون مسافری شرکت راه‌آهن خبر داد:

آغاز پیش فروش بلیت قطارهای نوروزی از چهارم بهمن‌ ماه/ بهای بلیت‌ها افزایش نمی‌یابد

راه آهن تهران در یک روز پرمسافر معاون مسافری شرکت راه‌آهن از آغاز پیش‌فروش بلیت قطارهای نوروزی از شنبه ۴ بهمن‌ماه خبر داد و گفت: شرکت راه‌آهن برای تعطیلات نوروز سال ۹۴ تعداد ناوگان مسافری را افزایش داده است و پیش‌بینی می‌شود در پیک سفرهای نوروزی حدود دو میلیون نفر با قطار جابه‌جا شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمحمد راشدی در نشست خبری امروز پنجشنبه دوم بهمن ماه درباره برنامه‌های حوزه مسافری و پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی قطار گفت: پیک سفرهای نوروزی از ۲۵ اسفندماه امسال آغاز می‌شود و به مدت ۲۰ روز تا ۱۵ فروردین ماه سال ۹۴ ادامه دارد. همواره پیش از شروع این پیک موضوع پیش‌فروش بلیت قطارها مطرح است و سعی کردیم طی برنامه‌ای پیش‌فروش بلیت قطارهای داخلی نوروز ۹۴ را از شنبه(چهارم بهمن‌ماه) تا سه‌شنبه(هفتم بهمن‌ماه) آغاز کنیم.

وی با با بیان اینکه بهای بلیت قطارها در تعطیلات نوروزی افزایش نمی‌یابد، ادامه داد: پیش‌فروش بلیت اینترنتی از شنبه تا دوشنبه به صورت محوری آغاز می‌شود. این نوع پیش‌فروش ۱۲ ساعت قبل از فروش آنلاین آژانس‌ها شروع می‌شود و در روز نخست(چهارم بهمن ماه) بلیت قطارهای محور شمال، شمالغرب، آذربایجان و قطارهای کمربندی منتهی به خراسان از ساعت ۱۹ به صورت اینترنتی فروخته می‌شود. بلیت محورهای جنوب، جنوب شرق، اهواز، بندرعباس، زاهدان و قطارهای کمربندی منتهی به خراسان در روز دوم(پنجم بهمن ماه) از ساعت ۱۷ به صورت اینترنتی به فروش می‌رسد و ساعت ۱۹ روز دوشنبه(۶ بهمن ماه) زمان پیش فروش اینترنتی بلیت قطارهای تهران به مشهد و محور خراسان است.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن با اشاره به اینکه ۵۰ درصد بلیت قطارهای نوروزی به طور آنلاین و ۵۰ درصد دیگر آن به طور اینترنتی در آژانس‌های مسافری فروخته می‌شود، افزود: فروش آنلاین بلیت قطارهای مسافری نوروز ۹۴ در آژانس‌های مسافری از یکشنبه(پنجم بهمن ماه) شروع می‌شود و ساعت هفت صبح این روز بلیت قطارهای محور شمال، شمالغرب، آذربایجان و قطارهای کمربندی منتهی به خراسان به فروش می‌رسد. بلیت محورهای جنوب، جنوب شرق، اهواز، بندرعباس، زاهدان و قطارهای کمربندی منتهی به خراسان در روز دوشنبه(۶ بهمن ماه) به فروش می‌رسد و از ساعت هفت صبح روز سه‌شنبه(هفتم بهمن ماه) بلیت قطارهای تهران به مشهد و محور خراسان فروخته می‌شود.

صدور بلیت تنها با کدملی و تاریخ تولید

 وی با بیان اینکه سامانه فروش بلیت راه‌آهن در سال ۹۳ به سامانه ثبت احوال متصل شده است، توضیح داد: مسافران برای خرید بلیت قطار باید کد ملی و تاریخ تولد خود را به همراه داشته باشند، به این ترتیب با وارد کردن همین این دو مورد، اطلاعات کامل اشخاص بر روی بلیت صادر می‌شود. این اقدام برای جلوگیری از تخلف سودجویان به ویژه در ایام پیک سفرها صورت گرفته است. همچنین در ایستگاه‌های مسافری هم کنترل بلیت به وسیله دستگاه‌های بارکدخوان انجام می‌شود زیرا پیش از این افرادی سودجو بلیت‌های تقلبی به متقاضیان می‌فروختند که این کار مشکلاتی را برای ما و مسافران به وجود می‌آورد. 

راشدی یادآور شد: تنوع قطار در برخی از محورها وجود دارد بنابراین متقاضیان خرید بلیت قطار باید از قبل به سایت راه‌آهن یا آژانس‌های مسافرتی مراجعه کنند و اطلاعات دقیقی از خدمات، قیمت بلیت و شرایط قطارها کسب و بر اساس آن اقدام به خرید بلیت قطار کنند.

معاون مسافری شرکت راه آهن با بیان اینکه در ایام پیش‌فروش بلیت قطارهای نوروزی برای جلوگیری از تخلفات، نظارت نامحسوس بر آژانس‌های مسافرتی وجود خواهد داشت توضیح داد: ۵۰ درصد بلیت‌های نوروز ۹۴ در قالب اینترنتی فروخته می‌شود که نظارت سیستمی بر آن‌ها داریم و ۵۰ درصد دیگر در آژانس‌ها فروخته می‌شود که با نظارت نامحسوس شیوه فروش آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

بهره‌برداری از سامانه صدای مسافر

وی با اشاره به ویژگی‌های سامانه "صدای مسافر" که همزمان با اوایل سال ۹۳ راه‌اندازی شد گفت: این سامانه در دهه فجر امسال به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد و شهروندان تهرانی‌ با شماره ۵۱۴۹ و شهروندان شهرستان‌ها با شماره ۰۲۱۵۱۴۶ می‌توانند هر نوع اطلاعاتی درباره قطار به دست آورند و نظرات، پیشنهادها، انتقادات و شکایت‌های خود را به گوش شرکت راه‌آهن و مسئولان برسانند. با کمک این سامانه نظرات مسافران در داخل قطار در حال حرکت هم قابل پیگیری است. این سامانه در جهت رعایت حقوق شهروندی برای خدمت بیشتر مسافران ایجاد شده است.

راشدی عنوان کرد: همچنین امسال نظرسنجی نوروزی از مسافران توسط یکی از استادان دانشگاه انجام می‌شود تا سطح خدمات و رضایتمندی از نگاه مسافران را به دست آوریم و برای رفع نواقص، کیفیت و سطح بندی قطارهای مسافری اقدام کنیم. این نظرسنجی پس از پیک سفرهای نوروزی در سایت شرکت راه‌آهن درج خواهد شد.

وی با اشاره به درج ساعت ورود قطار به مقصد بر بلیت‌ها از نخستین روز دی‌ ماه امسال گفت: شرکت راه‌آهن جدولی تهیه کرده است و بر اساس آن قطارهای محوری مانند تهران – مشهد اگر بیش از سه ساعت تاخیر داشته باشند، ۵۰ درصد هزینه بلیت و اگر پنج ساعت بیش از این سه ساعت(مجموعا هشت ساعت) تاخیر داشته باشد کل مبلغ بلیت به مسافر برگردانده شود. این مبلغ از زمان ورود قطار به ایستگاه مقصد تا یک ماه پس از آن در آژانس‌های مسافری قابل دریافت است.

وی اضافه کرد: اکنون متوسط تاخیر قطارها حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه است. درصددیم با جریمه کردن خود و شرکت‌های بخش خصوصی، زمان تاخیر قطارهای مسافری را به صفر برسانیم.

افزایش هفت درصدی قطارهای نوروزی ۹۴ نسبت به سال قبل

معاون مسافری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه حدود نیمی از سیر قطارهای مسافری نوروزی به خراسان و از خراسان به سایر شهرها اختصاص دارد، توضیح داد: در نوروز امسال ۵۶ رام قطار در مسیر تهران - مشهد سیر داشتند که برای نوروز سال ۹۴ این قطارها با هفت درصد افزایش به ۶۰ رام رسیدند. همچنین قطارهای کمربندی منتهی به مشهد نوروز امسال ۲۲ رام قطار بود که برای نوروز ۹۴ به ۳۰ رام قطار افزایش یافته است.

وی ادامه داد: نوروز ۹۴ روزانه یک رام قطار در محورهای زنجان – مشهد، قزوین – مشهد و کرج – مشهد سیر خواهند داشت و در محور قم – مشهد روزانه دو رام قطار حرکت می‌کنند. ضمن این‌که به خط تهران – بندرعباس یک رام قطار و در محور تهران – مشهد روزانه سه رام قطار مسافری افزوده شده است.

وی با بیان اینکه صندلی‌های ایجادی نوروز ۹۴ نسبت به امسال پنج درصد افزایش یافت، گفت: نوروز امسال یک میلیون و ۸۶۰ هزار صندلی ایجادی در قطار وجود داشت اما نوروز 94 یک میلیون و ۹۶۰ هزار صندلی وجود دارد. در نوروز امسال یک میلیون و ۸۲۹ هزار نفر با قطار جابه‌جا شدند در سال ۹۴ با ظرفیتی که وجود دارد پیش‌بینی می‌شود حدود دو میلیون مسافر با قطار انتقال یابند.

راشدی با اعلام این خبر که امسال تا تعطیلات نوروز چهار رام قطار تولید داخلی وارد شبکه ریلی کشور می‌شوند، یادآور شد: در دو ماه گذشته از دو میلیون مسافر، ۴۲۰ هزار نفر بلیت خود را با تخفیفات پنج تا ۳۰ درصد تهیه کردند. این تخفیفات از سهم راه‌آهن و شرکت‌های خصوصی در بلیت قطار اعمال شده است.

پیش‌فروش بلیت قطار بین‌المللی از هشتم بهمن ماه

وی درباره پیش‌فروش بلیت قطارهای بین‌المللی توضیح داد: بلیت قطار تهران – آنکارا و تبریز – وان از ساعت هشت و ۳۰ دقیقه روز چهارشنبه(هشتم بهمن ماه) در آژانس‌های مسافری به فروش می‌رسد. البته هر بلیت سفرهای داخلی و خارجی که در سیستم باقی بماند، امکان فروشش در روزهای دیگر فراهم است./

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۱۱-۰۲ ۱۷:۲۶حسنی 0 1

    چه خبر خوبی آقا مرسی
                                

نظر شما